شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سلطان محمدی

حوزه / یک کارشناس رسانه گفت: تصویرسازی از ائمه(ع) و شخصیت‌هایی چون حضرت ابوالفضل (ع) در سینما و تلویزیون مناسب نیست، چون نمی‌توان عظمت مقام آنها را به درستی ترسیم کرد.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره دلایل کم کاری بخش‌های نمایشی در پرداختن به عاشورا اظهار کرد: چند دلیل برای کم کاری در این حوزه می‌توان متصور بود. نکته اول به ملاحظه‌کاری‌های مربوط می‌شود که در این رابطه بین مدیران و مسئولان وجود دارد، همچنین با نگاهی بدبینانه‌تر کم‌علاقگی مسئولان به چنین موضوعاتی باعث شده در این زمینه نتوانیم کارهای متعددی را داشته باشیم. سومین عامل به عدم درک مفاهیم عاشورایی از سوی نویسندگان و فیلمسازان مربوط می‌شود.

وی افزود: در چنین وضعیتی بودند آثاری که به ظاهر سعی داشته‌اند در قالب کارهای تاریخی به موضوعات عاشورایی توجه داشته باشند، اما عمده این کارها نگاهی سطحی به این حوزه داشته‌اند. در این میان باید کارهایی نظیر «مختارنامه» یا «روز واقعه» را باید استثناهایی دانست که در سینمای کشورمان به شکلی مطلوب به عاشورا توجه کرده‌اند.

 سلطان محمدی با بیان این‌که در حوزه کارهای عاشورایی امکان خطا وجود ندارد، گفت: در فیلمی که قرار است به عاشورا توجه کند، نمی‌توان هیچگونه خطایی را مرتکب شد. برای مثال اگر در روز واقعه بازیگری که نقش نصرانی تازه مسلمان را بازی کرده در فیلم‌های بعدی نقش‌های کم ارزشی بازی کند، کسی به او ایراد نمی‌گیرد، اما فردی که می‌خواهد نقش حضرت ابوالفضل (ع) را ایفا کند دیگر نباید در کاری حضور داشته باشد یا اینکه نباید کارهای بعدی او سخیف باشند. با چنین پیش فرضی بود که فیلمی چون «روز رستاخیز» با مشکلات عدیده مواجه شد.

این کارشناس توصیه کرد: نکته دیگری که درباره فیلم‌های عاشورایی وجود دارد این است که نباید به هیچ وجه چهره‌سازی از بزرگان دین در این تولیدات داشت، چون شخصیت‌های چون حضرت ابوالفضل (ع) در باورهای مردم جایگاهی بسیار رفیع دارند که اگر تصویرسازی در این رابطه صورت گیرد به نظرم اتفاق خوبی رقم نخواهد خورد، برای همین در فیلم‌هایی که می خواهند به عاشورا بپردازند، هیچگاه نباید چهره‌های مقدس به تصویر کشیده شوند.

وی در پایان تاکید کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید چرا در فیلم «محمد رسول الله» چهره حضرت حمزه (ع) به زیبایی به تصویر کشیده شد، درحالیکه این بازیگر فیلم‌های بسیاری را بازی کرده است؟ جواب این است مگر چند فیلم در این رابطه ساخته شده که فکر می‌کنیم بازی آنتونی کویین بهترین هنرنمایی از بوده است. نکته دیگر اینکه نمی‌توان چهره‌سازی از ائمه و حضرت ابوالفضل (ع) را با دیگر شخصیت‌ها یکی دانست، پس اگر در فیلمی چهره حضرت حمزه نشان داده می‌شود دلیلی بر این نیست که بتوانیم چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نشان دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha