پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
نشست سیاسی در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر

حوزه/ نشست سیاسی با موضوع «نهضت روشنگری پیرامون مسائل روز جامعه» در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست سیاسی با موضوع «نهضت روشنگری پیرامون مسائل روز جامعه» با سخنرانی  «حسین آقایی»، فرمانده سابق سپاه ناحیه نجف آباد، در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار گردید.

فرمانده سابق سپاه ناحیه نجف آباد در بین طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) گفت: حافظه تاریخی ما ضعیف است. باید طوری تلاش کنیم که گویا خودمان در آن زمان زندگی می کردیم، ما دونوع تاریخ داریم «تاریخ نظری و تاریخ تحلیلی».امروز در گام دوم و دفاع مقدس به تاریخ تحلیلی نیاز داریم.

آقایی در رابطه با چگونگی آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق گفت: کشور الجزایر در جریان اجلاس اپک سال ۱۳۵۳ در بین شاه و صدام وساطت کرد که داستان اروند را حل کنند. حال داستان اروند چیست؟ رودخانه دجله و فراط از عراق روی هم می ریزند و شطی را تشکیل می دهند به نام شط العراق و از انتهای خرمشهر تا ورود به خلیج فارس را اروند می گویند.

وی  ویژگی های اروند را یک شامل: در طول ۲۴ساعت ۴بار جزرو مد دارد یعنی عربها ی کنار اروند در نخلستان ها نهرهای بزرگی را کشیده اند با جزر و مد آب، لنج های آنهاکنار رودخانه هاشان می آیند. و دوم عرض  و عمق آن مورد استفاده برای کشتی های بزرگ اقتصادی است به همین دلیل اروند برای ایران اهمیت زیادی دارد از طرف دیگر اهمیت رود اروند برای عراق بیشتر بود.

وی افزود:۳۱ مهر ۱۳۵۹ حمله عراق به ایران شروع شد و در همه دوره های جنگ ما مدافع بودیم، علت حمله عراق به ایران در این زمان چند نکته است: در این زمان ۵/۱سال بود که انقلاب پیروز شده بود، یک سال قبل از آن ماجرای ۱۳ آبان اتفاق افتاده بود، تحریم های ۷۰ گانه آمریکا نیز ۶ماه بعداز انقلاب شروع شد، ارتش تازه در حال انسجام بود و سپاه و بسیج نیز تازه شکل گرفته بودند به همین دلیل بهترین زمان حمله در این زمان بود و اسم این عملیات را یوم الرعد گذاشته بودند و اولین گلوله را ملک  شاه پادشاه اردن به طرف ایران پرتاب کرد.

فرمانده سابق سپاه ناحیه نجف آباد ادامه داد: اما اهداف صدام از حمله به ایران  فقط اروند نبود می توان به مواردی از قبیل:۱- تجزیه استان خوزستان ۲- ازبین بردن وحدت بین شیعیان عراق و ایران چراکه تنها یک مرز بود که بین شیعیان عراق و ایران جدایی انداخته بود۳- ایجاد یک حکومت مستقل۴- رهبری جهان عرب، چون می دانست  تفکر وهابیت جوابگو نیست ۵- براندازی جمهوری اسلامی ایران

آقایی افزود:لازم است بدانید که عراق با ۱۲لشگر و ۳۶۶فروند هواپیما و ۴۰۰۰هلیکوپترجنگ را آغاز کرد و بیش از ۱۵۰۰متر به عمق ۸۰کیلومتر از کشور ایران را گرفت که در طول هشت سال رزمندگان ایرانی با زحمات فراوانی آنها را پس گرفتند و این زمان دوبرابر جنگ جهانی اول بود.

وی در ادامه به عملیات های متعدد در جنگ اشاره کرد و گفت: دراین هشت سال ۱۶۳عملیات نظامی داشتیم یعنی هر ۷ماه یکبار عملیات داشتیم، ۱۹عملیات بزرگ ۱۹عملیات کوچک ۱۲۵عملیات کوچک.

فرمانده سابق سپاه ناحیه نجف آباد به آماری از شهدا اشاره کرد و افزود: ۸۸۸هزار شهید حاصل هشت سال جنگ بود که از این تعداد ۲۷۵۷نفر شهید روحانی، ۸۸شهید مسیحی، ۹شهید زرتشتی، ۱۶شهید یهودی، ۱۸۵۵شهید عراقی(بچه های سپاه بدر) ۳۱۴شهید افغانی و ۲۹شهید از ملیت های دیگر مثل آلمان و انگلیس بودند. ۸۵هزار از شهدا بسیجی بودن یعنی تقریبا نیمی از شهدا و میانگین سنی آنان ۲۲سال بوده است.

آقایی با تاکید بر اهمیت دقت در اسامی شهدا ادامه داد:اگر به اسامی شهدا دقت کرده باشید نام ۴۵هزارنفر از ایشان محمد بوده ۳هزار نفر علی ۲هزار نفررضا ۱۳۰۰نفر حسین ۵۴۰۰نفر عباس ۳۳۰۰نفر قاسم ۴۵۰۰نفر اکبر ۳۵۰۰نفر اصغر، ولی امروزه با جنگ نرم اسامی اهل بیت(ع) را از ما می گیرند و خودمان هم خبر نداریم.

وی با بیان خاطره ای از گره گشایی توسط شهدا گفت:در نظر داشته باشید که شهدا بسیار کارگشا هستند و قدر ایشان را باید دانست، از سردار میرباقری نقل است که در یک مقطعی از زمان در قسمتی از کشور بحرانی پیش آمده بود ونیاز بود تا گره بحران به نحوی باز شود ایشان به مسئول تجسس فرمودند که به خود شهدا متوسل شوید و بگویید که باز کردن قفل این مشکل کار خود شماست. بعداز توسل گروه تجسس در عرض ۲تا ۳روز توانستند ۷۲تن از پیکر مطهر شهدا را تفحص کنند و بلا فاصله این ۷۲شهید را به همان استان هایی که دچار بحران شده بودند فرستادند و بحران آن منطقه حل شد و این درحالی است که می بینیم امروزه نام شهدا را آرام آرام از خیابانها و کوچه های سطح شهر حذف می کنند.

آقایی با تاکید براینکه تمامی مراحل انقلاب اسلامی باید طی شود تا ظهور حاصل شود گفت:در پایان بدانید که انقلاب اسلامی باید ۵مرحله را طی کندتا به ثمر بنشیند: ۱-انقلاب اسلامی ۲-نظام اسلامی که این دومرحله ۴۰سال به طول انجامید. ۳- دولت اسلامی که باید جوانان تشکیل دهند۴- جامعه اسلامی یعنی تمام جامعه باید الگویی از اسلام داشته باشند ۵- تمدن اسلامی که اولین مصداق تمدن اسلامی پیاده روی اربعین است و تا تمدن اسلامی حادث نشود منتظر ظهور نباید بود.

درآخر وی ویژگی های دولت اسلامی را برشمرد و افزود: دولت اسلامی باید هفت ویژگی شامل : ۱-سلامت اعتقادی ۲-سلامت اخلاقی۳-سلامت عملکرد۴-روحیه خدمت به خلق ۵-عدالت محوری۶-قانون گرایی۷-سلامت اقتصادی و مسئولیت گام دوم انقلاب به عهده جوانانی است که باید بصیر، انقلابی، متخصص و جهادی باشند تا به اهداف انقلاب دست یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha