دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وسوسه شیطان

حوزه/ حجت الاسلام گلایری گفت: نگاه زمینی باعث باز شدن راه شیطان می شود و جایی که خدا باشد از وسوسه دور هستیم.

حجت الاسلام علی گلایری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با محوریت «خواطر نفسانی و وسوسه‌های شیطانی» اظهار داشت: خواطر جمع خواطر به معنی چیزی است که به شتاب از ذهن می گذرد؛ خواطر ذهنی یا الهی هستند یا غیر الهی، خواطر ذهن الهی یا با روح هستند یا ملکی هستند، خواطر غیر الهی یا شیطانی هستند یا نفسانی، خواطر غیر الهی و شیطانی؛ شیطان یک چیز بد را در ذهن ما تسویل می‌کند یعنی زیبا جلوه می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اساساً درون انسان دو میل وجود دارد؛ انسان موجودی ترکیبی است، یک بُعد خاکی دارد که جسم نامیده می‌شود و یک بُعد الهی و ملکوتی دارد که روح می نامند؛  شیطان بعد جسمانی را تقویت می‌کند، در قرآن آمده که هرچه روی زمین است زینت قرار داده ایم و ایمان زینت انسان است، شیطان زینت های زمین را زینت می دهد و ما را از آخرت غافل می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی کارهای شیطانی الهی جلوه داده می‌شود، افزود: مثل عقب افتادن نماز شب که باعث میشود فرد از غرور بازداشته شود، کارهای خوب اگر ادامه‌دار باشد جزو خواطر است ولی اگر ادامه نداشته باشد جزو وسوسه‌های شیطان است.

حجت الاسلام گلایری با اشاره به اینکه نگاه زمینی باعث باز شدن راه شیطان می شود، خاطرنشان کرد: اگر به فکر اموال دنیای باشیم بهترین موقعیت برای شیطان است، اگر انسان نگاه زمینی داشته باشد، هیچ کس به هیچ کس رحم نمی‌کند.

وی گفت: مسئله ذکر گفتن بحث مهمی است؛ ما موظف هستیم «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوییم، هر «بسم الله الرحمن الرحیم» گفتنی با هم فرق دارد ، هر فرد هر اندازه خدا را باور کرد خدا هم همان اندازه کمک میکند.

این استاد حوزه و دانشگاه با نقل داستانی در خصوص ایمان و باور قلبی افزود: یک فردی برای خرید اجناسی پیش فردی رفت و گفت ای مرد چه چیزی بخرم تا سود کنم؛ مرد هم به او گفت آهن و پنبه و فرد سود بسیار کرد، دفعه بعد پیش همان مرد رفت و گفت ای دیوانه چه چیزی بخرم تا سود کنم فرد به او گفت هندوانه و گوجه فرد هم گوش کرد و ضرر زیادی کرد و دلیل این ضرر را جویا شد و فرد گفت که تو سود اول من را به عنوان مرد و انسان خطاب کردی به همین دلیل به تو پیشنهاد عاقلانه دادم ولی بار دوم مرا دیوانه خواندی و من هم پیشنهاد مجنون به تو دادم.

وی اظهار کرد: خدا همه هستی را آفرید و ما را به حال خود رها  نکرده است پس باید تحت تدبیر خدا باشیم؛ با این تدبیر ما سود میکنیم، اگر این ایمان خدا به قلب ما برسد و به این نوع ایمان اعتقاد داشته باشیم به همان اندازه خدا هم به ما کمک میکند.

حجت الاسلام گلایری گفت: اگر عقل مسئله ای را وسوسه شیطان میداند ، آن مسئله را به قرآن عرضه کنیم اگر با قرآن و روایات منطبق باشد وسوسه نیست، خدا و پیامبر اکرم(ص) به خوب و بد آشنا هستند و ما را راهنمایی می‌کند.

وی افزود: آرامش هر لحظه هست؛ طبق قرآن دوبار در سال انسان امتحان می‌شود، امتحان خدا میتواند با گفتار، اندیشه و کردار باشد. آرامش و آسایش جدا از هم هستند، آرامش یاد خدا بودن است و آسایش مال و اموال دنیایی که آرامش کاذب می آورد دغدغه درونی را حل نمی‌کند. نماز شب باعث عصبانیت شیطان می شود، ایجاد فکر دست ما نیست ولی ادامه آن دست ما است، نفس در مورد انجام کارها اگر تمرین کند، عادت می‌کند.

حجت الاسلام گلایری گفت: در موضوع تنبلی و باور نداشتن اثر برای نماز خواندن، باید با آن شخص محبت کنیم و با محبت کردن باعث میشود آن فرد تنبلی را کنار بگذارد و دلیل تنبلی فرد برای نخواندن نماز سر به هوا و هوس غلبه شده بر فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خدا شیطان را دفع نمیکند، افزود: اینکه چرا خدا شیطان را دفع نمیکند به این دلیل است که انسان برای امتحان روی زمین آمده است و برای همین خدا شیطان را دفع نمی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا خدا از خودش تعریف می کند؟خاطرنشان کرد: خیر خدا از خودش تعریف نمی کند بلکه از وظیفه های ربّ بودن خدا این است که حقانیت را بگوید، چون فقط خدا میداند و می تواند تا کسی بعد اعلام نکند که خدا نگفته بوده است. نماز خواندن یک امور فرهنگی است باید علاقه باشد با زور نمی شود و دستور زورکی می‌شود ولی باور باید با علاقه و امر درونی باشد.

وی گفت: قدرت کنترل کردن ذهن بسیار مهم است؛ شیطان پرستی یک نوع کفر است، کسی که نتوانسته است مشکلات دینداری و اندیشه ها را حل کند به شیطان پرستی روی می آورد، اندیشه به نفس وابسته است.

حجت الاسلام گلایری تصریح کرد: در رابطه با حدیث جنود عقل: انسان باید ببیند تا چقدر می تواند طبق این حدیث حقایق را در خود پیدا کند و انسان هیچگاه از شیطان رها نمی‌شود مگر تا زمان مرگش و خطرناک ترین وسوسه در قالب دین است.

وی ادامه داد: شیطان با یک کار خیر دیگر و جایگزین، یک کار خیری که در حال انجام است را به فراموشی می‌برد و با کار خیر دیگر انسان را منحرف به یک کار خیر دیگر می‌کند؛ مثل زمانی که در حال خواندن نماز هستیم وسوسه شیطان باعث می شود که نماز را با عجله خوانده و به سمت قرآن روی بیاوریم و انسان برای تلاش خود مزد می‌گیرد برعکس امور دنیایی که برای نتیجه آن تلاش به انسان مزد داده می شود خداوند فقط برای تلاش به انسان مزد می دهد و به نتیجه کار ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha