پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
بوی نامطبوع تهران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

متهمان اصلی "بوی نامطبوع تهران" اعلام شد

محمد تقی‌زاده با اشاره به جزئیات دومین جلسه بررسی منبع یا منابع انتشار بوی نامطبوع تهران اظهار کرد: مقرر شد سه دستگاه شهرداری تهران، آبفا و محیط زیست نتیجه بررسی‌های خود را ارائه دهند و در راستای دستیابی به نتیجه، جلسات بررسی منبع یا منابع انتشار بوی نامطبوع تهران به صورت هفتگی تا جمع‌بندی قطعی ادامه داشته باشد.وی با اشاره به مناطقی که انتشار بوی نامطبوع در آن بیشتر گزارش شده است، تصریح کرد: شهرداری تهران در گزارش خود در مورد تماس‌های تلفنی شهروندان درباره انتشار بوی نامطبوع با سامانه 137وضعیت تراکنش مناطق 22 گانه را ارائه داد که بر اساس آن تماس‌ها بیشتر در محور منطقه 2، چمران و نواب بوده است.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران همچنین افزود: شهرداری تهران تیم‌هایی را برای بررسی منبع انتشار بو مشخص کرده بود که بر اساس آن پدیده اینورژن یا وارونگی هوا و همین‌طور رطوبت رابطه معناداری با انتشار بوی نامطبوع در تهران ندارد.تقی‌زاده تصریح کرد: سوخت مازوت که توسط بعضی از کارخانجات استفاده می‌شد هم مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این کارخانجات از گاز استفاده کنند و وزیر نفت هم قول‌های مساعدی در این مورد داده است.وی به درخواست شهرداری تهران برای تکمیل مطالعات اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در جلسه امروز فرصتی خواست که در هفته آینده مطالعات دقیق‌تری در مورد انتشار بوی نامطبوع در تهران انجام دهد و اطلاعات تکمیلی را در جلسه آینده ارائه کند.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در مورد نقش فاضلاب در انتشار بوی نامطبوع عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران هم گزارشی در این جلسه ارائه داد که بر اساس آن شبکه آب و فاضلاب ماندگی آب که سبب انتشار گازهای متصاعد شود ندارد و بیشتر تجمع فاضلاب در سمت شرق تهران است.تقی‌زاده ادامه داد: شهرداری 80 نقطه به عنوان نقاط انفصال شبکه فاضلاب که به طور معمول تجمع فاضلاب نیز در آنها اتفاق می‌افتد، را  معرفی کرد که ممکن است منبع بوی نامطبوع تهران باشد که آبفا این موضوع را رد کرد با این حال مقرر شد که این نقاط توسط شهرداری به مجموعه آبفا برای بررسی و تهیه گزارش معرفی شود.وی در پایان با بیان اینکه همچنان آرادکوه، صنایع دامی و آبفا از متهمان اصلی انتشار بوی نامطبوع در تهران هستند، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد محیط زیست به منظور بررسی دقیق و ارائه طرح بررسی منشأ بوی نامطبوع تهران در فراخوانی با مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها جهت ارائه پروپوزال برای عقد قرارداد وارد عمل شود.

باران به داد تهرانی‌ها رسید

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد 35 قرار گرفته و هوای تهران پاک است این شاخص طی 24 ساعت گذشته میانگین بر روی عدد 130 قرار داشت و هوا برای گروه‌های حساس آلوده بود.تهران پس از یک هفته مداوم آلودگی هوا و تعطیلی مدارس سرانجام با بارش باران و وزش باد پاک شد.تهران از ابتدای سال 5 روز هوای ناسالم، 58 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 194 روز هوای سالم و 25 روز هوای پاک داشت.این در حالی است که پایتخت در مدت مشابه سال پیش 15 روز هوای پاک، 224 روز هوای سالم، و 43 روزه هوای ناسالم برای گروه‌ای حساس داشت.بیشترین دما برای روز جاری 10 درجه و کمترین دما 2 درجه سانتی‌گراد پیش بینی شده است.

چین " بر علیه آلودگی هوا" اعلام جنگ کرد

آلودگی ایجاد شده توسط ذرات معلق در هوا، موجب مرگ حدودا 4.2 میلیون نفر در سطح جهان در سال 2015 شده است. اغلب این افراد، در شرق و جنوب آسیا جان خود را از دست داده اند. میلیون ها انسان دیگر نیز به علت نفس کشیدن در هوای آلوده دچار بیماری شده اند. این آلودگی ها تا حد زیادی ناشی از سوزاندن برخی مواد است که از آن جمله می توان به سوزاندن ذغال سنگ در نیروگاه های تولید برق، بنزین در اتومبیل ها، مواد شیمیایی در فرآیندهای صنعتی، و یا سوختن چوب و همچنین آتش سوزی در جنگل ها، اشاره کرد. ذرات معلق در هوا بسیار ریز هستند و توسط چشم قابل دیدن نیستند. هر کدام از این ذرات، 35 برابر از ذرات شن و ماسه کوچکتر هستند. با این حال، این ذرات در حجم زیاد، در آسمان ایجاد مه می کنند و زمانیکه تنفس شوند، آثار ویرانگری را بر سلامت انسان ها برجا می گذارند. ذرات آلوده معلق در هوا می توانند از سیستم دفاعی بدن ما عبور کنند، تا عمق ریه هایمان نفوذ کنند و حتی وارد جریان خون شوند. این ذرات می توانند موجب بدتر شدن بیماری هایی نظیر آسم و اختلالات ریه شوند و احتمال وقوع حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. ما به این دلیل این نوع از آلودگی را میکروسکوپی می نامیم زیرا هر ذره معلق، کوچکتر از 2.5 میکرومتر است. آلودگی هوا همچنین موجب می شود تا در روند رشد کودکان مشکل ایجاد شود، سالمندان دچار اختلال شناختی شوند، و همچنین خانم های باردار مجبور به زایمان زودرس شوند و کودکان تازه متولد شده نیز در هنگام تولد از وزن کمی برخوردار باشند."آلکساندر کارامبلاس"، تحلیلگر مسائل محیط زیستی و پژوهشگر مسائل حوزه محیط زیست از دانشگاه کلمبیا می گوید: "در شرایط آلودگی شدید هوا، انسان ها نمی توانند به نحو مطلوبی فعالیت داشته باشند و رشد آن ها نیز با اختلالات جدی رو به رو می شود. وی می افزاید: دسترسی به هوای پاک، جز حقوق پایه و بنیادین هر انسانی است".پکن پایتخت چین، زمانی مترادف با هوای کثیف بود. با این حال در سال 2014، دولت چین "جنگ بر علیه آلودگی هوا" را اعلام کرد. در این چهارچوب، دولت چین اعلام کرد قصد دارد میزان آلودگی هوا را که بر شهرهای مختلف این کشور حاکم شده، کاهش دهد و میزان پاکیزگی هوا را تقویت کند. سال گذشته، دو شهر در غرب چین(هونان و کاشگر) در استان سین کیانگ این کشور، هنوز در زمره آلوده ترین شهرهای جهان قرار داشتند.

رهبر انقلاب به بیت آیات عظام شمس و شبیری زنجانی تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله حاج سیدحسین شمس را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج سیّد حسین شمس رضوان‌الله‌علیه را به خاندان مکرّم و به عموم شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت میکنم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با صدور پیامی درگذشت همشیره‌ آیت الله حاج سیّد موسی زنجانی را نیز تسلیت گفتند.متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور مبارک آیة الله آقای حاج سیّد موسی زنجانی دامت برکاته

درگذشت همشیره‌ی مکرّمه‌ را تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ویمسألت می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمة الله

صدام بازداشت شد

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از بازداشت قاچاقچی بزرگ، معروف به "صدام" خبر داد. سردار احمد طاهری با اعلام خبر بازداشت یکی از قاچاقیان موادمخدر در چابهار، درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی اخبار واصله مبنی اینکه قاچاقچی بزرگ و تحت تعقیب پلیس معروف به "صدام" از طریق مرزهای شرقی کشور وارد استان سیستان و بلوچستان شده است که بلافاصله موضوع دستگیری او به صورت ویژه در دستور کار پلیس مبارزه موادمخدر استان قرار گرفت.جانشین فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: این قاچاقچی بزرگ در 10 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در امر ترانزیت و قاچاق مواد افیونی در سطح کشور، با هدایت و رهبری چندین باند مسلح قاچاق موادمخدر، درگیریهای متعددی با مأموران نیروی انتظامی داشته که بعضاً به مجروحیت و شهادت تعدادی از جان برکفان این نیرو منجر شده است.وی تصریح کرد: پلیس در چند سال اخیر، در درگیرهای متعدد با باندهای مختلف قاچاق تحت هدایت این قاچاقچی در نقاط مختلف استان، بیش از 50 قبضه سلاح سبک و سنگین کشف و چندین خودرو حامل مواد افیونی را توقیف کرده است.این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی مشخص شد این قاچاقچی که تحت تعقیب پلیس بود، به کشورهای افغانستان و پاکستان متواری شده است.طاهری ادامه داد: تلاش مأموران برای دستگیری این فرد ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل اخباری مبنی بر حضور مجدد او درسطح استان سیستان و بلوچستان و اختفاء او در شهرستان چابهار به دست آمد.جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان متذکر شد: پس از وصول این خبر، بلافاصله تیمی از مأموران مجرب پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی پلیسی موفق شدند مخفیگاه این سوداگر مرگ را در شهرستان چابهار شناسایی کنند.وی ادامه داد: سرانجام صبح امروز مأموران در یک عملیات ضربتی با ورود به مخفیگاه این قاچاقچی موفق شدند او را به همراه یکی از همدستانش دستگیر کنند.به گفته این مقام انتظامی، در بازرسی از مخفیگاه متهم، یک دستگاه خودروی تویوتا توقیف و تعدادی سلاح و مهمات کشف شد.طاهری یادآور شد: مبارزه با قاچاق موادمخدر به عنوان بلایی خانمان‌سوز در اولویت کار پلیس است و نیروی انتظامی در برخورد با سوداگران مرگ از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

هرمزگان لرزید

زمین لرزه ای در منطقه قلعه قاضی هرمزگان به وقوع پیوست.دقایقی این زمین لرزه وقت محلی در ساعت 17:19:45 و به مقیاس 5/4 ریشتر بوده است.گفتنیست کانون آن 43 کیلومتری بندرعباس و 336 کیلومتری کرمان بوده است .همچنین تاکنون دو پس لرزعه 4/3 و 3/7 به ثبت رسیده است.تیم های عملیاتی امداد و نجات در حال ارزیابی صحنه می باشند.

ریاض به کریسمسی ها هشدار داد

عربستان سعودی برگزاری هرگونه جشن به مناسبت عید میلاد مسیح را ممنوع اعلام کرد.ستاد تفریح عربستان اعلام کرد مجوز فعالیت جشن کریسمس در ریاض داده نمی‌شود. این ستاد هشدار داد: با متخلفان برخورد می‌شود و سرپیچی کنندگان مجازات خواهند شد.این سازمان افزود: به امارت منطقه ریاض دستور داده شده که تدابیر قانونی را در خصوص کسانی که قصد برگزاری چنین مراسماتی را دارند، در پیش گرفته شود. برخی گروه‌های مسیحی در فضای مجازی اعلام کرده بودند: اول ژانویه مراسم جشن میلاد مسیح در ریاض برگزار می‌کنند.همزمان با این اقدام ضد اقلیت‌های مذهبی در عربستان، گروه تروریستی «داعش» هم در نیجریه به بهانه انتقام مرگ «ابوبکر البغدادی» یازده مسیحی را به قتل رساند.داعش، این افراد را همزمان با تعطیلات عید کریسمس و میلاد حضرت مسیح (ع) به قتل رساند.

ثبت احوال صدرنشین های علل مرگ و میر را اعلام کرد

میزان ناخالص مرگ، نسبت جنسی مردگان، میانگین سن مردگان، بررسی علت‌های مرگ ویژه سنی و محاسبه میزان آن‌ها از جمله سنجه‌هایی هستند که می‌تواند در بازنمایی وضعیت مرگ و میر در جامعه مورد استفاده قرار گیرد.میزان ناخالص مرگ و میر کشور در سال ۹۷ بر پایه داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ۷.۴ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این میزان در تمام نقاط کشور وضعیتی همسان ندارد و بسته به ساخت سنی جمعیت استان‌ها و عوامل دیگری همچون میزان شاخص‌های سلامت، مرگ و میر کودکان، حوادث، کیفیت ثبت و ... که می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد.نتیجه محاسبه این نسبت برحسب کل مرگ و میرهای به ثبت رسیده و مرگ و میرهای ثبت جاری در سنین بیشتر از ۳۰ سال تقریبا مشابه است، اما در گروه‌های سنی کمتر از ۳۰ سال به ویژه کمتر از ۱۵ سال تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین نسبت‌های محاسبه شده وجود دارد که دلایل آن نیازمند به بررسی‌های دقیق‌تر اسناد ثبت وفات است.همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید نسبت جنسی مردگان ثبت شده بر حسب ثبت جاری در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۴۹ سال بالای ۲۰۰ است، همچنین میانگین سن مرگ و میر در سال ۹۷ برابر ۰۹.۶۶ و برای مردان ۰۱.۶۴ و برای زنان ۸۴.۶۸ سال است.۵ دلیل اول مرگ‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۷ عبارتند از: بیماری‌های قلبی و عروقی با ۶.۳۸ درصد، سرطان و تومورها با ۳.۱۱ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۱.۷ درصد و بیماری‌های عفونی و انگلی با ۷.۴ درصد که این ۵ دلیل، ۵.۷۱ درصد از مرگ و میرهای به ثبت رسیده را شامل می‌شود. گفتنی است ۵.۱۶ درصد از مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به گروه سنی ۸۰_۸۴ سال است. جمعا ۳.۶۳ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری قلبی و عروقی مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است.با افزایش سن درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل سرطان و تومورها بیشتر می‌شود، به طوری که ۶۷ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به همین دلیل در گروه‌های سنی قرار گرفته است و بیشترین درصد مربوط به گروه سنی ۶۵_۶۹ سال با ۴.۱۲ درصد است.

شهرداری دست تاکسی اینترنتی ها را گرفت

علی رضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در تشریح جزئیات تخفیف شهرداری تهران به ناوگان تاکسی‌های اینترنتی، گفت: بنا به دستور پیروز حناچی شهردار تهران قرار شد تا زمانی که ناوگان تاکسی‌های اینترنتی پایتخت نرخ کرایه‌های خود را ثابت نگه دارند و پس از اصلاح نرخ سوخت آن را افزایش ندهند، عوارض ۲ درصدی سفر از آن‌ها (ناوگان تاکسی‌های اینترنتی تهران) دریافت نشود.مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران تأکید کرد: دستور شهردار تهران در حال اجراست و تأکید من این است که این تخفیف ۲ درصدی تا زمانی ادامه دارد که تاکسی‌های اینترنتی نرخ کرایه سفر خود را با توجه به اصلاح نرخ سوخت افزایش ندهند.

تعزیرات به برنج های تقلبی پایتخت ایست داد

حسین ایزدی رئیس گشت‌های تعزیرات استان تهران در رابطه با کشف برنج‌های تقلبی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (ج) اظهار کرد: در گشت‌های تعزیرات حکومتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (ج)، ۲ هزار کیسه برنج تقلبی کشف شد.وی افزود: در این فروشگاه‌ها برنج‌های ایرانی درجه چند را جای برنج درجه یک هاشمی یا ممتاز به فروش می‌رسانند.ایزدی گفت: نرخ برنج‌های ایرانی باید حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان باشد که در این فروشگاه‌ها با قیمت ۲۲ هزار تومان و برنج هاشمی را با ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رساندند.وی بیان کرد: برنج‌های مکشوفه، ضبط شدند و پس از تعیین قیمت توسط کارشناس سازمان تعزیرات حکومتی به فروش می‌رسند.رئیس گشت‌های تعزیرات استان تهران تصریح کرد: پس از احراز تخلف، مسئولان فروشگاه‌ها به چند برابر نرخ کالاها جریمه می‌شوند.

موبایل قاپ‌های پایتخت به دام افتادند

رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۲ برادر موبایل قاپ حرفه ای و یک مالخر اموال سرقتی خبر داد و گفت: آنها به یک صد فقره سرقت با همکاری یکدیگر اعتراف کردند.سرهنگ کارآگاه حمداله علیزاده در تشریح این خبر اظهار کرد: با دریافت شکایت‌های مردمی مبنی بر سرقت گوشی‌های همراهشان توسط ۲ جوان موتورسوار و ارجاع پرونده‌های سرکلانتری هفتم به پایگاه هفتم پلیس آگاهی، دستگیری سارقان در دستور کار کارآگاهان پایگاه هفتم قرار گرفت.وی بیان داشت: در تحقیقات اولیه به دست آمد ۲ موتورسوار در ساعت‌های اولیه روز، با پرسه زنی در مرکز پایتخت و مناطق پر ازدحام تلفن همراه گران قیمت شهروندان را سرقت می‌کنند.علیزاده عنوان داشت: در گام بعدی تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق شدند یکی از سارقان به نام جمشید ۲۷ ساله را شناسایی و نتیجه تحقیقات انجام شده را به بازپرس شعبه دوازدهم دادسرای ناحیه ۱۲ تهران منعکس و دستور دستگیری وی صادر شد.این مقام انتظامی ابراز داشت: کارآگاهان مخفیگاه جمشید را در حوالی میدان هرندی شناسایی کردند و در یک عملیات پلیسی موفق شدند وی را در یکم آذر ماه در مخفیگاهش دستگیر و ۵ دستگاه تلفن همراه سرقتی از آن محل کشف کنند.وی تصریح کرد: متهم در بازجویی‌های اولیه به یک صد فقره موبایل قاپی با همدستی برادرش به نام مجتبی ۲۴ ساله اعتراف کرد و اظهار داشت: حدود ۴ ماه قبل پس از آزادی از زندان با کمک برادرم پس از سرقت، گوشی‌های سرقتی را به فردی به نام کامران ۲۷ ساله در محدوده میدان هروی می‌فروختیم. رئیس پایگاه هفتم با بیان اینکه دومین متهم پرونده نیز شناسایی و در مخفیگاهش دستگیر شد، گفت: با تکمیل تحقیقات پلیسی و اخذ دستور قضائی مالخر اموال سرقتی نیز دستگیر و به خرید گوشی‌های سرقتی و اوراق کردن و فروش آن‌ها به افراد تعمیرکار اعتراف کرد.علیزاده در پایان گفت: با دستور قضائی هر ۳ متهم برای شناسایی مال باختگان و کشف سایر جزئیات پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند.

علت بادهای خورشیدی برملا شد

سازمان فضایی ناسا طبق وعده‌ای که داده بود گزارش اولیه کاوشگر خورشیدی پارکر را منتشر کرد که اطلاعات بسیار مهمی را درباره خورشید در اختیار ما می‌گذارد.نکته قابل توجه این است که بادهای خورشیدی آنچنان هم مطابق انتظار دانشمندان رفتار نمی‌کنند. در جهت میدان مغناطیسی خورشید، چرخش‌هایی وجود دارد که با نام switchbacks شناخته می‌شوند و اثر آن‌ها حتی در بادهای داخل مدار سیاره عطارد نیز قابل مشاهده است.به گزارش ناسا، این کاوشگر، فعالیت ذرات پرانرژی کوچکی را شناسایی کرده است که هیچ‌ گاه به زمین نمی‌رسند. همچنین انفجارهایی با سطح بسیار بالای عناصر سنگین نیز ثبت شده است و هر دوی این پدیده‌ها احتمالاً بسیار متداول‌تر از چیزی هستند که دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند.همچنین این کاوش‌ها توانسته‌اند پاسخ برخی از سوال‌های بشری را پیدا کنند, به طور مثال در این اطلاعات، مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد لایه گردوغبار اطراف خورشید از فاصله ۷ میلیون مایلی سطح خورشید شروع به باریک شدن و محو شدن می‌کند چراکه گرمای شدید سطح خورشید، گردوغبار را به گاز تبدیل می‌کند.البته در آینده نزدیک پروازهایی در ارتفاعات نزدیک‌تر به سطح خورشید نیز انجام خواهد گرفت؛ از جمله ششمین پرواز که قرار است در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ انجام شود و می‌تواند فضای فارغ از گردوغبار در فاصله ۲ تا ۳ میلیون مایل از سطح خورشید را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این گونه کاوش‌ها ممکن است اخترشناسان را مجبور کند در مدل‌های کیهانی خود تجدیدنظر کنند.

چین "جی‌پی‌اس" های امریکایی را خاموش کرد

سیستم ناوبری ماهواره‌ای چین با عنوان «بیدو» تا سال 2020 راه‌اندازی می‌شود تا بتواند جایگزینی برای سیستم ناوبری "جی‌پی‌اس" امریکایی شود.با وجود اینکه سیتم‌های گوناگونی برای جایگزینی جی پی اس در جهان طراحی و تولید شده است اما سیستم ناوبری امریکایی تاکنون جایگزین جدی‌ نداشته و بدون رقیب به تمام جهان خدمات ارائه می‌کرده و البته همین انحصار در سیستم ناوبری امکان سوءاستفاده زیادی به امریکا می‌داده است. به‌دنبال همین عملکرد انحصاری، دولت چین به‌دنبال تکامل سیستم «بیدو» دو ماهوراه دیگر تا سال 2020 به فضا پرتاب می‌کند تا تعداد ماهواره‌های مورد استفاده برای این سیستم به 24 عدد برسد.چین از سال 2012 به‌دنبال جایگزینی جی‌پی‌اس است تا در نهایت در سال 2035 سیستم تکامل‌یافته تر از جی‌پی‌اس به جهان عرضه کند.

مسجد در کشور رایگان شد

حجت السلام محسن قرائتی با حضور در مصلای جزیره کیش بیان داشت: متأسفانه افرادی پس از مرگ هم وصیت‌های آزار دهند و پر زحمت بر وراث می‌کنند، شایسته این است که هزینه‌های دفن و کفن سنگین و چند صد میلیونی در مکان‌های خاص و متبرکه را خرج تهیه جهیزیه جوانان و اعمال خیر کنند.حجت اسلام قرائتی از خیرین خواست در صورت تمایل به ساخت مسجد عنایت به کسب اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشته‌ایم، می‌توانند با هماهنگی و تشخیص و راهنمایی ما در مناطق نیازمند و پر جمعیت جهت ساخت مسجد اقدام کنند و از زمین، نقشه، مجوز ساخت، نظارت و حمل مصالح تا پای کار به صورت رایگان بهرمند شوند.وی با تفسیر سوره عصر گفت: عصر قسم به زمان و فرصتی که با غروب از دست می‌رود باید هوشیار باشیم که زمان ما ارزش دارد زمان را ازدست ندهید.قرائتی مفسر با سابقه قرآن افزود: باید از این شبهای طولانی زمستان بیشترین بهره را ببرید و زمان خود را با دیدن تلویزیون و خواندن روزنامه هدر ندهید.وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم حداقل هفته‌ای یک کتاب بخوانید، بدانید که همیشه وقت ندارید همواره در خطر خسارت هستید.قرائتی در ادامه با اشاره به سوره عصر گفت: خدا در این سوره مبارک به انسان جهت آگاهی به خسارتهای بی شمار نه در ابعاد مالی بلکه صحبت از خسارتی که به عمر و دین و آخرت انسان میرخورد کد می‌دهد.قرائتی افزود: بیشتر انسان‌ها مواظب مال و مادیات هستند که امروز قیمت ارز و املاک چه شد در حالی که ضرر واقعی بر عمر و دین و آخرت خود می‌زنند.وی اشاره کرد: در این سوره به زمان قسم داده می‌شود و چهار بار تاکید بر کلمه قطعاً می‌رساند که انسان به جهت خسران همچون یخ از شش جهت آب خواهد شد و چه بسا انسان غافل زیان‌های که همچنان برخود می‌زند.وی گفت: ایمان ۱۰ نشانه و درجه دارد یکی از نشانه‌ها دروغ نگفتن است مؤمن و مسلمان واقعی به هر قیمتی دروغ نمی‌گوید همانطور که امیرالمومنین حضرت علی (ع) می‌فرماید اگر کره زمین را در دست و اختیار من بگذارند پوست جو از دهان مورچه به دروغ و ظلم نمی‌گیریم.وی در مورد حمایت از حیوانات گفت: حمایت و مواظبت از حیوان در اسلام تاکید شده است. روایتی است که اگر آب به اندازه وضو داری و سگی تشنه باشد باید آب را در اختیار سگ بگذاری و خود تیمم کنی و این از زیبایی‌های اسلام است.وی اظهارداشت: تهمت جرم است می‌توانی شکایت کنی ولی غیبت جرم نیست و در هیچ نقطه دنیا برای غیبت کردن جرمی تعریف نشده است. متأسفانه دست ما اسلام خالی است و از شش طرف همچون یخ آب می‌شویم چون دستمان خالی است و همواره در خساران و ضرر و زیان هستیم.رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: شنیدن حرف حق و اقدام انسانی شیرین است. کارهای خیر در زندگی همچون ساخت مدرسه و بیمارستان و مسجد حق است و باید به سمت کارهای حق برویم.

دیوار باند کلاهبرداری را لو داد

سرهنگ کارآگاه قاسم دستخال گفت: خرداد ماه سال گذشته مرد جوانی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ از وقوع سرقت خودروی ۲۰۶ سفید رنگش در محدوده نیاوران به کلانتری ۱۲۳ خبر داد.وی با اشاره به اینکه پرونده با موضوع سرقت خودرو تشکیل و به جهت رسیدگی تخصصی با دستور دادیار شعبه اول دادسرای ناحیه ۳۴ تهران پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم قرار گرفت، عنوان داشت: شاکی پس از حضور در پایگاه در اظهاراتش به کارآگاهان گفت خودروام را مقابل درب منزلمان پارک کرده بودم و حوالی ساعت ۷ عصر متوجه شدم خودرو به سرقت رفته است و به همراه آن دسته چک بانکی، لپ تاپ، گوشی موبایل و مدارک هویتی بسرقت رفته است.رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به اینکه در تحقیقات پلیسی اواسط آذرماه سال جاری مشخص شد فردی به هویت رامین برای وصول یکی از چک‌های مسروقه مالباخته به بانکی واقع در چهارراه نظام آباد مراجعه که بلافاصله وی دستگیر و به پایگاه منتقل شد، افزود: در تحقیقات صورت گرفته رامین اظهار داشت چک را از سایت خرید و فروش اینترنتی دیوار به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان از فردی ناشناس خریداری و از سرقتی بودن آن خبر نداشته است.دستخال بیان داشت: با بدست آمدن این اطلاعات دستگیری فروشندگان چک مسروقه در دستور کارآگاهان قرار گرفت که با انجام اقدامات پلیسی و با بهره گیری از روش‌های علمی کشف جرم سرکرده باند فروش چک‌های مسروقه سرقتی به هویت شاهین ۴۸ ساله در حوالی شهرری مورد شناسایی قرار گرفت.دستخال در ادامه گفت: با انعکاس اطلاعات به دست آمده به دادیار پرونده دستگیری شاهین و سایر اعضای این باند صادر شد که در تاریخ ۲۹ آذر ماه طی یک عملیات پلیسی شاهین به همراه سه نفر مرد و یک نفر خانم دستگیر و در بازرسی صورت گرفته از مخفیگاهشان تعداد بیش از ۳۰۰ برگ چک سفید امضا اشخاص کشف و به پایگاه منتقل شدند. در تحقیقات صورت گرفته از متهمان همگی به جرم خود متعرف شدند و اظهار داشتند چک‌های مسروقه را از سارقان به قیمت برگی ۵۰ هزار تومان خریداری و در سایت دیوار به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به افراد ناشناس فروخته اند و پول حاصله را صرف زندگی خود کرده اند.رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با توجه به دستگیری تمامی اعضای این باند کلاهبرداری و اعتراف صریح به بزه خود تاکنون ۱۵ نفر از مالباختگان مورد شناسایی و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد افراد بزه دیده از جرایم سرقت منزل، خودرو، داخل خودرو هستند و متهمان با صدور قرار قانونی از سوی مقام قضائی جهت انجام تحقیقات تکمیلی و دستگیری سارقان و شناسایی سایر شکات در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی هستند.

دیوان عالی مبارزه با قضات فاسد را کلید زد

حجت الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور گفت: اگر تحول در بدنه قوه قضائیه انجام نشود، طبیعتاً تحول واقعی را شاهد نخواهیم بود.وی ادامه داد: وظیفه دستگاه قضا است که با هرنوع فسادی برخورد کند و از سوی دیگر دستگاه قضایی مصمم است نسبت به سلامت خود اقدامات لازم را مورد توجه قرار دهد.رئیس دیوان عالی کشور گفت: دستگاه قضا برنامه خود را برای برخورد با قضات فاسد آغاز کرده و رئیس قوه قضائیه نیز پیگیر این برنامه است.در پی اجرای برنامه تحولی در قوه قضائیه،عزم این دستگاه برای برخورد با مفاسد در درون و خارج از این دستگاه بشدت دنبال می شود تا جایی که خط قرمزی برای مبارزه با مفاسد و دانه‌درشت‌ها وجود نداشته و در اولین گام برخورد با قضات فاسد در دستور کار قرار گرفته است و رئیس قوه قضائیه تیرماه بود که به صورت رسمی اعلام کرد: «برخورد با ۶۰ قاضی متخلف را در برنامه کاری خود دارد و این آغاز کار است. در این باره کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردم و تاکنون دو الی سه جلسه هم تشکیل شده است و دادگاه عالی صلاحیت را بنده تشکیل می‌دهم و بخش‌های مختلف نظارتی در دستگاه قضایی در این زمینه فعال شده‌اند.»در ابتدای راه نیز، برکناری 6 قاضی خبرساز شد و حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه اراده و تصمیم دستگاه قضایی در برخورد جدی با مفاسد درون دستگاه قضا است، گفت: «طی 15 روز، پرونده ۵ یا ۶ قاضی فاسد را در محکمه عالی رسیدگی و آن‌ها را از دستگاه قضایی منفصل کردیم. همچنین با دادستان انتظامی قضات که دبیر کمیسیون کارشناسی هم هست صحبت می‌کردم که می‌گفت حدود 7الی 10 پرونده دیگر آماده رسیدگی در دادگاه عالی است.»

« لاریجانی» از ستاد حقوق بشر کوچ کرد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: علی باقری کنی با حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه منصوب شد.علی باقری کنی دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق (ع) است؛ وی همچنین معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مدیرکل سابق اروپای وزارت امور خارجه بوده است. پیش از این جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بود.

جزئیات توافق بیدود با شهرداری اعلام شد

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل  و نقل و ترافیک شهرداری تهران در باره بازگشت دوچرخه‌های نارنجی و ادامه همکاری با شرکت بی‌دود  اظهار داشت:‌توافق جدید با این شرکت انجام گرفته است و بر همین اساس شرکت بیدود اجازه تبلیغات بر روی دوچرخه‌ و ایستگاه‌ها را خواهد داشت و از این طریق منبعی درآمدی جدید برای شرکت دوچرخه‌های اشتراکی فراهم می‌شود.وی با بیان اینکه هیچ یارانه نقدی به شرکت بیدود نمی‌دهیم،گفت: به غیر از شرکت بیدود هر شرکت دیگری که آمادگی  فعالیت در حوزه دوچرخه‌های هوشمند و نسل 4 را داشته باشد شهرداری امکانات لازم را برای آن فراهم می‌کند و بزودی فراخوانی در این زمینه انجام می‌گیرد.سرپرست معاونت حمل  و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حق عضویت برای مشترکان دوچرخه‌های بی‌دود 49 هزار تومان در سال است و خود شرکت موظف به پرداخت بیمه مسافران است. در حالی که پیش از این مسافران دوچرخه علاوه بر 30 هزار تومان پرداخت حق بیمه باید یک ودیعه 160 هزار تومانی نیز پرداخت می‌کردند.حجت در ادامه از راه‌اندازی متروی گلشهر به هشتگرد با یک رام قطار طی روز آینده خبر داد و گفت: کلنگ‌زنی متروی اسلامشهر فردا انجام می‌گیرد و هر دو مسیر جدید ادامه متروی تهران خواهد بود.

۵شنبه‌ها برای جبران عقب‌ماندگی درسی آستین بالا زد

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعطیلی‌ مدارس به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا نباید به فرایند یاددهی و یادگیری لطمه بزند گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس به این موضوع اشاره و تاکید کرده است که اگر به دلیل شرایط اضطراری، مدرسه تعطیل و باعث تغییر تقویم سالانه بشود، مدیر مدرسه باید نسبت به جبران عقب افتادگی اقدام کند.عباس سلطانیان درباره راهکارهای جبران عقب ماندگی درسی دانش آموزان دبیرستانی در کلانشهرهایی که به علت آلودگی هوا تعطیل بودند اظهار کرد: در سنوات گذشته نیز آموزش و پرورش با تعطیلات ناخواسته‌ای روبرو بوده که امسال هم تکرار شد و به دلیل بدی آب و هوا و آلودگی جوی، تعطیلی داشتیم.وی افزود: این تعطیلی‌ها نباید به فرایند یاددهی و یادگیری لطمه بزند. زمان آموزش با توجه به محتوای کتاب درسی، پیش بینی شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است تا بتوانند به اهداف کتاب درسی دست پیدا کنند.مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانونگذار یعنی شورای عالی آموزش و پرورش در ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس به این موضوع اشاره و تاکید کرده است که اگر به دلیل شرایط اضطراری، مدرسه تعطیل و باعث تغییر تقویم سالانه بشود، مدیر مدرسه باید نسبت به جبران عقب افتادگی اقدام کند.سلطانیان ادامه داد: تعداد روزهای تعطیلی در شهرهای مختلف، متفاوت است. شرایط مدارس را نیز باید مدنظر قرار بدهیم، برخی دو نوبته و برخی یک نوبته هستد. مدارس می‌توانند به اشکال مختلف از امکاناتی که دارند استفاده کنند، به عنوان مثال با اطلاع اولیاء، کلاس فوق برنامه برگزار کنند و یا با اطلاع اداره آموزش و پرورش کلاس‌هایی در روزهای پنج‌شنبه تشکیل دهند.وی اضافه کرد: مدیران مدارس تا پایان سال تحصیلی فرصت دارند عقب‌ماندگی‌های درسی را جبران کنند.مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت امتحانات دانش آموزان نیز گفت: طبق ماده ۳۷ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه، امتحانات نیم سال اول در دی ماه برگزار می‌شود. زمان و روزهای برگزاری امتحانات نیم‌سال اول در دی ماه در اختیار مدرسه و با هماهنگی اداره مربوطه تعیین می‌شود. شاهد بودیم که امتحانات نیم‌سال اول در شهر تهران با کمی تاخیر آغاز شد.سلطانیان درباره ضرورت‌های تغییر تقویم آموزشی اظهار کرد: بازنگری در تقویم آموزشی بارها مطرح شده است، با توجه به اینکه کشور ما از اقلیم‌های آب و هوایی متفاوتی برخوردار است باید کار کارشناسی روی این طرح انجام شود و اگر به جریان تعلیم و تربیت کمک می‌کند، این اتفاق بیفتد.

تریاک رکورددار کشفیات مواد مخدر شد

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این موضوع که مجموع کشفیات این هفته ۱۷هزار و ۴۱۶ کیلوگرم است، افزود: این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۱۸۸کیلوگرم بود، حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.ناصر اصلانی یادآور شد: ۱۵ هزار و ۴۷۸ کیلوگرم از مجموع کشفیات مربوط به ماده مخدر تریاک بود که ۸۹ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است.وی گفت: همچنین از این میزان ۹۳۴ کیلوگرم حشیش، ۱۰۹ کیلوگرم هروئین، ۹۶ کیلوگرم گراس، ۵۴۷ کیلوگرم شیشه و ۲۵۰ کیلوگرم سایر مواد کشف شده است.اصلانی با بیان اینکه در این هفته، طی طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور مجموعاً ۳ هزار و ۲۸۹ متهم در ارتباط با جرایم مواد مخدر، دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۹۷۸ نفر به اتهام قاچاق و توزیع مواد مخدر و ۲هزار و ۳۵۵ نفر معتاد متجاهر دستگیر شده اند. همچنین در میان دستگیرشدگان این هفته ۶۳ نفر نیز از اتباع بیگانه  هستند.وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۳ درصد کشفیات این دوره زمانی مربوط به هفت استان کشور است که بیشترین حجم کشفیات با ۴ هزار و ۹۱۴ کیلوگرم یعنی معادل ۲۸ درصد کشفیات کشور مربوط به استان خراسان جنوبی است و سیستان و بلوچستان با ۳ هزار و ۱۷۷کیلوگرم، کرمان با ۲ هزار و ۷۶۵ کیلوگرم، فارس با ۹۸۹ کیلوگرم، تهران با ۹۰۸ کیلوگرم، سمنان با ۸۹۴ کیلوگرم و یزد با ۸۱۵ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سهم کشفیات پنج استان اولویت دار حوزه مقابله یعنی سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان از کشفیات کشور در هفته مذکور ۶۵ درصد است.اصلانی گفت:‌ طی این مدت ۲۸۹ دستگاه خودرو و هفت سلاح توقیف شد و ۷۲ درصد کشفیات اطلاعاتی و ۲۷ درصد انتظامی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha