جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اربعین

حجت‌الاسلام فراهانی گفت: پیاده روی روز اربعین تجربه‌های معرفتی و شناختی جدیدی را برای شخص به ارمغان می‌آورد.

حجت‌الاسلام  علی اصغر فراهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان اظهار کرد: پیاده روی، یکی از نشانه‌های بارز مراسم عزاداری ایام اربعین است که یک تلاش به ظاهر بدنی، اما در واقع معنوی و روحانی که از خلال آن، شخص خود را هم از لحاظ روحی و هم از جهت بدنی و ظاهری، با حقیقت عزاداری برای امام حسین(ع) تطابق می دهد.

وی ادامه داد: زیارت مرقد سیدالشهدا(ع)، بخشی از یک سفر مقدس است که زائر دوست دارد آن را بدون استفاده از وسایل نقلیه معمول انجام دهد، چراکه کمک گرفتن از این ابزار، عزادار را به طور کلی از دنیای معمولی و روزمره اش جدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام فراهانی ابراز کرد: پیاده روی زیارت اربعین، این امکان را برای زائران فراهم می‌کند که اعمال و حرکات بدنی را برای رسیدن به هدف اصلی یعنی طهارت روحی به کار گیرد، چراکه غالباً از مهم‌ترین نتایج مورد نظر در سفر زیارتی آن روز بزرگ همین امر است.

وی خاطرنشان کرد: بدن زائر، در اثنای این مرحله و پس از آن، رو به ضعف و سستی می‌رود و به راحتی برای تعالی روحی و تقویت بعد معنوی، آرام می‌شود و دست رغبت‌ها و شهوات سرکش که غالباً برای بروز خود به بدنی قوی نیاز دارند، از سر او کوتاه می‌شود.

این استاد حوزه  اذعان کرد: در چنین شرایطی طهارت روح که عزادار در طول پیاده روی خود به سوی کربلا با آن انس گرفته و یکی از نشانه‌های بارز در سفر او به شمار می‌آید، حاصل می‌شود و چه بسا این حالت تطهیر و پاکی تا مدت‌ها پس از این مرحله سلوک، در او باقی می‌ماند و در تمام فعالیت‌های روزانه او آثار خود را نشان خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه پیاده روی روز اربعین، تجربه‌های معرفتی و شناختی جدیدی را برای شخص به ارمغان می‌آورد، گفت: زائر در طول سفر، دنیاهای جدیدی را کشف می‌کند و با افراد و شخصیت‌های تازه‌ای آشنا می‌شود در واقع شخص در این مرحله از عزاداری، فرد هم محیط پیرامون خود را از چشم‌اندازی دیگر می‌نگرد و هم در تطابق و سازگاری با دنیای متفاوت بیرون از خود، به نوعی خودیابی و کشف دوباره خویشتن دست پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام فراهانی بیان کرد: باید توجه کرد که با این که پیاده روی به سوی کربلا، از سه راه اصلی: نجف ـ کربلا، حله ـ کربلا و بغداد ـ کربلا صورت می‌گیرد، اما راه نجف ـ کربلا به جهت اهمیتی که دارد و ابعاد معنوی و تاریخی که در آن نهفته، متمایز از دیگر مسیرهاست و این امر به آن معنویت بالایی داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha