دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مسئولان باید زمینه ها و بسترهای تحقق تحول در کشور را فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سالروز ارتحال امام(ره) و تأکید ایشان مبنی بر اینکه درس امام (ره) برای امروز ما، درس تحول و تأکید بر روحیه تحول خواهی است، اظهار داشت: البته باید توجه داشت تحول خواهی و تحول گرایی نیاز به زمینه های تحول دارد که باید این زمینه ها مهیا شود تا ما به هدف برسیم و لذا نباید صرفاً در فضای عمومی بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول تکرار شود بلکه هر کدام از مسئولان اجرایی باید به سهم خود و بر اساس مسئولیتی که دارد، زمینه ها و بسترهای تحول را فراهم کند.

وی افزود: زمینه های تغییر و تحول در کشور البته در عرصه های گوناگون همچون اقتصاد، فرهنگ، مسایل خانواده، امور اجتماعی و غیره می بایست مورد توجه باشد و مهم این است که ما با شتاب مناسب و منطقی به دنبال تحول باشیم.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم همچنین گفت: بنابراین اولین اقدام در این راستا این است که هر کسی به سهم خود و بنابر مسئولیتی که دارد، زمینه های تحول را فراهم کند و طبعاً در این میان حوزه و روحانیت نیز مسئولیت مهمی بر دوش دارد، چرا که می بایست بسترهای لازم به منظور تحقق تحولات لازم در جهت پاسخ به نیازهای جامعه و نسل جوان و اقتضائات روز را مهیا نماید.

وی خاطرنشان کرد: این مساله اقتضا می کند که ما بر اساس زبان روز و به کمک تکنولوژی های نوین ارتباطی به دنبال پاسخ به نیازهای نسل جدید باشیم و حتی فراتر از داخل کشور، نیازهای عرصه بین الملل را به درستی تشخیص داده و برای آن ها راهکار ارایه نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی همچنین گفت: مساله مهم بعدی این است که ما باید مسیر تحول و برنامه های آن را تعریف و مشخص کنیم و در عین حال توجه داشته باشیم که تحول به معنای تغییر بدون برنامه و شتاب زده نیست، کما این که در بیانات مقام معظم رهبری نیز به همین موضوع اشاره شد.

وی افزود: تحقق تحول مستلزم صبر و برنامه ریزی در مسیر صحیح است و این که قبل از هر چیز باید نقشه تحول داشت و بر اساس آن، وضعیت امروز و وضعیت مطلوب را مشخص کرد و برای آن برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: از سوی دیگر ما برای تحول نیاز به حاملان تحول داریم؛ یعنی کسانی که خود اهل تحول باشند و این مساله بیشتر از نسل جوان و میانسال انتظار می رود، چرا که از حیث روانشناسی ثابت شده، نسل هایی که سن بالاتری دارند به طور کلی محافظه‌کارتر هستند و البته استثنائاتی هم در این قضیه هست اما وضع کلی همین است که این طیف سنی برای تحول ملاحظاتی دارند.

وی گفت: در واقع برای این که تحول امکان پذیر باشد باید برای مدیران و مسئولان تغییر ایجاد شود، به این خاطر که این ها کسانی هستند که خودشان باید قائل به تحول و باورمند به آن باشند.

وی با تأکید بر اینکه ما در این راستا همچنین نیازمند برخورداری از دانش تحول هستیم، افزود: در زمینه ها و عرصه های مختلف همچون اقتصاد، تربیت، اخلاق و مسایل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و... ما باید در هر حوزه ای در مرزهای دانش باشیم و به سمت تحول پیش برویم و لذا مهم این است که مجهز به دانش های تحول بشویم تا ان‌شاءالله بتوانیم به درستی در مسیر تحول گام برداشته و به اهداف مدنظر دست یابیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha