شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جعفر دهقان
جعفر دهقان

حوزه/ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مدیران بار دیگر نشان دادند که تنها در حرف حامی هنرمندان هستند، زیرا در ایام قرنطینه هیچ مدیری به وضعیت هنرمندان توجهی نکرد.

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با وخیم خواندن وضعیت اقتصادی هنرمندان گفت: بازیگران را نباید جدای از جامعه دانست، چون ما نیز برای گذران زندگی مجبور هستیم کار بکنیم، اما وقتی شرایط کار کردن فراهم نیست برای تامین خواسته‌های زندگی‌مان با مشکلات روبرو می‌شویم. یک بازیگر در سال شاید بتواند در دو یا سه کار حضور داشته باشد و با همین دو کار نیز باید تمام هزینه‌های زندگی خود را در یک سال تامین کند. حال تصور کنید همین دو یا سه کار هم انجام نشود ببینید تا چه حد مشکلات قادر است برای بازیگر بیش از دیگر اقشار جامعه سخت‌تر باشد. این اتفاق به نوعی این روزها رخ داده چون بیماری کرونا و شیوع آن سبب شده همه کارها تعطیل شود و به‌طبع ما نیز نتوانیم کاری را انجام دهیم.

وی افزود: آن چیزی که بیش از بیکاری باعث ناراحتی می‌شود این است که، هیچگونه حمایت و پشتیبانی دولتی از ما به عمل نیامد چون در زمان بیکاری، هنرمند نیاز دارد که به او توجه شود. این اتفاق (کمک دولتی) شاید درباره برخی مشاغل رخ داده باشد، اما صنف ما که کار فرهنگی انجام می‌دهد حمایت نشد. این مسئله باعث آسیب‌های بسیاری در میان هنرمندان شده است. در همین رابطه سوالی از مدیران دولتی دارم. آیا مسئولان دولتی نمی‌دانند مخارج زندگی چگونه است و گرانی چقدر بی‌داد می‌کند؟ اگر می‌دانند چگونه با بسته‌های ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومانی می‌خواهند به مردم کمک کنند؟ جواب به این سوالات نشان می‌دهد آنها چقدر از درد و آلام مردم دور هستند!

این بازیگر با بیان اینکه هنرمندان قشری مظلوم هستند، تصریح کرد: مردم شاید فکر کنند زندگی بازیگران مرفه است، اما بسیاری از بازیگران همانند مردم زندگی می‌کنند، حتی برخی مواقع از آنها سختی‌های بیشتری را تحمل می‌کنیم، چون قادر نیستیم پولی که برای آن کار می‌کنیم را دریافت کنیم برای مثال به دستمزدهای بازیگری خودمان اشاره می‌کنم که مدت‌ها پرداخت نمی‌شود و هر بار با بهانه های مختلف ما را دست‌به‌سر می‌کنند.

دهقان تاکید کرد: مدیران و مسئولان تنها در شعار دادن خوب هستند، زیرا قبل از این‌که پستی بگیرند با شعارهای آنچنانی نظرها را به سمت خود جذب می‌کند، اما به محض دریافت آن مقام دیگر حرف‌های گذشته یادشان رفته و تنها به فکر موقعیت و منافع خویش هستند.

بازیگر فیلم «حمله به اچ ۳» با بیان این‌که در دهه شصت روابط و ارتباطات بسیار انسان‌دوستانه‌تر بود بیان کرد: ابتدای انقلاب وضعیت شکلی مطلوب داشت، حتی در زمانی که کشورمان درگیر جنگ بود شاهد روابط انسان دوستانه خوبی در تمامی سطوح جامعه بودیم، یعنی همه به فکر این بودند که به دوست و همسایه خود کمک کنند، اما متاسفانه هر اندازه که جلوتر می‌رویم، اخلاقیات کمرنگ‌تر می‌شود. در حوزه سینما به یاد دارم ما در آن دوران تنها برای اعتلای آرمان‌های انقلاب و اسلام کار می‌کردیم بدون این‌که به فکر منافع خویش باشیم، درصورتی‌که اگر در آن زمان می‌خواستیم به موضوعات مادی فکر کنیم شاید الان بسیاری از مشکلات امروز را نداشتیم.

وی متذکر شد: همان اندازه که ارزش‌های انسانی کم رنگ شده کیفیت فیلم‌های سینمایی نیز کاهش پیدا کرده است. شما نگاهی به آثار سینمایی دهه شصت بیندازید و آن را با فیلم‌هایی که هم‌اکنون روی پرده هستند مقایسه کنید. آیا خود به این نتیجه نمی‌رسید که ما پسرفت بسیاری داشته‌ایم. در دهه ۶۰ برای یک فیلم ۳ ماه زمان صرف می‌شد، اما هم‌اکنون در ۱۰ یا ۲۰ روز یک فیلم سینمایی فیلمبرداری می‌شود! دلیل این امر هم کاملاً روشن است، چون تنها نکته منافع مالی است.

دهقان در پایان تاکید کرد: بازیگرانی نظیر من که در دهه شصت آثار دفاع مقدسی بسیاری را بازی کرده‌اند حاضر نیستند برای منافع مالی در هر فیلم و اثری حضور داشته باشد، چون تماشاگر ذهنیتی که از ما دارد با آثار ارزشی آن دوران گره خورده است، برای همین سختی‌ها را تحمل خواهیم کرد، اما تن به کارهای بی‌ارزش و سخیف نخواهیم داد.

گفت‌وگو : داوود کنشلو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha