دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی خطاب به روحانیان طرح هجرت گفت: در عین حال که به علم خود عمل می‌کنید علم خود را هم افزایش دهید؛ زیرا در حوزه علمیه فارغ‌التحصیل نداریم و فارغ‌التحصیلی معنا ندارد و باید از گهواره تا گور دانش بجوییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشستی با روحانیان طرح هجرت استان، بر ضرورت انس مداوم روحانیان طرح هجرت با علم و علم‌آموزی تأکید کرد و گفت: علم خوراک عقل است و هرچه علم فرد بالاتر باشد عقل او بیشتر و فربه می‌شود؛ زیرا خوراک عقل بیشتر شده و خروجی‌های بهتری دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید روحانیان طرح هجرت اهتمام ویژه‌ای نسبت به علم افزایی داشته باشند، خطاب به آنها، تصریح کرد: هجرت با علم منافاتی ندارد به ویژه با ابزارهای امروزی که کتابخانه‌ها و کتاب‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در عین حال که به علم خود عمل می‌کنید علم خود را هم افزایش دهید؛ زیرا در حوزه علمیه فارغ‌التحصیل نداریم و فارغ‌التحصیلی معنا ندارد و باید از گهواره تا گور دانش بجوییم.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می‌فرماید: ما دوست داریم شیعیان ما انسان‌های با فهم و شعوری باشند، افزود: فهم با علم و عقل تفاوت دارد شاید کسی عالم و عاقل باشد ولی انسان فهمیده‌ای نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فهمیدگی و فرهیختگی غیر از خردمندی است، اضافه کرد: صفاتی مانند فهم و فرزانگی و فرهیختگی محبوب اهل‌بیت (ع) هستند؛ بنابراین باید علاوه بر برخورداری از عقل و علم، دارای فهم بالا و نگاه زیبا به مسائل هم باشیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر محبوبان اهل‌بیت (ع)، فقیه بودن است، تصریح کرد: فقیه کسی است که دین را با دلیل و منطق می‌شناسد و در اندیشه‌ها ژرف‌نگری  دارد، فقیه کارشناس دین به تمام معنا است و در حوزه‌های دینی دست پری دارد؛ به‌گونه‌ای که با کلید فقه خود می‌تواند بسیاری از مشکلات علمی و عملی را بگشاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: فقیه در اینجا به معنای استاد در دین‌شناسی و کسی که علم او ژرفا و عمق دارد است، کسی که می‌تواند از دین به‌درستی دفاع کرده و آن را معرفی کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: بعد از این مراحل امام صادق (ع) از ما توقعاتی دارد که باید در ارتباط با مردم و تعاملات اجتماعی و عمل خود این‌گونه رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر شیعیان محبوب اهل‌بیت (ع) این است که حلیم و پرحوصله و بردبار هستند، اضافه کرد: ابزار کار تبلیغ و امامت جامعه یا مدیریت علم و حلم و بردباری است؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی مدیر و مسئول باشد، اما سعه‌صدر نداشته باشد مدیریت او ناکارآمد خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حلم ابزار کار روحانیت است، خاطرنشان کرد: بارها مشاهده و تجربه کرده‌اید که انسان‌های نگران و عصبانی به حضور روحانیت آمده و مسائل و مشکلات را مطرح می‌کنند؛ اما روحانی و عالم دین باید با حلم و بردباری پاسخگوی آنها باشد.

وی تصریح کرد: اگر انسان نادانی به شما جسارت کرد و شما حوصله کردید این حوصله و حلم شما او را آرام می‌کند، زیرا انسان حلیم و بردبار با حلم خود دهان انسان جاهل را می‌بندد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: یکی از صفات زیبای اخلاقی و رفتاری بعد از علم و فهم و درک، حلم است که ابزار کار روحانیت محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو همه باید بکوشیم متخلق به این صفات باشیم تا مورد حب و دوستی اهل‌بیت (ع) قرار گیریم.

انتهای پیام/                                                                                                          

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha