شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علی بن ابیطالب(ع) تهران، گفت: خطبه فدکیه این جایگاه را دارد که به عنوان واحد درسی حوزه های علمیه تدریس شود، زیرا این خطبه دربردارنده معارف پایه ای و اصلی مکتب تشیع است و ما باید بتوانیم از مکتب حضرت زهرا(س) درس های معرفتی را فرا گیریم.

 حجت‌الاسلام محمد پیکری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت کسب معرفت و شناخت نسبت به وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) همزمان با عزاداری برای شهادت ایشان، اظهار داشت: شأن ائمه اطهار(علیهم السلام) به این است که ما به عنوان محبین حضرات معصومین فقط رابطه احساسی با ایشان نداشته باشیم، بلکه ضمن حفظ این رابطه آن را ارتقاء داده و به رابطه ادراکی برسانیم.

وی افزود: رابطه ادراکی به این معنا است که معارف اهل بیت(علیهم السلام) را ادراک کنیم. شیعه واقعی کسی است در خوشی های اهل بیت(ع) شاد و در سوگ شهادت آنان اندوهناک و محزون باشد. در مرحله بعد شیعه واقعی کسی است که پای خود را جا پای اهل بیت(ع) بگذارد.

استاد حوزه ادامه داد: بسیاری از ما به مناسبت شهادت اهل بیت(ع) پیراهن مشکی به تن می کنیم و برای آنان عزاداری می کنیم ولی حاضر نیستیم نسبت به یادگیری روایات اهل بیت(ع) قدمی برداریم و بیانات ایشان را در زندگی خود به کار ببندیم.

وی با اشاره به فرازهایی از خطبه فدکیه، گفت: آیت الله جوادی آملی در مورد این خطبه حضرت می فرماید، خطبه فدکیه این جایگاه را دارد که به عنوان واحد درسی حوزه های علمیه تدریس شود. زیرا خطبه فدکیه دربردارنده معارف پایه ای و اصلی مکتب تشیع است و تا آنجا که برای ما مقدور است باید بتوانیم از حضرت زهرا(س) درس های معرفتی را فرا گیریم.

حجت‌الاسلام پیکری ادامه داد: حضرت زهرا(س) وقتی وارد مسجد شدند، بعد از بسم الله الرحمن الرحیم، بلافاصله خطاب به خلیفه اول نفرمودند که فدک کجاست؟ بلکه طی یک سخنرانی مبسوط ابتدا به تبیین معارف الهی پرداختند و دین اسلام را معرفی کردند و اشاره خاصی هم به فلسفه احکام، نماز، روزه و اعمال دینی داشتند که هدف از این عبادات برای چیست و بعد از بیان این مطالب مهم فرمودند ای کسانی که در مسجد حاضرید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون».

وی تصریح کرد: ما به عنوان شیعیان حضرت زهرا(س) باید یاد بگیریم که «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِه» چیست و به چه معنا است و الّا چطور می توانیم خود را شیعه حضرت بدانیم؟ و اعلام کنیم که ما فاطمی هستیم! بنا بر این چنانچه این رابطه ادراکی دوشادوش رابطه احساسی در جامعه رشد کرد آن وقت است که می توانیم بگوئیم یک جامعه واقعی شیعی داریم.

مدیر مدرسه علمیه علی بن ابیطالب(ع) تهران در ادامه با تاکید بر حفظ وحدت جامعه اسلامی در ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، گفت: ما در جامعه و نظام اسلامی یک موهبت الهی داریم که همه افراد باید رفتار و اعمال خود را با آن تنظیم کنند و آن موهبت الهی؛ مقام معظم رهبری و جایگاه ولایت فقیه است که باید الگو و اسوه آحاد جامعه باشند.

حجت‌الاسلام پیکری در پایان خاطرنشان کرد: ما از رهبری که خود فرزند حضرت زهرا(س) هستند در برگزاری مراسمات جشن یا عزاداری اهل بیت(ع) که اولی تر نیستیم و باید در نحوه برگزاری مراسمات اهل بیت(ع) بصیرت داشته و از ایشان پیروی کنیم و همان گونه که رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) مراسم برگزار می کنند و همه زیر یک بیرق و پرچم جمع شده و عزاداری می کنند، دیگر آحاد جامعه هم باید به همین شکل و بدون کوچکترین سخنی که موجب وهن و تفرقه بین مسلمین می شود، اقامه عزا نمایند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha