سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
فساد اقتصادی

حوزه/ با بهره گیری درست از ظرفیت رسانه های جمعی به ویژه فضای مجازی نباید بگذاریم مباحث حاشیه ای در کشور و پررنگ شدن آن ها در متن قضایا باعث شود که مطالبه ی تحقق عدالت و مقابله با فساد، به حاشیه رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ماه های اخیر با اهتمام ویژه و البته غیرشعاری دستگاه قضایی، جریان مبارزه با فساد و تحقق عدالت به عنوان یک مطالبه فراگیر، جان دوباره ای یافته و با قوت هر چه بیشتری در مسیر صحیح خویش قرار گرفته است.

هر چند در این مدت، به شکل مستقیم و عمدتاً غیرمستقیم، فشارهایی بر قوه قضاییه وارد شده تا جریان شناسایی و محاکمه مفسدان اداری و اقتصادی به ویژه وابستگان به برخی مسئولان از مجرای طبیعی و قانونی خود خارج شود، اما به لطف الهی تاکنون با استقامت و پایمردی مسئولان این قوه به خصوص شخص حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، این فشارها که از ناحیه برخی رسانه های خاص نیز حمایت می شده، ناکام مانده است و امید می رود که تداوم این ناکامی از یک سو و توفیق مستمر دستگاه قضایی در این باره از سوی دیگر، باعث تقویت اعتماد عمومی به نهادهای نظام از جمله قوه قضاییه شود.

نکته حائز اهمیت دیگر این که گسترش فضای مجازی زمینه ساز آگاهی روزافزون جامعه از مصادیق فساد در ابعاد و عرصه های گوناگون شده، ضمن آن که بسیاری از مردم و نسل جوان به این واسطه نسبت به ضرورت مقابله با فساد و محاکمه مفسدان، هوشیار و مطالبه گر شده اند.

مسلم است که مطالبه عدالت و مقابله با فساد و ظلم و تبعیض، می بایست از طریق تجمیع این آگاهی ها و به واسطه تقویت بصیرت انقلابی و نیز یکصدا کردن منافع عمومی در ساز و کارهای سیاسی، رسانه ای، حزبی و به ویژه تشکل های مردمی صورت گیرد که انشاالله نتیجه این فرآیند، مبارزه با فساد با هدف تطهیر و روان سازی سیستم خدمت به مردم خواهد بود.

به هر صورت فساد در کشور ما به عنوان یکی از چالش های بسیار مهم پیش روی دولت ها –چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب- مساله ای است که نمی توان از آن چشم پوشید، ضمن آن که مطالبه گری و حساسیت مردم در این باره آن چنان است که مسئولان و مدیران باید بیش از پیش خود را نسبت به مقابله با فساد و برچیدن بستر فسادزا در عرصه های گوناگون کشور، دغدغه مند و پیگیر نشان دهند و این را هم بدانند که مردم از ژست های شعاری و وعده های بی سرانجام خسته شده اند و انتظار دارند که با قاطعیت در این باره عمل شود، همچنان که قاضی القضاتِ فعلی، الحق و الانصاف تا به این جای کار نشان داده که چنین است.

مساله مهم تر ناظر به تداوم پیگیری و مطالبه گری مردم به ویژه جوانان مؤمن و عدالت طلب در این خصوص است، چه آن که کمرنگ شدن حمایت های گروه های مختلف مردمی از قاطعیت و صلابت خدشه ناپذیر دستگاه قضایی در مقابله با فساد، می تواند به نحوی بر روی عملکرد این قوه تأثیر بگذارد و حال آن که تقویت این حمایت ها و به ویژه استمرار آن ها، عامل ارتقای انگیزه ها و سدی در برابر فشارها بر قوه قضاییه است.

در این میان باید از ظرفیت رسانه های جمعی به خصوص امکاناتی که فضای مجازی در اختیار ما گذاشته، نهایت استفاده را ببریم و نگذاریم که مباحث حاشیه ای در کشور و پررنگ شدن آن ها در متن قضایا باعث شود که مطالبه تحقق عدالت و مقابله با فساد، به حاشیه رود.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha