دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد رشاد

حوزه/ تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با بیان این که شعار دوره های فقه تخصصی نظام ساز «تربیت مجتهد متخصص تراز اصل» خواهد بود، گفت: امیدواریم تاسیس رشته «فقه التربیه» منجر به تولید «نظام جامع تربیت اسلامی» شود تا در فرایند تحصیل و تحقیقاتی که صورت می پذیرد صاحب نظرانی در این رشته تربیت شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد رشاد، تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، در مراسم افتتاحیه کرسی درس رشته «فقه التربیه» که ظهر امروز در محل این موسسه برگزار شد، با بیان این که علاوه بر ساحت های ذکر شده بر دین، دو ساحت دیگر نیز برای دین ذکر کرده اند، گفت: یکی از این دو ساحت حوزه معنویات دینی است یعنی ما آموزه ها و تعالیم سلوکی در متن دین داریم که از جنس معنویات هستند و متعلق آن ها ملکوت عالم است نه ملک عالم.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) در ادامه با بیان اینکه هندسه معرفتی دین شش ضلع دارد، ابراز داشت: یکی از آن اضلاع مربوط به مباحث تربیتی است زیرا دین کامل و جامع نمی تواند فاقد جنبه تربیتی باشد از این رو حوزه تربیت، یک حوزه مستقل و متفاوت است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه تربیت از غایات عالیه دین محسوب می شود، گفت: تفاوت ساحت تربیت با دیگر ساحات دین، تفاوت غایت و مقدمه است زیرا دیگر ساحات و اضلاع دین مقدمه برای تربیت نفوس است.

استاد رشاد افزود: در مباحث اخلاقی؛ اخلاق درصدد است نفوس را از رذائل تخلیه و سرشار از فضائل کند اما معنویات اینگونه نیست زیرا معنویات می خواهد مرتبه وجودی آدمی را ارتقاء دهد تا انسان با ملکوت ارتباط برقرار کرده و بر آن سیطره یابد.

وی با بیان این که آموزه های اخلاقی با آموزه های احکامی و شریعت متفاوت است، تصریح کرد: اخلاق غیر از فقه است اما گاهی موضوعاتی موازی هم دارای حکم فقهی و اخلاقی می شود، برای مثال غیبت هم محکوم به حکم فقهی و نیز محکوم به حکم اخلاقی است، هم می توان گفت غیبت حرام است و هم می توان گفت از افعال قبیح محسوب می شود.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) در پایان با بیان این که شعار دوره های فقه تخصصی نظام ساز «تربیت مجتهد متخصص تراز عصر» خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم تاسیس رشته «فقه التربیه» منجر به تولید «نظام جامع تربیت اسلامی» شود تا در فرایند تحصیل و تحقیقاتی که صورت می پذیرد صاحب نظرانی در این رشته تربیت شوند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha