پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
دکتر بشارت

حوزه/ کارگاه عفاف و حجاب با محوریت «بررسی رویکرد تمدنی به مسئله حجاب» در بستر مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، کارگاه عفاف و حجاب با محوریت بررسی رویکرد تمدنی به مسئله حجاب، در بستر مجازی به صورت وبینار برگزار شد.

مهدی بشارت، دکترای علوم سیاسی و مدرس این کارگاه با بررسی انواع حجاب، اصول و حدود پوشش گفت: تفکر انسان دارای دو بعد جهان بینی و ایدئولوژی بوده که براساس جهان بینی، ایدئولوژی نیز شکل می گیرد و عملا این تفکر و اندیشه، فرهنگ و تمدن را شکل داده و در تفکر اسلامی حد پوشش، یک مسئله تمدنی است.

وی با بیان این که جهان بینی تفسیر نوع نگرش به پیرامون بر اساس دیدگاه افراد تعبیر می شود، به دو شاخه جهان بینی مادی و معنوی اشاره و تصریح کرد: در جهان علاوه بر بعد مادی و آنچه به وسیله حواس قابل درک است، پدیده های ماورای ماده نیز وجود دارد که بر این اساس، ایدئولوژی و برنامه عمل شکل می گیرد.

تاکیدات پروردگار برای رعایت حجاب و عفاف در امت اسلام

بشارت با تاکید بر تبیین دقیق حدود و موازین حجاب در آیات نورانی قرآن ، به آیه ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور اشاره و ابراز کرد: در این آیه خداوند متعال ابتدا از مردان و زنان خواسته شده تا زینت های خودشان را از نگاه نامحرمان حفظ نموده و سپس تاکید بر رعایت پوشیدگی و حجاب صورت گرفته است.

کارشناس علوم سیاسی  با بیان این که ما معتقد به توحید و یگانگی خدا هستیم و این اعتقاد قلبی باید در زندگی افراد نیز جریان پیدا کند، خاطر نشان کرد: انعکاس و بازتاب حقیقت جهان بینی، در مساله ایدئولوژی تجلی یافته و جامعه توحیدی پذیرفته شده در ایدئولوژی افراد، باید در بدنه زندگی آنان جاری باشد یعنی افراد نمی توانند اعتقاد قلبی به مساله حجاب داشته، اما در مقام عمل پایبند و ملتزم به آن نباشند.  

ضرورت شناخت ابزارهای لازم در راه اشاعه عفاف و حجاب در جامعه اسلامی

بشارت با بیان این که هسته مرکزی ایدئولوژی های مادی اومانیسم و انسان گرایی بوده و انسان به عنوان محور عالم قرار می گیرد، تصریح کرد: در جهان بینی مادی با ایدئولوژی اومانیسم، افراد تعیین کننده هستند و گرچه پوشش وجود دارد، اما حجاب در این نوع دیدگاه، موضوعیتی نداشته و تابع امیال افراد قرار گرفته است.

وی با اشاره به ایدئولوژی های مادی و معنوی مبتنی برجهان بینی در فرهنگ های گوناگون عنوان کرد: هر کدام از فرهنگ ها و اقوام، یک ایدئولوژی و دستور العمل برای زندگی دارند که بر اساس آن دستور العمل و برنامه، فرهنگ آنان شکل می گیرد و این ثمره عملی همان اعتقاد قلبی به ایدئولوژی است.  

کارشناس علوم سیاسی با بیان این که در بعد تمدنی باید نیازهای فرهنگی را شناخت و ابزار برای اصلاح یا تغییر آن ایجاد کرد، گفت: در مسئله حجاب و در ابعاد تمدنی گسترده آن، تا هنگامیکه ابزار نداشته باشید، نمی توانید فرهنگ حجاب را گسترش بدهید و یا تفکر مبتنی بر حجاب و عفاف را تبلیغ کنید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha