جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/فعالیتهای جهادی مرکز نیکوکاری  شهید نبی لو مسجد امام سجاد پردیسان

حوزه/ در روزگارانی که خبری از مؤسسه‌های خیریه و نهادهای دولتی برای حمایت از افراد نیازمند جامعه نبود، این مساجد بودند که جور همه این مراکز را کشیده و افراد نیازمند جامعه نیز مکانی بهتر از مسجد، امام جماعت و معتمدین برای بیان مشکلات خودشان پیدا نمی‌کردند.

خبرگزاری حوزه | مساجد، مکان‌هایی مقدس و ارزشمند برای مسلمانان هستند که خواندن نماز و برگزاری برخی از مراسم‌های مذهبی و آیینی یکی از کارکردهای اصلی مساجد در بین کشورهای اسلامی است.
در این میان در ایران اسلامی مساجد از دیرباز تنها مکانی برای خواندن نماز و برگزاری مراسم‌های مذهبی نبود، بلکه مساجد تبدیل به مکان‌هایی شده بودند که در آن تمامی مشکلات محله مطرح و نسبت به حل آن مشکلات اقدام می‌شد.

در واقع در روزگارانی که خبری از مؤسسه‌های خیریه و نهادهای دولتی و مردمی برای حمایت از افراد نیازمند جامعه نبود، این مساجد بودند که جور همه این مراکز را کشیده و افراد نیازمند جامعه نیز مکانی بهتر از مسجد، امام جماعت و معتمدین برای بیان مشکلات خودشان پیدا نمی‌کردند.
در این میان در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت و تشکیل مراکز دولتی و غیردولتی برای کمک به محرومان جامعه این کارکرد مساجد در حال کم‌رنگ شدن و تا حدودی در برخی از محله‌ها در حال فراموشی بود اما شیوع بیماری کرونا بار دیگر مساجد را به مکان‌هایی برای رفع نیازهای مردم و حل مشکلات آن‌ها تبدیل کرد.

نکته جالب در این میان این بود که حتی تعطیلی مساجد و عدم برگزاری نماز هم نتوانست مانع خدمت‌رسانی مساجد، خیرین و جهادگران به مردم شود.

بسیاری از مساجد با تشکیل و فعال‌سازی گروه‌های جهادی در صف اول مبارزه با کرونا در سطح شهر و حتی در مراکز درمانی قرار گرفتند و اقدام به خدمت‌رسانی به مردم و بیماران کردند.

علاوه بر این بسیاری از مساجد در طرح کمک مؤمنانه و اجرای رزمایش مواسات با تمام قوا وارد میدان شدند و با تهیه و توزیع بسته‌های غذایی نیازمندان جامعه را در ماه بندگی و اطاعت از خداوند متعال تنها نگذاشتند.

نکته مهم در این میان شناخت بسیار خوب امام جماعت، معتمدین و خیرین مساجد از سطح زندگی و معیشت مردم محله بود که موجب شد کمک‌ها و بسته‌های حمایتی به دست نیازمندان واقعی برسد.

از سوی دیگر باوجود حضور فعال و جهادی مساجد در عرصه خدمت‌رسانی و کمک به بیماران کرونایی و نیازمندان جامعه باید به این موضوع نیز اشاره شود که مساجد در دوران پس از کرونا باید ‌مانند همین دوران کرونا حضور فعالی در عرصه خدمت‌رسانی به نیازمندان داشته باشند و همانند دهه‌ها و حتی در زمان‌های دورتر به پناهگاهی برای نیازمندان جامعه تبدیل شوند هرچند که بسیاری از مساجد در این سال‌ها در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌اند اما باید این فعالیت‌ها به‌مانند دوران کرونایی باصلابت و قدرت تمام انجام شود.

محمدی - فعال رسانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha