شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 874186
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
شهید مدرس

حوزه/تقارن سالروز شهادت آیت الله مدرس به عنوان الگوی نمایندگان آزاده و حق طلب با آغاز ثبت نام کاندیداهای ورود به مجلس در فصل انتخابات، بهترین فرصت است برای این که بدانیم در جامعه اسلامی ، وکالت مردم در خانه آن ها تا چه حد در امر خدمت رسانی مهم و حساس است و از این منظر باید به آن به سان امانتی بزرگ نگریست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز( دهم آذرماه) مصادف بود با سالروز شهادت مردی که حقیقتاً افتخار مجلس بود و مایه آبروی اهالی خانه ملت.از سویی امروز آغاز مرحله اجرایی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز ثبت نام کاندیداهاست.

تقارن این دو موضوع، فرصتی است ارزشمند برای آن که مجلسیان و کسانی که در سودای کسب نمایندگی مردم در بهارستان هستند، بیش از پیش به اهمیت جایگاه مجلس و به خصوص الگوی ماندگاری آیت الله شهید سید حسن مدرس بیندیشند و در این مجال، ببینند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در درس خارج امروزشان، آیا واقعاً در خود شایستگی و صلاحیت و توانایی مدیریت برای کاندیداتوری و حضور در مجلس را می بینند یا خیر؟!

درباره شجاعت و صراحت شهید مدرس می توان ساعت ها به صحبت نشست و صدها مقاله نوشت اما چه خوب است نگاهی هم بیندازیم به ساده زیستی این شهید والامقام که هیچ گاه از کرسی نمایندگی مجلس برای رسیدن به مال و منال دنیوی بهره نبرد بلکه مسئولیت را امانتی می دانست برای دفاع از حق مردم مظلوم دربرابر دستگاه ظلمی که می خواست به زور یا تطمیع یا فشار و ترور، صدای مخالفان خود را در نطفه خفه کند.

تنها دو روز پس از بازگشایی مجلس هفتم و پایان دوران مصونیت سیاسی شهید مدرس، رضاخان دستور بازداشت و تبعید او به حوالی خواف را صادر کرد.

نوشته اند همه دارایی این شهید والامقام و روحانی مبارز و آزاده هنگام تبعید یک زیلوی کهنه، یک منقل گلی، چند استکان چای خوری و البته چند جلد کتاب بوده است.

امام راحل درباره شخصیت شهید مدرس می فرماید: "... در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشور... ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های او است... بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی – اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم".

انتخاب سالگرد شهادت چنین مرد بزرگی به عنوان روز مجلس و از آن سو تقارن این روز با موعد آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم می‌تواند تا حدود زیادی تراز نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هویدا سازد، به ویژه از این حیث که همه کسانی که به دنبال ثبت نام در این انتخابات هستند و سرانجام آن ها که ستاره اقبالشان با اعتماد مردم روشن می شود، بدانند و آگاه باشند که میراث دار جایگاه شهیدی هستند که در مقام یک نماینده آزاده و به معنای واقعی کلمه مسلمان و حق طلب، یک تنه در برابر استبداد ، ظلم و خودکامگی ایستاده و از حقوق مردم شجاعانه دفاع می کرد؛ شخصیتی که به گواه دوست و دشمن خود، هرگز دل به دنیا نبست و کرسی وکالت را به بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی آلوده نساخت و نمایندگی مردم را ابزار دستیابی به ثروت و قدرت ندانست.

امید آن که همه داوطلبان ورود به ساختمان بهارستان و به طور کلی همه مسئولان کشور، از سیره و منش این شهید والامقام، بهترین و ارزشمندترین درس ها را بگیرند و بدانند که به ویژه جایگاه مهم مجلس به عنوان نهادی که در رأس امور کشور باید باشد، شایسته کسانی است که نه صرفاً در حرف و شعار بلکه در عمل ، لیاقت نمایندگی ملتی را دارند که با تقدیم بیش از ۲۲۰ هزار شهید و صدها هزار جانباز و آزاده، عظمت و بزرگواری خود را بارها و بارها نشان داده‌اند و اینک در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، شایسته بهترین وصادقانه ترین خدمت ها هستند، آن هم خدمتی که در کسوت نمایندگی می بایست در قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون نمود پیدا کند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha