جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام جباری

حوزه/ حجت الاسلام جباری گفت: داشتن اطلاعات کافی، خیرخواه بودن، عدم تکرار موعظه، عامل بودن به آنچه که بیان می‌ شود، خوش خلقی و استفاده از زبان نرم از شرایط نصیحت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام علی جباری، شامگاه چهارشنبه در مراسم شب ولادت امام حسن عسکری (ع) که در مسجد قمر بنی هاشم (ع) شهرستان تکاب برگزار شد، اظهار داشت: روش موعظه و نصیحت از روش‌های مهم و مؤثر در حوزه تعلیم و تربیت به حساب می‌آید و  در قرآن کریم هم به کرات مشاهده می‌شود.

وی در ادامه افزود: امام عسکری (ع) در حدیثی می‌فرمایند، "مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِیَةً فَقَد شانَهُ" اگر کسی برادر خود را دوست دارد و به حفظ شخصیت وی علاقه‌مند است باید او را در خفا نصیحت کند که این نوع موعظه اثرگذار است.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مواردی نصیحت شخص لازم است و موعظه‌کننده دلسوز به خود فرد ایراد او را متذکر می‌شود تا آبرویش حفظ شود.

وی، داشتن اطلاعات کافی، خیرخواه بودن، عدم تکرار موعظه، عامل بودن به آنچه که بیان می‌کند، خوش خلقی و استفاده از زبان نرم را از شرایط نصیحت عنوان کرد.

حجت الاسلام جباری اظهار کرد: باید برای موعظه و نصیحت از راه هایی که توسط قرآن و اهل بیت (ع) معرفی شده‌اند استفاده کرد تا اثرگذار باشد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر به آنچه می‌گوییم خود عامل نباشیم و یا با اخلاق زننده شروع به نصیحت کنیم ثمری نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha