دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جشنواره ایثار

حوزه/ سینماگران با ساخت آثار متعهدانه، مروج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشند. در این راستا جشنواره ملی فیلم ایثار سعی دارد زمینه را برای تحقق این شرایط بیشتر فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با حضور سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز ۱۱ آبان‌ماه در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سردار سلیمانی اظهار کرد: چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با شعار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی برگزار می‌شود.
وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور بر آن است تا همانند سنوات گذشته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود جامعه هنری و متعهد کشور و همچنین وجود توانمندی‌های موجود در هنرمندان متعهد و خلاق و توانمند در زمینه فرهنگ ایثار چهارمین جشنواره فیلم ملی ایثار را برگزار کند.
سردار سلیمانی ادامه داد: این جشنواره بر آن است با بهره‌گیری از دست‌آوردهای هنرمندان متعهد خلاق و توانمند با شیوه‌های متنوع تولید و با تقویت چرخه ایثارگری‌های اجتماعی و شناساندن مصادیق این فضیلت فردی و اجتماعی نسبت به تامین ارزش‌های والای ایثار و از خود گذشتگی و بروز رفتارهای نیکوکارانه از دریچه دانش فیلمسازی اقدام کند.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اهداف جشنواره را چنین برشمرد: توسعه، تعمیق، تکثیر و تداوم فرهنگ ایثار / تبیین نقش محور مقاومت در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران / تحکیم ارتباطات و مبادلات فرهنگی با موضوع ایثار و شهادت و همدلی اجتماعی در سطح کشور / تشویق ترغیب و حمایت فیلمسازان به تولید آثار با موضوع ایثار شهادت از جمله اهداف جشنواره در چهارمین دوره خود است.
سردار سلیمانی موضوعات جشنواره فیلم ایثار را متنوع خواند و گفت: موضوعات جشنواره در دو بخش مسابقه و بخش جنبی برنامه‌ریزی شده است. در بخش مسابقه؛ سبک زندگی اسلامی / ایثار و اقتصاد مقاومتی، جهش تولید / ایثار و جنگ نرم در فضای مجازی / ایثار و امید به زندگی / ایثار امنیت و آرامش اجتماعی / ایثار اجتماعی / ایثار محور مقاومت هفت بخش قسمت مسابقه را تشکیل می‌دهد.
وی درباره بخش جنبی نیز چنین توضیح داد: نقش نماز، حجاب و عفاف در ایجاد تفکر ایثارگری بخش جنبی جشنواره فیلم ایثار را تشکیل می‌دهد.
معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این‌که بخش‌های مختلف جشنواره در شش قسمت تعریف شده‌اند، بیان کرد: این جشنواره به آثاری اختصاص دارد که موضوع و مضمون آن‌ها حول محور ایثار شهادت همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی بوده و ترویج و توسعه این فرهنگ غنی توجه خاصی داشته باشند. فیلم مستند، فیلم کوتاه داستانی، فیلم کوتاه پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی با موضوع ایثار اجتماعی، نماهنگ و فیلمنامه‌های کوتاه بخش‌های مختلف این جشنواره هستند.
دبیر جشنواره فیلم ایثار درباره داوری‌ها تاکید کرد: در مرحله اولیه یک تیم منتخب از داوران به عنوان هیئت انتخاب در بخش‌های شش‌گانه جشنواره که وظیفه بررسی قالب و محتوای اثر را با توجه به مقررات عمومی جشنواره بر عهده داشته، انجام می‌شود و در صورت تایید اثر وارد مرحله مسابقه در هر یک از چشم بخش رقابتی خواهد شد. در مرحله دوم تعداد ۳ تا ۵ نفر از افراد متخصص و هنرمند و دارای سوابق حرفه‌ای به عنوان هیئت داوران آثار ارسالی را بررسی و مورد داوری قرار می‌دهند.
سردار سلیمانی با بیان این‌که در جشنواره جایزه ویژه و جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی نیز خواهیم داشت، متذکر شد: جدا از جوایز بخش‌های شش‌گانه، جایزه ویژه نیز در هر شش بخش به برگزیدگان اهدا خواهد شد. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به بهترین فیلم در قالب جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی سلیمانی اهدا خواهد شد.
وی با بیان این‌که جایزه بخش نماز، حجاب و عفاف را دفتر نمایندگی، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تقبل کرده، یادآور شد: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین فیلم و تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین کارگردانی در بخش نماز حجاب و عفاف از طرف دفتر نمایندگی، ولی فقیه در بنیاد شهید اهدا خواهد شد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مقررات عمومی جشنواره توضیح داد: در این دوره ۲۴ بند قانونی برای شرکت در جشنواره وجود دارد که شرح کامل آن در پایگاه اطلاع رسانی جشنواره ذکر شده است، اما در این جلسه به ذکر چهار مورد بسنده می‌کنیم. آثار شرکت‌کننده می‌بایست بر اساس موضوعات اعلام شده باشد نقطه شرکت تمامی هنرمندان ایرانی و خارجی در این بخش آزاد است. هیچ محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد. مسئولیت حقوقی آثار بر عهده ارسال کننده فرم درخواست شرکت در جشنواره است. در ادامه مراسم دبیر جشنواره فیلم ایثار در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر این‌که سه دوره گذشته چه دستاوردی داشته که هم اکنون شاهد برگزاری چهارمین دوره آن هستیم؟ چنین توضیح داد: اولین دوره جشنواره سال ۹۳ برگزار شد و بعد از وقفه‌ای چند ساله دوره دوم و سوم. این جشنواره تنها پایگاه تخصصی است که به موضوع ایثار می‌پردازد برای همین نباید نگاهی کوتاه مدت به آن داشته باشیم، بلکه به آن به عنوان یک سرمایه گذاری و فرصت سازی نگاه کنیم تا فیلم‌هایی که در این حوزه تولید می‌شوند در معرض دید مردم قرار گیرد. برای بهتر دیده شدن آثار جشنواره، فیلم‌ها را از برگزیدگان خریده و در اختیار تلویزیون قرار می‌دهیم.
وی در انتهای این گزارش تصریح کرد: شروع ثبت نام از اول مهرماه و پایان ثبت‌نام ۳۰ آذر خواهد بود. اعلام راه‌یافتگان به مرحله مسابقه نیز ۱۰ دی و زمان برگزاری جشنواره ۳۰ دی خواهد بود. مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد.
‌چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با مشارکت شبکه مستند، وزارت بهداشت، بنیاد شهید، گروه تلویزیونی شاهد بنیاد شهید و بسیج صدا و سیما برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha