یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
وزیر سابق حقوق بشر عراق

حوزه/ وزیر سابق حقوق بشر عراق گفت: نقش امروز سعودی ها و رژیم کودک کش صهیونیستی در دسیسه چینی و توطئه ضد عراق و ملت عراق بیش از همه دوران مشخص است.

محمدمهدی البیاتی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به حوادث اخیر در عراق اظهارکرد: امروز در عراق به واسطه دشمنی و دسیسه سعودی ها، صهیونیست ها و بعثی ها در زیر لوای طایفه گرایی، قومیت گرایی و مذهبی سرچشمه گرفته است، باعث بروز چنین مشکلاتی در عراق شده است.

این فعال سیاسی عراق افزود: همانطور که سعودی ها اهالی قطیف و مناطق شیعه نشین  را می کشند، این دسیسه چینی هایشان از آغاز شروع حکومت عراق بوده و این توطئه ها تا کنون ادامه داشته است.

وزیر سابق دولت عراق تصریح کرد: ما و دولت عراق اسنادی داریم که نشان می دهد سعودی ها نیروهای انتحاری را به عراق می فرستند و بیش از هفت هزار انتحاری به دست سعودی ها در قالب القاعده و حتی داعش به عراق فرستاده شد و این دست داشتن شان واضح است حتی در راهپیمایی های اخیر هم با حمایت های مالی زیاد این حرکت های به اصطلاح مردمی را پشتیبانی کرد و حتی امارات هم به آن پیوست و حمایت مستقمی از سعودی ها در این خصوص کرد.

البیاتی تأکید کرد: برخلاف برنامه ریزی و نظریه پردازی آنان بر این باور هستیم آنها در عراق شکست خواهند خورد چرا که تاریخ نشان داده است، آنها با ملت عراق می جنگند و ملت عراق نیروهای حشد الشعبی را تاسیس کردند، با لبنانی ها جنگیدند و آنها حزب الله را تشکیل دادند، با یمن درگیر شدند و آن را محاصره کردند نتیجه تشکیل انصار الله و حوثیون شد، بنابراین به فضل الهی آنها مجدداً شکست اندر شکست را تجربه خواهند کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و بین الملل با بیان اینکه امروز دشمن ما کاملاً آشکارا فعالیت می کند و جریانی به صورت مستقیم در رویارویی کامل با اسلام ناب محمدی شکل گرفته است، گفت: وقایع سالهای اخیر نشان می دهد که هر کجا این اسلام ناب محمدی باشد خواه در لبنان، یمن، سوریه و عراق باشد، اگر جمهوری اسلامی نبود و حضورش در این عرصه ها و پشتیبانی مخلصانه برادران ایرانی ما از این مقاومت شرعی و حقیقی در این مناطق نبود بدون تعارف امروز نامی از حکومت های اسلامی حامی مقاومت وجود نداشت.

وزیر سابق حقوق بشر عراق افزود: نه حکومت لبنانی به واسطه ی رژیم صهیونیستی وجود داشت و نیز در عراق، چرا که در عراق خون های زیادی ریخته شد اما با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق تا این لحظه پابرجا مانده و امروزه پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروههای مقاومت، پشتیبانی ای راستین و حقیقی است.

این کارشناس سیاسی مسائل عراق ادامه داد: در این کشورها خدا را شکر فداکاری ها و جانفشانی هایی انجام شده است، اما خون این شهدا ثمره ی مقاومت راستین ماست و در مقابل مجموعه هایی هستند که با هزینه های هنگفتی به مقدار میلیونها دلار برخی از آن گروهها مسلح شده اند اما ما صاحبان زمین هستیم خواه در لبنان، خواه در سوریه یا عراق، صاحبان زمین از زمینهایشان کوتاه نمی آیند هر چقدر هم که دشمنان در مقابلشان صف آرایی کنند. بر این باور هستیم که وضعیت ما بسیار بهتر از دورانی است که پشت سر گذاشتیم.

البیاتی گفت: نقش مرجعیت شیعی یک نقش واضح می باشد، درست است که وارد جزئیات نمی شوند اما نقش مرجعیت در عراق مانند نقش آن در سوریه و لبنان نیست. امروزه مرجعیت مسؤلیت را در عراق پذیرفته است، کمبودهای آشکاری در نظام حکومت عراق و نیز در ساختار دولت عراق وجود دارد و همچنین نقایصی در امور مجلس وجود دارد و نیازهای واقعی برای ملت عراق است و مرجعیت این نیازمندی ها را پذیرفته و مرجعیت امروزه خواستار اصلاح در سطح پارلمان و دولت شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق ادامه داد: ولی امر مسلمین جهان نکات مهمی را در خصوص عراق بیان فرمودند و برداشت من این بود که باید به منظور حمایت از ملت عراق و کوتاه‌کردن چشم دشمنان این نکات را در عراق پیاده کنیم، ایشان حتی از روزهای سخت در آینده نیز سخن گفته بودند که اغتشاشات روزهای اخیر این امر را نشان داد.

البیاتی بیان کرد: همچنین آیت‌الله سیستانی درباره حوادث عراق و سوریه نظر واحدی داشتند و به پشت پرده ماجراها اشاره می‌کردند. می‌دانیم که دشمن در این شرایط خبیثانه عمل می‌کند و ایشان همواره بر هوشیاری، وحدت و انسجام ملت عراق تأکید دارند.

وزیر سابق حقوق بشر عراق با تبیین واژه دشمن گفت: منظور من از دشمن وابستگان آمریکا در منطقه است که نقشه را از سال‌های اخیر در منطقه اجرا کرده‌اند؛ نقشه به این معنا که مشکلات اقتصادی را برای ملت و کشور به وجود آوردند و عراق را عاری از هر گونه زیرساختی کردند. اینکه جوانان و نسل آینده عراق را از تدیّن و اهداف عالیه‌ای که می‌تواند به تعالی و پیشرفت همه‌جانبه کشور عراق کمک کنند، دور کنند و آنان را بی‌انگیزه و ساکن نگه دارند.

وی اظهار کرد: وقتی عده‌ای از مردم عراق به منظور مشکلات و شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی اعتراض آرامی را شروع کردند، عوامل مزدور خارجی به ویژه بعثی‌ها، آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای خودفروخته منطقه درصدد به هم ریختن این شرایط بودند تا مردم را از مطالبات اصلی خود دور سازند. این حیله دشمن با همدستی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند جریانات سیاسی را به گونه‌ای ترویج می‌دادند که گویی همه وزرا، مدیران و همه دولت دچار فساد هستند و این دولت فاسد باید از بین برود یا حتی از حد فراتر رفته و به مراجع نیز امتداد می‌دادند.

البیاتی تصریح کرد: پرواضح بود که این اتفاقات کاملاً برنامه‌ریزی شده با حمایت سفارت آمریکا در بغداد انجام می‌شود؛ به طوری که در یک بررسی اطلاعاتی و امنیتی مشخص شد که سفارت آمریکا در بغداد بیش از ۵۰۰ جوان را در اربیل، اردن و عمان آموزش داده و نقطه تأسف‌بار این است دولت عراق دارای اطلاعات تفصیلی از این رویداد بود و حتی هتل‌هایی که این افراد در آن مستقر بودند را شناسایی کرده بود، اما هیچ اقدامی انجام نداد. این افراد ۵ هزار دلار ماهیانه از سفارت آمریکا حقوق می‌گرفتند تا آشوب‌ها را برپا و مدیریت کنند.

اضافه کرد: این تظاهرات از مناطق شیعه آغاز شد و متأسفانه شیعیان اولین کسانی بودند که مراکز حشدالشعبی را به آتش کشیدند و حتی دفاتر گروه‌های مقاومت را مورد تعدی قرار دادند و حتی فراتر از آن به منازل برخی از افراد که در چارچوب دولت بودند تجاوز کردند؛ در حقیقت در این شرایط برای ما از روز اول فتنه مشخص بود، ولی با تدبیر آیت‌الله سیستانی از طریق خطبه‌های نماز جمعه کربلا بساط را از زیر پای معترضین که به تخریب می‌پرداختند بیرون کشیدند.

وی ادامه داد: ایشان گفتند که فساد وجود دارد و مواردی از قانون اساسی را موجب فساد دانستند و گفتند که معترضان در خیابان بمانند، اما بدون تخریب اموال عمومی با این سخنان صفوف معترضان واقعی از دیگران، که افکار شومی داشتند، جدا شد و اصلاحات کلید خورد.

این فعال سیاسی بیان کرد: اصلاحات آن قدر ادامه‌دار شد تا به سطح وزارتخانه‌ها رسید تا جایی که قرار شد، نخست‌وزیر از هر کجا صلاح می‌داند، اقدام به پذیرش وزیر کند و تنها در آن اسلوب و چارچوب قبلی منحصر باقی نماند؛ در این حین اصلاحات خوبی از سوی پارلمان عراق مورد توجه قرار گرفت و تصویب شد.

البیاتی گفت: یکی از مطالبات مربوط به مرجعیت ایجاد اصلاحات در چارچوب هیئت عالی انتخابات عراق بود؛ هر چند این هیئت با عنوان مستقل فعالیت می‌کرد، اما دیر زمانی بود که مورد نفوذ احزاب و گروه‌های مختلف قرار داشت و مرجعیت مطالبه داشتند که در مورد این هیئت نیز اصلاحاتی صورت بگیرد که در ندای مرجعیت اصلاحاتی در حال انجام است.

گفت وگو: علی اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha