شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حوزه/ استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: آزادگی از مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب اباعبدالله(ع) است و معنای آن این است که انسان نباید وابسته به ثروت، قدرت و شهوت باشد و برای توجیه اشتباهات خود از ولایت و رهبری هزینه کند.

حجت الاسلا حسین منافی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه با بیان این‌که عزاداری دارای ارزش‌های والا و آثار بسیار است، اظهار داشت: عزاداری دارای ارزش‌های والایی است، اما مهم‌تر از عزاداری، حسینی زندگی کردن است و نباید این‌گونه بشود که دم از حسین بزنیم اما اعمالمان مُنافی رفتار اهل بیت باشد.

وی در ادامه به شاخصه‌های زندگی حسینی اشاره کرد و افزود: آزادگی از مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب اباعبدالله(ع) است و معنای آن این است که انسان نباید وابسته به ثروت، قدرت و شهوت باشد و برای توجیه اشتباهات خود از ولایت و رهبری هزینه کند؛ راه رسیدن به آزادی هم دوری از شهوت قدرت، ثروت و عدم وابستگی به دنیاست که در روایات آمده است «من تَرَکَ الشَّهَواتِ کانَ حُرّا، هر کس شهوات نامشروع را ترک کند آزاد خواهد بود».

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی اضافه کرد: شهدای کربلا نماد آزادگی هستند و بروز و ظهور آن در حر بن یزید ریاحی بود.

وی، عدالت‌طلبی را از دیگر شاخصه‌های حسینی بودن عنوان کرد و ادامه داد: شاخصه دوم زندگی حسینی، عدالت جویی و رسیدن به عدالت در تعدیل قوا و غرائز فردی  است که ثمره آن عفت و شجاعت است؛ جامعه متشکل از افراد عادل جامعه‌ای عفیف و با غیرت خواهد بود و در نتیجه آرامش و شجاعت، و عفت و حیا در جامعه حاکم‌ خواهد شد.

حجت الاسلام منافی تصریح کرد:جامعه‌ای که به سمت عدالت حرکت کند حاکمان آن از ظلم دوری می‌کنند و صفا و صمیمیت، امنیت و بهداشت در همه جای آن جاری و ساری خواهد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امام حسین علیه السلام با نفس مسیحایی خود یارانی تربیت کرد که بر ظلم و ظالم شوریدند و برای همیشه در تاریخ ندای عدالت خواهی پا برجا ماند.

وی، زندگی شرافتمندانه را سومین شاخصه حسینی بودن دانست و گفت: نفروختن گوهر جان و روح عظیم انسانی به متاع و عناوین کوتاه دنیوی، زندگی شرافتمندانه است و حضرت سیدالشهدا (ع)  بیان کرده‌اند «إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما(تحف العقول، ص 276) / من مرگ را چیزی غیر از سعادت و زندگی در معیت ظالمین را غیر از ننگ و عار نمی‌دانم».

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی در پایان با بیان این‌که زندگی امام حسین(ع) باید الگو و سرمشق مسئولان کشور باشد، خاطرنشان کرد: مسئولان مراقبت کنند بیت‌المال مسلمین مورد هجمه و چپاول قرار نگیرد و زندگی آخرت و با عزت را به چند روز خوشی دنیا نفروشند.
 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha