سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز-عضو خبرگان رهبری

حوزه/رئیس دانشگاه قم بابیان این‌که طب سنتی و شیمیایی مورد قبول همه بزرگان است، گفت: علما نیز به پزشکان مراجعه می‌کنند و این کار از گذشته بوده و الان هم رایج است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، بابیان این‌که علوم در عصر حاضر از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار هستند، اظهار داشت: قبل از این‌که علوم انسانی و طبیعی گسترش پیدا کند، معمولاً افرادی که توانمند بودند می‌توانستند تمامی علوم را فرابگیرند به‌طوری‌که به این افراد معلم می‌گفتند.

وی ادامه داد: در قرون اخیر به خاطر این‌که علوم انشعاب‌های مختلفی پیداکرده‌اند یک نفر نمی‌تواند تمامی تخصص‌ها و علوم را فرابگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز بیان داشت: اما درگذشته تمامی علوم از یک خانواده بودند از جمله پزشکی به‌طوری‌که یک فرد عالم به همه علوم بود.

رئیس دانشگاه قم به حدیثی از حضرت محمد (ص) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان می‌فرمایند علم بر دو قسم است: علم ادیان و علم ابدان و حال این‌که علم ابدان نیز جزو علوم دینی است و بزرگان دینی و علما نسبت به علم ابدان نیز تبحر داشتند.

 عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که در روزگار ما آیت‌الله حسن‌زاده‌ای عاملی در علم ابدان تخصص دارند، افزود: با رشدی که علم پزشکی شیمیایی پیداکرده جایگاه خودش را پیداکرده و قابل‌استفاده است البته این به معنای رد طب سنتی نیست، اما با توجه به پیشرفتی که طب کرده باید از هر دو روش استفاده بکنیم والان نیز استفاده می‌شود.

وی با غیرمنطقی بودن برخی اظهارات ابراز داشت: اگر یک انسان بیاید و با تندی یک کاری را انجام دهد ما نباید این کار را به‌حساب همه افراد بدانیم، چراکه شاهد هستیم بزرگان و علما نیز به پزشکان مراجعه می‌کنند و این کار از گذشته بوده و الان هم رایج است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز افزود: طب سنتی و شیمیایی همواره نه در کشور ما بلکه در کشورهایی دیگر نیز بوده اما این‌که کسی همه این علوم را منکر شود قطعاً درست و مورد قبول نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha