سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قریشی + نهج البلاغه

حوزه/ امام جمعه ارومیه طولانی بودن زندگی در دنیا را موجب قساوت قلب دانست و تصریح کرد: گمان کردن اینکه فرصت دنیا زیاد است قلب را قسی و غافل می‌کند و انسانی که قسی القلب شود سخن حق در او تاثیرگذار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، امشب در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مصلی امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، با اشاره به خطبه ۵۲ نهج‌البلاغه اظهار داشت: امام علی (ع) دنیا و نعمت و لذت‌های آن را ناپایدار بیان کرده و تاکید می‌کنند که بندگان خدا باید برای کوچ از این دنیایی که قابل اعتماد نیست و اهل آن زوال‌پذیر است، با سرعت عزم کنند.

وی بیان داشت: منظور امام از کوچ، آماده شدن برای آخرت است و وقتی همه مردم لاجرم باید از این دنیا رحیل کنند عقل به لزوم همراه داشتن توشه دستور می‌دهد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به این‌که آرزوی طولانی و فراموشی آخرت باعث غفلت انسان می‌گردد بیان داشت: گاهی انسان با نظر در دیگران اینگونه خیال می‌کند که این زندگی مداوم است و این اوامر موجب فریب انسان می‌شود، ائمه معصومین (ع) همه تلاش خود را برای روشن کردن افکار انسان و عدم فریب در دنیا، به کار گرفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی امید داشتن را غیر از آرزوی طولانی دانست و گفت: انسان باید در همه امور امیدوار باشد و این غیر از آرزوی داشتن دنیا و به دنبال آن بودن است و برخی‌ها زندگی خود را برای به دست آوردن دنیا می‌گذرانند و در موارد زیادی هم بدان دست نمی‌یابند و خوف الهی دوستان خدا را از افتادن به حرام باز می‌دارد و تقوای الهی این خوف را در دل آن‌ها قرار داده به گونه‌ای که شب‌ها هم از یاد الهی نمی‌توانند بخوابند.

وی طولانی بودن زندگی در دنیا را موجب قساوت قلب دانست و تصریح کرد: گمان کردن اینکه فرصت دنیا زیاد است قلب را قسی و غافل می‌کند و انسانی که قسی القلب شود سخن حق در او تاثیرگذار نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی با بیان اینکه ثواب و عقاب الهی قابل تصور نیست، اضافه کرد: بهشت و جهنم مافوق تصور انسان است و هر اندازه بهشت را در نظر بگیریم و نمی‌توانیم بهشت حقیقی را تصور کنیم و عذاب الهی هم اینگونه است و خدای متعال انسان را با لطف خویش از عذاب جهنم نجات داده و به لطف خود ما را بهشتی می‌کند.

وی تصریح کرد: نعمت‌های الهی در بهشت قابل تصور نیست و در روایتی از رسول‌خدا (ص) وارد شده است که خدای متعال خود بیان کرده است که برای بندگان صالح خود نعماتی را در نظر گرفته‌ام که نه چشمی آن را دیده و نه آن نعمت‌ها در قلبی رسوخ کرده است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha