سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتاب جرم ترک انفاق

حوزه/ کتاب «جرم ترک انفاق» با موضوع نگاهی انتقادی به سیاست های تقنینی و قضایی از سوی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «جرم ترک انفاق» با موضوع نگاهی انتقادی به سیاست های تقنینی و قضایی به قلم اسماعیل آقابابایی بنی و از سوی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، «مشروعیت کیفر در ترک انفاق از نظر فقهی»، «اختیارات قضایی در تشدید کیفر ترک انفاق»، «اختیارات قضایی در تخفیف کیفر ترک انفاق»، «نقش قاضی اجرای احکام در جلوگیری از حبس»، «تناسب جرم و مجازات در ترک انفاق»، «ترک انفاق و نظریه های مشورتی»، «میزان کارایی اصل عدم پرداخت در نفقه» و «نقد و تحلیل یک رأی در جرم ترک انفاق» از فصول این کتاب است.

در خلاصه این کتاب آمده است:

تصور کنید فرد محترمی با داشتن یک فرزند خردسال با همسرش دچار اختلاف می شود و همسر وی به جرم «ترک انفاق» که مدت ها پیش رخ داده، به دادگاه شکایت می کند.

از قضا زوج اکنون درآمد خوبی دارد و حاضر به پرداخت نفقه سابق هم هست؛ اما قاضی با استناد به قانون، این پدر محترم را راهی زندان می کند.

با توجه به تغییر قانون در سال ۹۲ و افزایش مجازات حبس برای جرم ترک انفاق و صدور برخی احکام کیفری شدید مانند مجازات دو سال حبس برای ترک انفاق اندک، کتاب حاضر درصدد است از جهت قانونگذاری و احکامی که بر اساس آن صادر شده، این سیاست ها را بررسی کند و پیشنهادهایی برای اصلاح آن ارائه دهد. توجه دادن به فقه از اهداف مهم این تحقیق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جمال الدین AF ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    در افغانستان چگونه می توانیم این کتاب به دست بیاوریم