سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مراسم هفته پژوهش در دانشگاه مذاهب اسلامی

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما که سخنران مراسم هفته پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی بود، گفت: دو هزار و ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کنند و 70 برابر ۷۰ سال جنگ سرد، علیه جمهوری اسلامی جنگ رسانه‌ای انجام شده است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم گرامیداشت روز پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی، امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه،با حضور حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما و حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در سالن شیخ ماموستای این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما در این مراسم اظهار کرد: عمده صاحب نظران بر این باورند که وحدت در جهان اسلام و تقریب مذاهب یکی از ضروریات و مبانی اصلی است، در این صورت جوامع اسلامی به دوران طلایی خود باز می‌گردند.

 وی ادامه داد: این به معنای دست کشیدن از مبانی و اصول نیست. وحدت مطلق موردنظر نیست، بلکه وحدت معقول موردنظر است. اگر این اصل و پایه را بپذیریم، می‌بینیم در حوزه عملکردی هم در دو قرن اخیر اقدامات بزرگی انجام شده است. بسیاری از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام همواره بر پرهیز جدی از اختلافات تأکید داشتند. منشأ هرگونه اختلافی که وجود داشته هم به دخالت‌های استکبار مربوط است.

قائم‌مقام سازمان صدا و س اضافه کرد: در جهان اسلام نخبگان و اندیشمندان بزرگ اقدامات بزرگی انجام دادند و برای تقریب گام‌های بلندی برداشته شده است، مانند نامه‌نگاری‌های آیت‌الله بروجردی با دانشگاه الازهر و اختلافاتی که در این میان برطرف شد.

موسوی‌مقدم با بیان اینکه دین عامل اشتراک جوامع انسانی است و همه سلیقه‌ها را گرد هم می‌آورد، افزود: در عصر حاضر شاهد نوع دیگری از اختلافات هستیم. بیشترین اختلافات مرزی در میان کشورهای اسلامی است که سرنخ این اختلاف به کارشکنی‌ها و دخالت‌های انگلیس برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: از زمانی که پای بیگانگان به مناطق اسلامی باز شد، اختلافات میان مذاهب اسلامی شدت یافت. فرهنگ غربی ما را از خود بیگانه و دور می‌کند و بر باطل لباس حق می‌پوشاند. امروز با انبوه رسانه‌هایی مواجهیم که در پاشیدن بذر اختلاف تلاش می‌کنند. اساسا هم بحث مذاهب و نحله‌ها نیست، تمرکز شبکه‌های معاند بر اسلام است.

 جنگ رسانه ای علیه ایران به روایت آمار

قائم‌مقام سازمان صدا و سیما اضافه کرد: ۱۶۰ شبکه فارسی زبان و ۲۰۰ شبکه عربی زبان عمدتاً یک وجه مشترک دارند و آن هم مخالفت با اسلام و ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است که هر کدام با شیوه‌های خاص خود این کار را انجام می‌دهند. وقتی استخراج شد، حدود سه هزار و ۷۰۰ شبهه به طور خاص به شیعه وارد کرده‌اند که به این‌ها هم پاسخ داده شده است. هزار و ۷۰۰ برنامه در این شبکه‌ها ساخته شده که ۸۰۰ مورد آن به ایجاد اختلاف میان قبایل اختصاص داشته و نهایتا به عقاید آن‌ها حمله می‌کنند.

موسوی‌مقدم با بیان اینکه عبارت رقابت رسانه‌ای صحیح نیست، افزود: ما در جنگ رسانه‌ای قرار داریم. وسیله‌ای برای رقابت فراهم نیست و تناسبی بین رسانه‌های معاند و رسانه‌های جهان اسلام وجود ندارد که بگوییم رقابت است. رقابت، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی معنا ندارد.

وی یادآور شد: تنها در مورد جمهوری اسلامی که نظام سیاسی مستقری بر آمده از جمهوریت و خواست مردم بوده است، دو هزار و ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کنند.

قائم‌مقام سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر منتهی به سال ۹۳ بررسی‌هایی انجام و مشخص شد که ۷۰ برابر ۷۰ سال جنگ سرد، علیه جمهوری اسلامی جنگ رسانه‌ای انجام شده است.

به گفته قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، در حال حاضر بزرگترین مشکل در جوامع اسلامی ایجاد ابهامات و شبهاتی است که از سوی دشمنان ایجاد و دامن زده می‌شود و امروز از سوی استکبار جهانی در محاصره رسانه‌ای هستیم.

شاخصه‌های پژوهش کاربردی

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و حوزویان، اظهار داشت: یکی از شاخص های پژوهش تقویت روحیه پرتلاشگری است که هم روحیه پرسشگری و هم تتبع را به همراه دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز اظهار کرد: از جمله شاخصه‌های پژوهش می‌توان به تقویت روحیه کنجکاوی و تلاش‌گری اشاره کرد. اگر روحیه پرسش‌گری، تتبع، کنجکاوی و تلاش‌گری در میان دانشگاهیان وجود داشته باشد بسیاری از مجهولاتی که وجود دارد تبدیل به معلومات می‌شود.

 مختاری بیان داشت: پیشرفت علمی غرب منتج از استعداد فوق‌العاده آن‌ها و یا مدنیت آن‌ها نبوده است. وقتی پیشرفت علمی آن‌ها را جستجو می‌کنیم به همین ویژگی کنشگری و تلاش آن‌ها می‌رسیم. تکثر در مراجعه به منابع و کتب خصوصا در علوم انسانی که بر سایر علوم و فنون برتری دارد به این روحیه نیاز دارد.

وی ادامه داد: اگر این روحیه در جامعه دانشگاهی و حوزوی ما تقویت شود، می‌توانیم دستاوردهای روشنی برای جامعه رقم بزنیم. دیگر شاخصه مهم در امر پژوهش، روحیه تحمل است. اگر پاسخ به مجهولات با سعه‌صدر همراه نباشد، رهاوردی برای تولید علم را شاهد نخواهیم بود. مقام معظم رهبری در سخنانی بر دو مقوله قدرت علمی و جرئت علمی تأکید دارند، یک محقق نظرات علمی خود را مقتدرانه بیان کند یکی از جنبه‌های موفقیت در عرصه علمی و پژوهشی است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: پیروان مذاهب مختلف در جلسات علمی به ارائه نظرات خود می‌پردازند، این یکی از ویژگی‌های مطلوب در دانشگاه مذاهب است. زمان‌شناسی، دیگر خصیصه کار پژوهشی است. پژوهش و کار علمی باید متناسب با نیاز زمانه باشد و پاسخ معقول و مبرهنی ارائه شود. در این صورت نتایج تحقیقات برای عامه مردم مفید خواهد بود.

مختاری با بیان این که عدم اکتفا به علوم ترجمه‌ای ویژگی دیگر کار پژوهشی است، گفت: این آسیبی است که گریبان جامعه علمی ما را گرفته است. توجه صرف به علوم ترجمه‌ای، مقابل پویایی ذهنی فرد می‌ایستد و موجب انجماد فکری می‌شود.

 وی ادامه داد: دوری از تحجر و جزمی‌گرایی دیگر خصوصیت کار در حوزه پژوهش است. دوری از اباحه‌گری ویژگی دیگر امر پژوهش است. در دهه‌های اخیر از تساهل و تسامح صحبت شد، اما در صورتی می‌توان به اباحه‌گری دچار نشد که از مبانی وحیانی و اصول خود دست نکشیم.

پژوهش قلب تپنده دانشگاه مذاهب است

خانم دکتر ندا ملکی، معاون پژوهش در دانشگاه مذاهب اسلامی، سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی اظهار کرد: پژوهش قلب تپنده دانشگاه و در واقع به نوعی تولید علم است، این تولید علم در زمانی طولانی اثرات خود را در جامعه نشان می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی سه شعار برای هفته پژوهش در نظر گرفته است، اولین شعار مد نظر دانشگاه "پرورش نسلی از وحدت پژوهان آشنا با مطالعات اصیل حوزوی و دانشگاهی" است که برای رسیدن به این هدف باید تقویت بینش و کنش دانشجویان مورد توجه قرار گیرد.

ملکی خاطر نشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر توانمندی اعضای هیئت علمی در راستای تقویت بینش و کنش دانشجویان گام برمی دارد.

به گفته معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، دومین شعار دانشگاه "تولید نظریه و آثار پژوهشی کارآمد و اثربخش تقریبی" و شعار سوم مجاهدت عالمانه در جهت تحقق امت واحده اسلامی" است. برای تحقق این هدف نظام آموزشی باید هم گام با پژوهش در تولید آثار کارآمد حرکت کند و همچنین باید عالمانه برای تقریب در دنیای اسلام تلاش کرد.

ملکی همچنین درباره فعالیت‌های معاونت پژوهشی دانشگاه توضیح داد: برگزاری جلسات برای مجله انگلیسی دانشگاه، پیگیری برنامه‌های پژوهشی شعب دانشگاه، تنظیم فهرست جامع آیین نامه‌ها و همچنین نشست‌ها و کارگاه‌های دانش‌افزایی و آموزشی از مهم‌ترین برنامه‌های جاری است.

وی ادامه داد: فعالیت های مربوط به سی و سومین کرسی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و دومین همایش ملی آسیب شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی نیز دیگر اقدامات معاونت پژوهشی در هفته پژوهش است.

معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ویژه در اداره کل انتشارات نیز از دیگر اقدامات این دانشگاه است، همه فعالیت‌های مربوط به انتشارات تاکنون انجام شده و همه مجلات و ایده‌ها به چاپ رسیده است.

تقدیر از پژوهش های برتر و دانشجویان پژوهشگر

در این مراسم، رساله های حسین عامی مطلق دانش آموخته گروه قرآن و حدیث، پرستو کلاهدوزها دانش آموخته گروه تاریخ و عبدالصمد مرتضوی دانش‌آموخته گروه فقه و حقوق این دانشگاه به عنوان پژوهش های برتر انتخاب شدند.

تقدیر از دانشجویان پژوهشگر داخلی نیز از دیگر برنامه‌های مراسم ویژه هفته پژوهش بود که از محمد باعزم و سید محمد حسن مصطفوی دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه تجلیل شدند.

همچنین از شمس الدین شریعتی و سید صلاح الدین امین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه به دلیل حضور مستمر و فعال در کتابخانه و در راستای تکریم فرهنگ کتاب خوانی تقدیر شد.

رونمایی از ۱۴ دستاوردهای پژوهشی

رونمایی از ۱۴ عنوان کتاب، نشریه و دستاوردهای پژوهشی یکی دیگر از برنامه های دانشگاه مذاهب اسلامی در هفته پژوهش بود.

"وحده الامه فی ظل الکتاب و السنه نوشته محمد حسین مختاری، مقارنه المذاهب فی الفقه نوشته محمود شلتوت، محمدعلی سایس و سید موسوی جابری و بدیع الزمان سعید النورسی: مجموعه مقالات، مجموعه من الباحثین" از جمله آثار عربی بود که در این مراسم رونمایی شد.

همچنین چکیده مقالات سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی، اخلاق در پژوهش در علوم انسانی، کاربست نتایج پژوهش در علوم انسانی اسلامی و آسیب‌ها و بایسته‌های پژوهش در علوم انسانی نوشته شده توسط جمعی از نویسندگان و پژوهشگران از آثار فارسی بود که در این مراسم رونمایی شد.

علم و فناوری در اسلام ترجمه دکتر عبدالله فرهی، بیع با ثمن شناور از منظر مذاهب فقهی اسلامی و قانون مدنی ایران و مصر نوشته دکتر محمدمهدی حفیدی، مبارزه با افراط گرایی؛ مجموعه مقالات همایش بین المللی علوم انسانی و دینی و اندیشه علامه سعید نورسی به نگارش جمعی از پژوهشگران از دیگر کتاب های چاپ شده توسط انتشارات این دانشگاه است که به همراه یک کتاب انگلیسی و ترکی و نشریه تمدن نوین اسلامی در این مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha