سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
میلاد پیامبر

استاد حوزه گفت: رخ دادن حوادث تولد پیامبر بیانگر این بود که این تولد سبب می‌شود در مقابل طاغوت‌ها استقامت ایجاد شود لذا این تولد پایان‌دهنده تاریک‌ترین دوران زیست بشر است.

حجت‌الاسلام قدرت‌الله نیازی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان اظهار کرد: در متون تاریخی این گونه آمده است که همزمان با میلاد حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله چند حادثه تاریخی از جمله فروریختن کنگره‌های کاخ کسری به عنوان بزرگ‌ترین تمدن در منطقه،خاموش شدن آتشکده قدیمی در فارس و خشک شدن دریاچه ساوه رخ داده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که این حوادث حول محور سیاسی و حکومتی اسلام بوده است چنانچه تاریخ‌نگاران معتقد هستند که این اوامر معجزاتی بود که در زمان میلاد حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله رخ داد لذا می‌توان گفت این تولد پایان‌دهنده تاریک‌ترین دوران زیست بشر است.

حجت‌الاسلام نیازی اذعان کرد: رخ دادن این حوادث بیانگر این بود که این تولد سبب می‌شود در مقابل طاغوت‌ها استقامت ایجاد شود و باعث فرو ریختن کاخ ستمگران خواهد شد و این موضوع بسیار مهم است و باید به خوبی بر آن تأمل کرد که به میمنت وجود پیغمبر صلی‌الله علیه و آله مبارزه با استکبار در دنیا گسترش یافت و ایران اسلامی پرچمدار این امر شد .

وی ابراز کرد: همانطور که در غزوات بدر، احد و خندق پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله عملا مبارزه با ظلم را دنبال کردند در ایران اسلامی این امر نیز محقق شد به گونه‌ای که طاغوت زمان را با پیروی از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله شکست داده و دست مستکبرین را از کشور کوتاه کنند.

 وی با بیان اینکه باید خصوصیات و سیره پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را در همه ابعاد سرمشق زندگی مسلمانان قرار گیرد، گفت: با رسالت این مولود الهی در سال‌های بعد و اتمام نعمت و اکمال دین نشان از شئون خاص پیامبر صلی‌الله علیه و آله است  به طوریکه برای هیچ یک از انبیاء پیشین نبوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وجود مقدس پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از منظر نظام توحیدی نمونه بارز انسان کامل بوده و در ابعاد اعتقادی،اخلاقی و رفتاری آن شخصیت عظیم این امر به خوبی آشکار می‌شود که مسلمانان نباید از این امر غافل شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مهم‌ترین بعد شخصیتی حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله در قرآن کریم، اذعان کرد: ابعاد وجودی حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله همه برجسته و قابل استفاده و اسوه قرار دادن است اما در این آیه شریفه که می‌فرماید: وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ مسئله اخلاق، رفتار و صفات حمیده وی مورد تأکید قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام نیازی با بیان اینکه عفو عمومی مردم مکه از سوی پیامبر صلی‌الله علیه و آله نمونه بارز خلق عظیم وی است، افزود: مشاهده می‌کنیم که  با وجود مبارزات متعدد حضرت در مکه، تحمیل کردن جنگ‌هایی به ایشان، حصر ایشان در شعب ابیطالب و سوء قصد به ایشان در لیله‌المبیت، ایشان بعد از پیروزی و مسلط شدن بر مکه همه مردم را عفو عمومی دادند و همه را آزاد کردند لذا مهم‌ترین صفت ایشان که از قرآن استنباط می‌شود خلق ایشان است.

وی درخصوص نقش اساتید حوزه و دانشگاه در تبیین و ترویج معارف و سیره نبوی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت حوزه‌علمیه این است که اسلام را همانگونه که هست به مردم معرفی کنند و همانگونه که قرآن کریم سفارش نمده که افرادی که به دنبال طلب علم می‌روند باید در بین مردم حضور داشته باشند، عمل کنند تا سیره نبوی را در بین مردم ترویج دهند که دانشگاه‌ها نیز همین وظیفه را بر عهده دارند.

استاد برجسته حوزه تأکید کرد:  کتب متعددی درخصوص سیره حضرت رسول اکرم(ص)نوشته شده است از جمله فروغ هدایت نوشته آیت‌الله سبحانی در  دو جلد که سال‌ها قبل نوشته شده و محمد خاتم انبیاء نوشته شهید مطهری  منابع بسیار مفیدی هستند که طلاب و دانشگاهیان باید به آن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله این است که در مقام عمل خود را محمدی قررار دهیم و مردم از عمل ما به سیره پیغمبر(ص) برسند، تشریح کرد: حوزه و دانشگاه حرف اول را در «آگاه‌سازی» می‌زنند اما نکته حائز اهمیت این است که باید بیان زندگی و سیره حضرت رسول(ص) از حالت سخنرانی، مباحثه و مقاله خارج شود و وی را از یک شخصیت تاریخی صرف بیرون آورد.

حجت‌الاسلام نیازی ادامه داد: باید  پژوهش‌ها و تحلیل‌ها وارد زندگی مردم شود  باید «نبی‌پژوهی» در دانشگاه و حوزه به صورت جدی دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: گام دوم درونی‌سازی در افراد است که نتیجه آن متخلق کردن خود در الگوگیری از وجود پیامبر(ص)  بوده و اینکه در مقام عمل خود را به ایشان نزدیک کنیم چراکه بدون تبلور ویژگی‌های حضرت در خود نمی‌توانیم معرف خوبی برای اسوه حسنه به مردم باشیم و گام سوم مشارکت حوزه و دانشگاه برای تنظیم سند بالادستی است یعنی سیره نبوی وارد زندگی مردم و  مسئولین شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha