دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام حق جو

حوزه/ صلح امام حسن مجتبی (ع) موجب نجات اسلام و برملا ساختن چهره منافقانه دشمنان داخلی و خارجی و پیروزی اسلام شد.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن(ع) گفت: خدا در کنار اطاعت از خود، اطاعت از پیامبر و اهل بیت(ع) را امری لازم می داند که یکی از آن اهل بیت(ع)، امام حسن(ع) است.

وی با اشاره به بعضی خصوصیات حضرت افزود: به روایت تاریخ، این بزرگوار دارای صفاتی چون برگزیده، نور، حجت، صراط، بیان حکم الله، امین، ناصر، سید، زکی، نیکوکار و... بوده است.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: ایشان هدایت کننده، هدایت شده، شهید صدیق و راستگو و با تقوا بودند. که توجه به هر یک از این صفات و عمل به آنها می تواند زندگی هر انسانی را تغییر دهد وعوض کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امام صلح کرد؟ اظهار داشت: به گواه تاریخ، عدم وفاداری دوستان نزدیک، معامله کردن و همراهی فرماندهان اصلی لشگر و قیام حضرت با معاویه، حضرت را مجبور کرد تا صلح را انتخاب نماید تا از این طریق اسلام را نجات دهد؛ چراکه اگر جنگ می کرد همه مسلمانان به شهادت می رسیدند.

این مشاور خانواده افزود: بنابراین صلح حضرت موجب نجات اسلام و برملا ساختن چهره منافقانه دشمنان داخلی و خارجی و پیروزی اسلام شد.  

حجت الاسلام والمسلمین حق جو گفت: امام حسن(ع) با صلح شان اصل و اساس دین را از نابودی حفظ کردند. معاویه دنبال این بود اصل و اساس دین را از ریشه نابود کند، ولی حضرت با زیرکی و هوشیاری اجازه نداد، چنین فتنه ای به ثمر بنشیند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در مظلومیت این امام بزرگوار همین اندازه بس که در پیش شان به حضرت و پدر بزرگوارشان حضرت علی(ع) توهین می کردند، کاری که امروز به نوع دیگر در حال انجام است. کسانی از دین سخن می گویند که چیزی از دین نمی فهمند و با عملکرد ضعیف شان به دین و اسلام توهین می کنند.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: امام حسن(ع) همه تلاشش این بود دینی که به سختی تا این مرحله رسید، حتی با نبود یار و همراه، حفظ کند و این کار را انجام داد.

وی عنوان کرد: امام مجتبی و اهل بیت(ع) با نوع عملکرد شان به درستی اسلام را معرفی کردند، اما جامعه اسلامی نتوانسته است آن اسلام اصیل و ناب را حفظ کند و تداوم دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو گفت: همه اهل بیت(ع) هدف واحد را دنبال کردند و آن هم ترویج دین و ارزش های دینی بود و برای این کار سختیهای زیادی دیده اند، امام علی(ع) ۲۵سال خانه نشین شد، امام حسین(ع) به نوعی و امام حسن(ع) هم به طریقی دیگر این مشکلات را داشته اند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: امروز هم حفظ اسلام و تبعیت از ولایت، امر مهمی است؛ قرار نیست هر جا دین و مسئله ولایت با ما همراه نیست، از دین و ولایت به سادگی بگذریم. نباید هر جا دین، انقلاب و ولایت فقیه با منافع ما سازگاری ندارد به خود فروشی به نفع دشمن روی بیاوریم.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: به هر حال امام حسن(ع) فردی شجاع، مدیر و مدبر و قوی بود ولی به دلیل عدم داشتن یار و همراه خالص و خیانت بعضی از فرماندهان لشگر مجبور به انتخاب صلح شد. افرادی در اطراف حضرت بودند که بین ولی خدا و منافع شخصی، منافع شخصی را انتخاب کردند و با دشمن هم دست شدند و آخر هم به منافع خود نرسیدند و امروز هم این گونه است.

وی عنوان کرد: وظیفه امام حسن(ع) در چنین شرایطی حفظ اسلام بود، همانطور که امامان دیگر اگر به جای امام دوم (ع) بودند، این کار را می کردند و اگر امام حسن(ع) در زمان امام ششم بود به تربیت شاگرد برای ترویج دین می پرداخت. این ها نشان می دهد که اهداف ائمه(ع) برای حفظ اسلام واحد است.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو گفت: مسئله ای که نباید غفلت کرد تشخیص رسالت وظیفه است. شناخت وظیفه بسیار مهم است و امام حسن(ع) در آن زمان تشخیص درست دادند و نگذاشته اند دشمن به اهدافش برسد.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: امام حسن(ع) مسیری را رفتند که ذره ای از راه و طریق دین و پیامبر خارج نشده است. بنابراین باید از حضرت به دلیل تصمیم درست و جایگاه خوب قدردانی کنیم و تبدیل به مدل کنیم.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: امروز در جامعه افرادی هستند و تحلیل هایی دارند که هیچ سنخیتی با مسیر و اهداف اهل بیت(ع) ندارد و هر آنچه را خود می فهمند و تشخیص می دهند، عمل می کنند؛ اینها مسائلی است که باعث می شود دین و انقلاب ضربه بخورد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha