سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم حفظ سنن عالیه حوزوی در کنار روزآمدی برنامه های علمی و فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه علمیه فیضیه با تقدیر از حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، گفت: پس از عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) خیل عظیم طلاب و اساتید به سوی مدرس ها روان خواهند شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: خدا را شاکریم که در پرتوی انوار الهی و توفیقاتی که انقلاب اسلامی به بار آورده است در آوردگاه جدید حاضر می شوند.

وی با ذکر این مطلب که فیضیه پایگاه علم و جهاد و اجتهاد است، افزود: با اشراف و عنایت شورای عالی و فعالیت مدیران حوزه، فعالیت های گسترده ای در این مدت انجام شده است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: حوزه، آن زمانی به رسالت های خود دست می یابد که ناظر به همه ساحت های رسالت خود توجه کند؛ حوزه ما زمانی رسالت خود را به درستی ایفا می کند که به تحصیل و دانش اندوزی بپردازد و هیچ چیزی بهانه ای برای کاستن دانش اندوزی و اهتمام نسبت به فراگیری و عمق علمی نشود.

به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق علمی و فقهی و کلامی و معرفتی فاصله بگیریم.

وی گفت: اساس حوزه، علم و دانش است و معارف الهی در این حوزه باید فراگرفته شده، عمق یابد و در ایران و جهان منتشر شود که اولین رکن این حوزه، علم آموزی و تعمق و پاسداشت سنن اصیل حوزوی است؛ به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق علمی و فقهی و کلامی و معرفتی فاصله بگیریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: طلاب ما در سراسر کشور، تحصیل، تحقیق و پیشرفت عمیق علمی را باید به عنوان مهمترین وظیفه خود به شمار آورند و در کنار آن به تهذیب و رشد اخلاقی بپردازند.

وی افزود: اگر در آسمان اخلاق و معرفت پرواز نکنیم و در این بعد عمیق نشویم، ممکن است دانش ما نیز به وبال ما مبدل شود؛ تهذیب و تزکیه نفس و اجتماعی بودن و سیاسی بودن به معنای درست آن، انقلابی عمل کردن و رابطه خوب با مردم به ویژه مستضعفان از ابعاد مهم  حوزویان است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: نقش مهم اساتید در همه قلمروها باید مورد توجه همه مدیران و برنامه ریزان باشد؛ اساتید معظم گردانندگان اصلی حوزه ها هستند و سررشته اخلاق و تربیت حوزه در دست این اساتید است و این نقش نیز باید عمق و گسترش یابد؛ نقش اساتید در اخلاق، عمق علمی، تولیدات علمی، پایان نامه ها و تحقیقات حوزه و هدایت طلاب به سمت قله های علمی و پروژه های حوزه، نقش درجه یک است.

وی مدیران را ریل گذاران فعالیت های اساتید دانست وگفت: آداب و سنن حوزوی باید پاس داشته شود؛ ما معتقد به نوزایی و بهره گیری از تجارب دیگران هستیم، ولی نه به قیمتی که حوزه از روح تاریخی و اصیل خود خارج شود؛ حوزه ما در طول تاریخ یک نهاد اثرگذار بوده است که مفتخر به پرورش انسان های بزرگ معنوی و هدایت جامعه بوده است.

مرید بازی از جمله مسائل ضد ارزشی در حوزه و کلاس های درس اخلاق می باشد،در دام عرفان های کاذب و مرید و مراد بازی های غیر صحیح و خارج از مدار شرع قرار نگیریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مریدبازی ها و اقدامات ناصواب به همراه ادعاهای دروغین از جمله مسایل ضد ارزشی است که ممکن است در حوزه کلاس های اخلاقی ایجاد شود؛ باید ضمن تقویت مبانی اخلاقی، مراقب باشیم که در دام عرفان های کاذب و مرید و مراد بازی های غیر صحیح و خارج از مدار شرع قرار نگیریم.

وی رعایت شئونات حوزوی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: برای به بهانه ابتکار و ابداع روش های جدید به سمت کارهایی می روند که با شئون حوزه و روحانیت سازگار نیست که این شئون باید در فضای مجازی و حقیقی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: حفظ جایگاه رهبری و مراجع عظام یک اصل مهم در حوزه است؛ ما به نقد معتقد هستیم و شورای عالی و نهادهای حوزه پذیرای نقد و نظر در قلمروهای مختلف هستند ولی از دیگر سوی بنده به عنوان یک طلبه به طلاب جوان می گویم که جایگاه های مرجعیت و شورای عالی و جامعه روحانیت باید مورد توجه باشد.

وی گفت: تعرض به جایگاه هایی که از ارکان اداره حوزه و مورد تایید مراجع و بزرگان حوزه هستند کاری ناصواب است ولی این مساله به آن معنا نیست که به مدیران اشکال و نقد و پیشنهادی ارایه نشود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با انتقاد از تعطیلی های زیاد در حوزه بیان کرد: این مساله در برنامه های جدید حوزه مورد توجه است؛ امسال در تابستان 20 هزارطلبه در قم و مشهد و نقاط دیگر به شکل متمرکز و غیرمتمزکز در دوره های ارتقایی و تکمیلی و بصیرتی و اجتماعی و فکری مشارکت و حضور داشتند.

وی افزود: حوزه آماده پاسخگویی به نیازها بوده و باید باشد؛ امروز نیز عرض می کنیم که با توجه به مصوبات شورای عالی و طرح های کلان مصوب و ده هاطراحی که اجرا و اقدام شده است، حوزه آمادگی بیش از پیش برای پاسخگویی نیازهای جامعه و نظام است که این امر نیازمند همکاری سایر بخش ها است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت حضور حوزه در عرصه های اجتماعی یادآورشد: توسعه جریان مطالبه گری و حضور در عرصه های مختلف از جمله حضور در کنار نظام و مردم در عرصه های ویژه بسیار مهم است؛ حضور حوزه در سیل اخیر یک افتخار بزرگ است که بیش از 10 هزار نفر از طلاب و اساتید در این سیل، خدمت گزار مردم بودند.

وی گفت: اهتمام به تبلیغ و مهاجرت علمی بسیار مهم است؛ امروزه هزاران روستا در کشور داریم که از روحانی تهی است و روحانی در آنجا حضور ندارد و حتی مناطقی از حواشی شهرها از حضور روحانیون محروم هستندو شاید 20 هزار روستا داریم که از نعمت روحانی بی بهره هستند.

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: باید فرهنگ مهاجرت در میان طلاب افزایش یابد؛ رشد و ارتقای حوزه های علمیه و واسپاری اختیارات بیشتر بسیار مهم است؛ رسمیت درس های خارج و سطوح عالی، رسمیت رشته های مورد نیاز حوزه ها از جمله تلاش های حوزه برای گسترده تر شدن مباحث علمی در میان حوزویان سراسر کشور است.

وی بر ارزیابی منصفانه از حوزه تاکید کرد و گفت: تولیدات و فعالیت های بزرگ حوزه بی مقدارشمرده می شود؛ در طرح گفتمان علمی که در دبیرخانه انجمن علمی انجام شد 30 جلد کتاب تدوین شد که در این سالها توسط حوزه انجام شده است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: البته پذیرای نقاط ضعف حوزه هم هستیم، ولی ارزیابی باید منصفانه باشد.

وی  با ذکر این مطلب که معیشت طلاب، بسیار سخت است، گفت: بزرگان باید معیشت را دریابند؛ اساتید ما شهریه کمتر از یک کارگر دارند، چه برسد به وضعیت معیشت طلاب؛ امیدواریم رهبری معظم و مراجع به این نکته به صلاح دید خویش عمل نمایند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: 200 طرح و برنامه های حوزه در شرایطی در دست طراحی و پیگیری است که بودجه های ما به سمت صفر شدن بود، ولی نا امید نمی شویم و کار را پیش خواهیم برد.

وی افزود: همبستگی درون حوزه و برگرفته از نگاه امام راحل و شهدا و رهبری و حرکت در مسیر انقلاب انقلاب در حوزه تقویت خواهد شد.

خاطرنشان می شود: مدیر حوزه های علمیه در پایان سوال سال حوزوی مطرح کرد و گفت: پرسش  ما از طلاب این است که  «نقش و وظایف حوزه و روحانیت بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟»، و امیدواریم که در این زمینه پژوهش کرده و مقالات خود را که نحوه ارسال آن به زودی اعلام خواهد شد ارائه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    طلاب
  • ایمان ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    اگر نبود این حوزه و علما امروز اثری از تشیع و دین نبود. همه ما مدیونیم به حوزه
  • as.eman459 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    امیدوارم سال پر بار و خوبی در انتظار حوزه علمیه قم باشه وبتونه علمای بزرگ ویاورامام رمان عجل الله پرورش بده
  • عارف ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    از اصفهان یکماه زودتر شروع میشه
  • جمالی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    افتتاحیه شروع سال تحصیلی مدارس حوزوی
  • مصطفی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    سال تحصیلی شروع شده اما من نمی‌تونم امسال به درسم ادامه بدم، مجبورم مرخصی بگیرم، به خاطر چی؟ مشکلات مالی
  • سیار ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    متاسفانه یک طلبه با هزار امید و آرزو میاد قم ، یک حجره بهش نمی دهند که بتواند درس بخواند
  • شهریار ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    به دردهای جامعه برسیم
  • وجه الله ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    بسم_الله