دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرونا وائرس ایران

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: ما باید مردم را به خوبی توجیه کنیم که برای غلبه بر ویروس کرونا، توجه به امور معنوی و دعا و توسل در کنار رعایت مسایل بهداشتی و عمل به توصیه پزشکان، ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله متقی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی های بسیاری در میان هموطنان ما شده و حال آن که اگر هر کسی به درستی به وظایف شخصی خود در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری ها عمل کرده و در عین حال از توجه به مباحث معنوی و توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار(ع) غافل نشود، انشاالله نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در مواجهه با این مسایل ما نباید نگاه و رویکرد تک بُعدی داشته باشیم به این معنا که صرفاً به اسباب و علت های مادی توجه کرده و از امور معنوی غافل شویم بلکه رعایت حد تعادل یک ضرورت به شمار می رود.

این کارشناس و تحلیلگر رسانه همچنین گفت: در این اوضاع و احوال نکات و توصیه هایی از سوی متخصصین امر بیان شده که باید به این ها به درستی و دقت عمل کنیم؛ به عنوان مثال اگر گفته شده که بهداشت فردی و جمعی رعایت شود ما ملزم به این مساله هستیم، ضمن آن که التزام به هر شیوه و وسیله ای که باعث جلوگیری از گسترش این ویروس شود نیز امر واجبی است که بر هر مسلمان و بلکه انسانی رعایت آن لازم است.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که خدای متعال با همان اسباب و علل طبیعی اراده خود را به اجرا می گذارد و لذا ما وظیفه داریم از کسانی که به هر حال در این باره متخصص هستند برای جلوگیری از گسترش این ویروس تبعیت کنیم و این را هم بدانیم که کسانی که مبتلا شده اند، اگر دیگران را مبتلا کنند، گناهکار شناخته شده و ضمان بر گردن آن هاست و حتی کسانی که احتمال ابتلا می دهند، عقل و شرع حکم می کند که در مواجهه با دیگران رعایت مسایل بهداشتی را بکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما همچنین گفت: این که گفته شده مردم در خانه ها بمانند و کمتر بیرون بیایید، برای این است که جامعه سالم تر باشد.

وی ادامه داد: در کنار رعایت مسایل بهداشتی و ضرورت پیشگیری از ابتلا، ما نباید از ادعیه و امور معنوی غافل شویم چرا که از جمله مهم ترین و موثرترین اسباب درمان است.

وی افزود: در این باره ما انواع دعاهای معتبر و موثقی داریم که کمک می کند که از این شرایط سخت عبور کنیم، ضمن آن که به هر حال انسان مومن هم از اسباب و علل طبیعی و هم اسباب و علل معنوی مثل دعا و توسل به اهل بیت(ع) استفاده می کند.

حجت الاسلام و المسلمین متقی زاده همچنین با اشاره به اهمیت و تاثیر فوق العاده ادعیه ای چون دعای جوشن کبیر و نیز خواندن زیارت عاشورا برای دفع بلا و بیماری ها ابراز داشت: یکی از امور بسیار مهم که ما شیعیان و محبان باید به خصوص به آن توجه کنیم، توسل به امام زمان(عج) است که در روایت آمده ایشان در همه حال از جمله گرفتاری ها دعاگوی شیعیان هستند.

وی افزود: از سید بن طاووس نقل شده که برای رفع گرفتاری ها و در امان ماندن از امراض، ۳۱۳ صلوات هدیه بر امام زمان(عج) کنیم و سپس ۳۱۳ بار ذکر "یا مهدی (عج) " بگوییم و مجدداً ۳۱۳ صلوات بفرستیم تا ان شاءالله لطف حضرت حجت(عج) همچون همیشه شامل حال ما شود و این وضعیت خاص و خطرناک را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: به هر حال این ادعیه در جای خود می تواند دفع بلا کند به خصوص ذکر یونسیه که بسیار سفارش شده است. این را هم باید در نظر بگیریم که توبه و استغفار از گناهان و بازگشت به سوی خدا، کلید حل مشکلات است، ضمن آن که به این وسیله زمینه رحمت و نزول برکات نیز به سوی ما فراهم می شود.

استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه بیان داشت: از منظر اخلاق اجتماعی نیز ما باید به هم رحم کنیم و در این گونه موارد یاری گر هم باشیم چه آن که در آن حدیث معروف آمده که به همدیگر رحم کنید تا خدا نیز به شما رحم کند. ان شاءالله این بلا نیز به زودی رفع شده و با کوشش و تلاش جهادگران و پزشکان و پرستاران و همت مردم و مسئولان و در سایه عنایات الهی و به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) این گرفتاری نیز از سر مردم ما برداشته خواهد شد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدخدا IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    عالی بود