جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با ازدواج، بسیاری از برکات مادی و معنوی به سمت انسان سرازیر شده و او مورد عنایت و لطف پروردگار عالم قرار می گیرد.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک اول ذی الحجه، سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و صدیقه کبری (س) اظهار داشت: در آیات بسیاری از قرآن کریم همچنین روایات متعدد از ائمه اطهار(ع)، انسان به ازدواج به عنوان یک سنت مؤکد الهی توصیه و امر شده است و از منظر آموزه های دینی ما نیز ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل و غریزه جنسی است که عدم توجه به آن موجب بروز مشکلاتی در فرد و جامعه می گردد.

وی افزود: خدای متعال در سوره مبارکه نور می فرماید: "آنان که ازدواج را نمی یابند، عفت پیش بگیرند تا خدا آن ها را از فضل خویش بی نیاز سازد. " آن گونه که مفسران در خصوص این آیه بیان داشته اند، منظور از تحقق نیافتن نکاح، عدم تمکن و توان مالی برای اموری چون تهیه جهیزیه و نفقه است که خداوند به زیبایی هر چه تمام تر، مؤمنین را در این آیه وعده داده که از فقر و مشکلات مالی نترسند چرا که پروردگارشان آن ها را به فضل خود بی نیاز ساخته و وسعت و رزق می دهد.

وی همچنین اضافه کرد: در آیاتی از این قبیل، قرآن مجید به کسانی که به خاطر فقر و نداشتن امکانات مالی به سمت ازدواج نمی روند، تاکید می کند که اگر افرادی برای ازدواج کردن، فقیر و تنگدست باشند، خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز ساخته و به زندگی شان برکت می دهد.

این استاد حوزه با اشاره به فرمایشی از امام صادق(ع) مبنی بر این که هر کس از ترس فقر، ازدواج را ترک کند، به خدا گمان بد بُرده است، ابراز داشت: در حدیث دیگری از حضرت صادق(ع)، یکی از برکات مهم ازدواج، تربیت فرزند صالح به عنوان گلی از گل های بهشتی نام برده شده و این که این مساله باعث عاقبت به خیری والدین و سعادتمندی آن ها در دنیا و آخرت می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha