شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خطبه ادینه

حوزه/ امام جمعه قم گفت: همه ادیان، مذاهب و مکاتب مفهوم و فرهنگی به نام زیارت دارند ولی آن طراوت و محتوایی که زیارت در فرهنگ تشیع است نه تنها سایر مکاتب و مذاهب ندارند بلکه بی نظیر و انسان ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمحمد سعیدی امروز سی ام آبان ماه در خطبه های آدینه ای حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه در این هفته مناسبت های زیارتی متعددی داریم ، افزود: زیارت، جایگاه و فلسفه آن در فرهنگ ما از سوی بزرگان، بسیار مورد سفارش قرار گرفته است بطوریکه یکی از سفارشات اهل‌بیت(ع)، زیارت این بزرگواران است که باید به آن توجه شود.

تولیت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) افزود: ارزش و برکات زیارت علاوه بر بُعد معنوی که دارد تأثیر ارزشمندی بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد می گذارد و این مهم یکی از آداب ارزشمند در فرهنگ اسلام بویژه فرهنگ شیعی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: زیارت تنها یک سیاحت و سفر نیست بلکه یک تکلیف و رسالت است که بر دوش ما از سوی ائمه اطهار(ع) قرار داده شده است و هر چقدر این مسأله با معرفت همراه باشد آثار و برکاتش بیشتر خواهد بود.

وی زیارت اهل‌بیت(ع) را حقی بر گردن ما دانست که باید آن را ادا کنیم و افزود: شرط زیارت بلوغ، سن و مادیات نیست بلکه همه افراد موظف به زیارت اهل‌بیت(ع) هستند. زیارت قبور اهل بیت(س) همانند مدرسه، دانشگاه و حوزه ای است که هر فرد از آن پیام و درسی را فرا می‌گیرد و آن را در زندگی خود بکار می بندد.

وی با بیان اینکه همه از راه دور و نزدیک به رشته شریف زیارت وابسته و دلبسته‌اند، افزود: گاهی ممکن است برخی از افراد توان لازم برای حضور در حرم‌های مطهر را نداشته باشند اما با این وجود دل درگروی زیارت دارند، اینجاست که زیارت از بعید مورد توجه قرار می گیرد و همان ثواب زیارت از نزدیک و همان شرایط را داراست.

امام جمعه قم تصریح کرد: گذشته از رسالتی که خداوند متعال به ائمه اطهار(ع) سپرده اند، زیارت نامه های حضرات معصومین، متن های آموزشی هستند که هر چقدر بامعرفت تر نسبت به آن ارادت داشته باشیم، بهره بیشتری خواهیم گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: سفارش اهل بیت(ع) زیارت از نزدیک می باشد و این خود سیره علمی حضرات معصومین(ع) است بطوری که حضرت فاطمه زهرا(س) برای زیارت قبر مطهر رسول الله (ص) خودشان بر سر مزار حاضر می شدند و یا امیرالمؤمنین(ع) نیز اینگونه عمل می کردند.

وی افزود: زیارت از نزدیک نکاتی را بهمراه دارد که عبرت گرفتن، درس آموزی از سیره و سبک ائمه اطهار(ع)، مرگ از جمله برخی از نکاتی است که افراد در زیارت از نزدیک نسبت به آن تأمل می کنند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha