سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سیدهاشم نبوی

حوزه/ در ۲ یا ۳ روز مبلغ حدود ۵۲۰ تومان جمع‌آوری شد و با ۵۱۰ تومان خانه خریدیم، صاحبخانه شدیم و این ثمره آن دعای پدر بود؛ آن خانه را هم در حال خروج از نجف به مبلغ ۴۹۰ تومان فروختیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، مرحوم آیت‌الله سید هاشم نبوی از انقلابیون و یاران امام خمینی(ره) بود که نقش مؤثری در جریان مبارزات نهضت انقلاب در منطقه ایفا کرد.

در همین راستا با سید علی نبوی، فرزند این عالم مبارز و انقلابی به گفت و گو نشستیم.

مروری بر زندگینامه آیت الله سید هاشم نبوی 

سید هاشم نبوی متولد ۱۳۱۶ روستای لولاک دهستان کسلیان سوادکوه است. وی فرزند سیدباقر  که معروف بود «کفشش می‌گردد» و به این معنا است که آنقدر دارای درجات معنوی بود که کفش هایش جلوی پای او جفت می شد، سیدباقر در آن مقام قرار داشت و کهنسالان کنونی هم بر آن اشاره دارند. مادر سیدهاشم بانو منور نام داشت و از ملاکان دیندار کسلیان محسوب می شد و به همین واسطه طایفه ایشان را ملکی می گفتند. 

سیدهاشم پنج ساله بود که قرآن را نزد آقای شیرزادی در روستای «سی‌پی» فراگرفت و گلستان و بوستان را در روستای «پیرنعیم» نزد آقای باکویی آموخت و در امامزاده علی ساری ادامه تحصیل داد و سپس به حوزه علمیه کوهستان رفت و ۹ سال در آنجا تحصیل کرد و طلبه ویژه آیت‌الله کوهستانی شد و آنقدر در زمینه تحصیلی موفق بود که ۱۰ روز برای کار کشاورزی به روستا آمد که آیت الله کوهستانی پیام دادند تا دیگران به کار ایشان برسند تا به درس سیدهاشم لطمه نخورد و حتی پیشنهاد ازدواج از خانواده آیت‌الله کوهستانی به ایشان شد.

سیدهاشم از مدرسان ویژه حوزه علمیه کوهستان بود. شاید تنها مسافرتی که آیت الله کوهستانی از منطقه کوهستان خارج شدند، حضور در مراسم ازدواج سیدهاشم نبوی در روستای لولاک بود.

پسر از پدر می گوید

سیدعلی(سیدمحمد) نبوی می گوید: مرحوم والد بزرگوار ما در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۲ در قم برای ادامه تحصیل علوم دینی حضور داشت و سپس  از  سال‌های ۱۳۴۳تا ۱۳۴۵ در نجف و نزد امام راحل حضور داشت و شعارش فقط «خمینی(ره)» بود که عبارت «روح و جان منی خمینی» نقل دهانشان بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۵، سیدهاشم تصمیم گرفت تا به اتفاق خانواده به نجف برود و یادم می‌آید که در حال پیگیری عزیمت به نجف این اشعار را می‌خواند که بعدها متوجه شدم که امام حسین(ع) هم در هنگام عزیمت به کربلا چنین مضمونی را قرائت می‌کرد: «سر به صحرا میزنم، دل به دریا می‌زنم، هر چه پیش آید خوش آید، ما که خندان می‌رویم».

نبوی در ادامه سخنان خود با بیان این که از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ به همراه پدر و خانواده در نجف بودیم و صبح‌ها تا ساعت ۱۰ در درس امام راحل و سپس درس آیت الله شاهرودی شرکت می کردند، گفت: مرحوم والد بزرگوار ما بعد از ظهر ها هم با آیت الله توسلی، مسئول دفتر و داماد امام راحل مباحثه می کردند و این برنامه روزانه ایشان بود.

سفر قاچاقی به نجف

فرزند آیت‌الله سیدهاشم نبوی به نحوه حرکت به سمت نجف اشاره کرد و افزود: در خرمشهر با بلم از اروند رفتیم و از خرمشهر تا نجف ۴۰ روز پیاده و به صورت قاچاقی رفتیم و ۲ نفری که ما را در بین گاومیش‌ها پنهان کردند تا به دام ماموران نیفتیم، بعدها توسط حسن البکر اعدام شدند.

وی با بیان اینکه تنها اثاثیه خاندان ما در سفر به نجف، سه چمدان کتاب «آقاجان» بود افزود: هیچ چیز دیگر همراه ما نبود و سه سال و نیم در نجف بودیم و ۲ سال اول حتی کولر یا پنکه نداشتیم.

مخفی‌شدن در نخلستان‌های عراق

نبوی به خاطره مخفی‌شدن پدر در نخلستان‌های عراق برای رهایی از دستگیری و بازگرداندن به ایران  اشاره کرد و گفت: پدر یک شاخه خرما برای ما فرستاد و ما منتظر بودیم تا خرمای سبز، زرد شود و بخوریم و تا ۱۰ روز این شیوه ادامه داشت.

صبحانه، ناهار و شام فقط پیاز آب‌پز  می‌خوردیم!!/ ماجرای صاحب خانه شدن

وی ادامه داد: زمانی رسید که پولی نداشتیم و  مغازه دار نسیه به نمی داد، فقط پیاز را به ما داد، چراکه امکان پوسیدن آن وجود داشت. صبحانه، ناهار و شام فقط پیاز آب‌پز  می‌خوردیم و بعد از مدتی «آقاجان» گفت که بیایید دعا کنم و شما آمین بگویید و بعدها به ما گفت که دعای امام زمان(عج) را خواندم، صبح کوبه درب منزل ما به صدا درآمد و همسایه‌‎ای گفت که گاو ما مریض بود و گفتیم که اگر خوب شود، شیر را به یک سید بدهیم و به ما داد.

در همان روز صاحب‌خانه ما گفت که دیروز سفره صاحب الزمان(عج) داشتیم و سهم ما را داد که تا سه روز غذای ما بود و ده تومان هم به ما پول داد.

من به همراه آقا جان به حوزه می‌رفتم، بعد از درس آقای شاهرودی پدر را صدا زدند که اگر پول نداشتی چرا نگفتی و صد تومان شهریه داد و در همان روزها هم ۱۵۰ تومان از سوادکوه برای ما فرستادند و مبلغی هم پول شهریه تعلق گرفت و فردی که قرار بود به مکه برود و خواست که پدرم، مالش را حلال کند و مبلغی پرداخت و در ۲ یا ۳ روز مبلغ حدود ۵۲۰ تومان جمع‌آوری شد و با ۵۱۰ تومان خانه خریدیم، صاحبخانه شدیم، و این ثمره آن دعای پدر بود؛ آن خانه را هم در حال خروج از نجف به مبلغ ۴۹۰ تومان فروختیم.

یکی از بزرگان منطقه به رئیس پاسگاه سیلی زد ...

وی به ماجرای بازگشت ۱۵ روزه از نجف به تهران به همراه خانواده اشاره کرد و گفت: در تهران به خانه خاله ام رفتیم و بعد به زیراب خانه آقای نصیری آمدیم و صبح فردا، ماموران ژاندارمری پدر را دستگیر کرده و به پاسگاه بردند، مردم که ایشان را دوست داشتند پس از اطلاع حدود ۵۰۰ نفر به جنب پاسگاه زیراب آمده به نشانه اعتراض تجمع کردند و آیت‌الله عبدالله نظری خادم الشریعه که ابهت خاصی هم داشت، هم به زیراب آمد و بزرگان منطقه را جمع کرد تا پدر را آزاد کنند، یکی از بزرگان منطقه به رئیس پاسگاه سیلی زد که چرا سید را دستگیر کردید؟ پس از آن پدرم با عزت و احترم به خانه برگشتند و فعالیت تشکیلاتی انقلابی را از همان سال در دستور کار خود قرار داد.

فرار از پشت‌بام مدرسه فیضیه

فرزندن آیت‌الله سیدهاشم نبوی با بیان این که مرحوم والد به صورت محرمانه و غیرقانونی برای انتقال کتاب، نوار و اعلامیه‎های امام به نجف می‌رفت و یک تا دو ماه در نجف می‌ماند و هنگام بازگشت اعلامیه‌های امام را از تهران تا گرگان  توزیع می‌کرد، گفت: آیت الله سیدعلی شاهرودی از علمای مشهد برای فرزند ارشد آیت‌الله نبوی تعریف می‌کرد که در سال ۴۲ ما کتک خوردیم، ولی سیدهاشم به دلیل چابکی و نیرومندی، کتک خوراند(مقصودشان به ماموران ساواک در قم بود) و از پشت‌بام مدرسه فیضیه از دست مأموران پهلوی گریخت.

تحصن در مدرسه آیت الله گلپایگانی

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ و بعد از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی حدود ۴۰ نفر از علما برای برگزاری مراسم سوگواری ایشان در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی تحصن کردند، آیت‌الله سیدهاشم نبوی، حجت‌الاسلام حسن قربانی(امام جمعه فعلی پلسفیدسوادکوه) و حجت‌الاسلام مظلومی در بین  تحصن‌کنندگان حضور داشتند.

فرزند آیت‌الله سیدهاشم نبوی با بیان این که مرحوم والد ما بعد از انقلاب اسلامی در سپاه فعالیت داشتند و ۲ بار هم برای فعالیت‌های تبلیغی به جبهه‌ها اعزام شدند، ادامه داد: این عالم مجاهد در همه تظاهرات قم حاضر بودند و در زمان حضورشان در سوادکوه، همه انقلابیون سوادکوه با محوریت ایشان حاضر می‌شدند و به هربهانه ای بالای منبر مواضع ضداسلامی حکومت پهلوی را به چالش می کشیدند.

سیدعلی(سیدمحمد) نبوی اظهار کرد: شاید نخستین شعار مرگ بر شاه‌ را در شهر زیراب را من، غلامرضا افشون، غلامرضا چراغی و علیرضا افشون نوشتیم، بچه‌های خمینی‌دوست، حقیقتا خمینی‌دوست بودند و دینمدار.

وی درباره سوابق دستگیری آیت الله سیدهاشم نبوی توسط ساواک، بیان کرد: یک بار در قم دستگیر و ۱۸ روز در زندان ساواک بودند و یک‌بار در تاسوعا و چندین بار در مقاطع زمانی مختلف در سوادکوه دستگیر شد.

هجرت به دیار ابدی

گفتنی است، آیت الله سیدهاشم نبوی مرحوم والد ما بعد از وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی، بدور از هیاهو در ذی طلبگی به تبلیغ پرداخت و هیچگاه حتی شائبه سهم خواهی یا ادعای کذایی از ایشان دیده و شنیده نشد، بیان داشت: این عالم وارسته در میان مردم بدون تکلف زیست و مصداق این بیت سلوک خود را پی گرفت «هرکه را اسرارحق آموختند/ مهر کردند و لبانش دوختند».

او در نهایت پس از تحمل رنج بیماری در۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ندای حق را لبیک گفت و در آرامگاه ابدیش در جوار امامزاده عبدالحق علیه السلام زیراب سر به تیره تراب نهاد. عاش سعیدا ومات سعیدا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا توکلی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 0
    روحشون شاد باشه
  • علیمحمدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 0
    خدا رحمتش کنه. خداییش برای انقلاب زحمت کشید. بدون هیچ ادعایی.
  • احمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    3 0
    روحش شاد
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 0
    درود بیکران
    • امیرعلی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      نشان جانان بر لوح دل و جان
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    انشاالله همنشین امیرالمؤمنین مولا علی علیه السلام باشند
  • اسماعیل IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    الحق و والانصاف بی ادعا و مخلص بودند.مثل ایشون پیدا نمیشه
  • احسان IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    زندگی در گمنامی و بدون ادعا. روحش شاد
  • احسان IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
  • ارش IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    عقد ازدواج منو ایشون خوندن. خدارحمتش کنه
  • عرفان IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    عارف و رهرو عشق الهی بود. روحشون شاد
  • امیرحسین IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    الهی روحشون شاد باشه. خدا رحمتش کنه. چقدر با محبت و مهربان و خاکی بودند.
  • احمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    روحشون شاد . از نوادر روزگار بودن. حیف که قدرشو ندونستند.
  • شاهرخ IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    خدا بیامرزه. خداییش روحانی پاک و عارفی بودن. بدون ادعا و اهل خدا و مهربان و با صفا.
  • محسن IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    در ایام فاطمیه با روح مادرشون محشوربشن انشاا...
  • داریوش IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    سلام دوستان من زیاد به این مسائل اهمیت نمیدم. تو هلند زندگی میکنم ولی با ایشون خاطرات زیادی دارم. کوچیک که بودم پدر بزرگ مرحومم به جد ایشون قسم میخورد. ایشون مارو راهنمایی میکرد. باعث شد درسامو بخونم و علیرغم مشکلات بهم دلگرمی میداد . علت پیشرفت من نگاه و دلگرمی دادن ایشون بود. خدا رحمتش کنه
    • حسین IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      بخدا راستشو گفتی
  • عرفان IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    عقد ما رو ایشون خوندن
  • عرشیا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    عقد ما رو هم ایشون خوندن. چه خاطرات خوبی.؟ خدا بیامرزه
  • عرشیا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 0
    درود خدا بر تمامی پاکان روی زمین. درود خدا بر این سید بزرگوار. درود خدا بر او و بر جد بزرگ او. روحش شاد.
  • پدرام IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 0
    عقد ما رو هم خوند.
  • حسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    عقد ما رو ایشون خوندن
  • جواد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    عقد ما رو هم خوندن. خدا بیامرزه
  • کامران IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    درود و سلام خدا بر تمامی مجاهدان راه حق و حقیقت. سلام فرشتگان الهی بر او . عالم پاک و بی ادعا. خدارحمتش کنه.به فکر پست و مقام نبود.نان حلال خورد.
  • کسری IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 0
    خدا بیامرزه عقد پدر ومادر مارو ایشون خوندن. پدر و پدر بزرگم مدیونش بودن و همیشه تعریفشو میکردن.
  • بهروز IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 0
    حاج اقای بی تکلف و خاکی بودن. روحانی باید اینجوری باشه. روحش با پیامبر محشوربشه انشا... و مقام بالای بهشت جایگاهشون. انشاا....
    • رضا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      واقعا درسته
  • سوادکوهی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    در سال نو به روح پاک ایشون درود میفرستم. جای روحانی شهدا خالیه. روحانی بی ادعا وبی شیله پیله . روحانی اهل دل و بی ریا.حاج آقای جان. اقاجان زیراب.
  • رضا نظری IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    هر وقت دلممیگیره میرم سر قبر ایشون و نوه گرامیش در امامزاده آروم میشم . خدا رحمتش کنه
  • جیران IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    حلقه وصل مردم سوادکوه و مازندران با امام راحل در نجف اشرف ایشئن بودند.ایت ا... بهشتی ایت ا... مرعشی نجفی، آیت ا... شاهرودی ، آیت ا... حکیم ، آیت ا... صدر ، آیت ا... علم الهدی و..... همه جزو دوستان و رفقای ایشون بودند. من خاطرات ایشون رو از فرزندان و اقوام آنها شنیدم.
  • داریوش IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    در زیراب هم به زیارتشون میریم
  • دلدار IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    السلام علی الحسین(ع) و علی اصحاب الحسین و علی اولادالحسین. سلام بر این سید فاطمی روحش شاد. سید واقعی و اهل دل.
  • امیر IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    نماز عموی شهیدم روایشون خوندن. خدا همه رفتگان رو رحمت کنه.
  • تهمتن IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    «سر به صحرا میزنم، دل به دریا می‌زنم، هر چه پیش آید خوش آید، ما که خندان می‌رویم».
  • دلاور IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    خداوند ایشان رادر آن دنیا شفیع ما قرار دهاد. الهی آمین یا رب العالمین.
  • اکبر IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    نماز پدر شهید منو ایشون خوندن. عکساش هست ، ضمنا عقد ازدواج ما رو هم ایشون خوندن. سید دوست داشتنی ما. الحق والانصاف بزرگوار بودند. خدا بیامرزدش. روحش شاد و با شهدا محشور بشن انشاا... .
    • دوستار IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 0
      عقد ما رو هم خوندن
  • مراد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    مستان سلامت میکنند دل را غلامت میکنند.
  • هجرت IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    سلام عل ال یاسین
  • فرامرز IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    در این شبهای قدر یاد ایشون و همه در گذشتگان باشیم و دعا بکنیم ایشون شفیع ما در قیامت باشند. در کودکی ایشون استاد ما بودند.
  • قربانی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    شاگرد ایت ا... کوهستانی افتخاری بود که شامل کمتر کسی شد. ایت ا... حکیم . ح امامخمینی . شاهرودی.....
  • سیاوش IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    روحانی بی غل وغش بودند. اهل سیاست و قیافه گرفتن نبود. اهل دل بود و به همه احترام می ذاشت. خاکی بود و با قشر ضعیف جامعه همرنگ و یار بود. روحش شاد باشه.
  • شاهین IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    درود و سلام خدا بر مردان پاک و بی ادعا. خدا رحمتش کنه.
  • مهیار IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 0
    ای ساربان آهسته ران کارام جانم میرود وان دل که با خودداشتم با دل ستانم میرود
  • ایلیاد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    السلام علی الحسین و علی اصحاب الحسین. سلام بر این سید بزرگوار و با خدا . قدرشو ندونستیم. خدا رحمتش کنه.
  • دحیل IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 0
    سلام بر شیخ شهدا. سلام بر عارف واقعی. سلام بر رهرو عرفان. سلام بر روحانی عاشق.
  • معراج IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    عالمی که اینهمه برای اسلام و انقلاب زحمت کشید.مردمی بود ئ در قلب مردم زندگی میکرد و در دل مردم سوادکوه زنده است. عقد ما رو خوندند.
  • زید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    خدا کنه ذره ای از صفای وجود ایشان در دل بعضیها بیفته. انگار از آسمون افتادن پایین. خدا رحمتش کنه. روحش شاد روحانی با صفا و صمیمیت. روحانی دوست داشتنی. اهل دل و خدا. از آن رو نریزد سرشکم ز چشم که در قطره هایش خدا دیده ام.
  • کاشی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه. وادخلی فی عبادی فادخلی جنتی. فدای خنده های باصفایش. خدا بیامرزدشون.
  • جاوید IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    روحانی بی غل و غش. زحمتکش و بی ادعا. اهل دل و باصفا. واقعا مرد بود . روحانی واقعی و باخدا . دارای روزی حلال. روحش شاد.
  • شروین IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خدا بیامرزه آقاجان مهربان زیراب را. خدا رحمت کنه. روحانی که به معنای واقعی اهل دل و عرفان و باسواد بود. روحشون شاد باشه.
  • ایرج IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    بار الهها بوی خوش وصل یار از دیار نجف می آید. سلام بر عالم نجف، سلام بر مرد کربلا، سلام بر رسول نجف، سلام بر پاهای پیاده و تاول زده مرد ساده نجف، سلام بر مرد مرد مرد....
  • چنگیز IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    ایت الله نبوی از سادات تاثیرگذارو انقلابی و چهره ماندگار منطقه سوادکوه و تاریخ انقلاب و اسلام می باشد روحش شاد و یادش گرامی ، انشا... شفیع ما باشد.
  • روح ا... IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    کاش ایشونو تو روستای خودمون دفن میکردن. خدا رحمتش کنه.
  • صادق IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    اقاجان زیراب. خدا رحمتش کنه.