شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد استوار میمندی- مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه پژوهش های موثر حوزوی باید در خدمت جامعه، نظام اسلامی و رفع مشکلات قرار گیرد، گفت: وقتی پژوهش مسئله محور شد، آن زمان است که هم پژوهشگر انگیزه پژوهش قوی پیدا می کند و هم اینکه جامعه می تواند از محصولات پژوهشی حوزه استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به اهمیت پژوهش، اظهار کرد: پژوهش در حوزه  های علمیه به عنوان یکی از کلیدی ترین ارکان تحصیل علم مطرح است، اما جایگاه اصیل خود را ندارد، به سبب اینکه تحصیل حوزه آموزش محور و مبتنی بر متن است، از این رو طبیعی بوده که جایگاه متن محوری در حوزه موجب شود که پژوهش به حاشیه رانده شود، اما اگر عنصر پژوهش وجود نداشته باشد، آموزش هم نمی تواند از محتوای غنی برخوردار باشد، کما اینکه آموزش هم پای بست پژوهش را تقویت می کند.

وی در ادامه اضافه کرد: پیش نیاز های پژوهش طلاب نیاز به برنامه ریزی دارد؛ طلاب باید به ابزار هایی مانند فن نویسندگی، روش فیش نویسی، مطالعه و خلاصه نگاری، روش ها مراجعه به نرم افزار های علوم اسلامی مجهز شوند تا بتوانند پژوهشی قوی داشته باشند.

عضو جامعه روحانیت شیراز خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که در رابطه با پژوهش باید مورد توجه قرار دهیم این است که پژوهش های حوزه خروجی داشته باشد، به این نحو که منبع تولید پژوهش به فضای مصرف از اثر پژوهشی متصل شود؛ پژوهش هایی که انجام شود و در کتابخانه ها بماند مشخص می شود که موثر نبوده است.

وی با تصریح اینکه پژوهش های موثر حوزوی باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: پژوهش باید در خدمت رفع مشکلات جامعه بشری قرار گیرد، وقتی پژوهش مسئله محور شد، آن وقت است که هم پژوهش گر انگیزه پژوهش قوی پیدا می کند و هم اینکه جامعه می تواند از محصولات پژوهشی حوزه استفاده کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس، وضعیت امروز پایان نامه نویسی را قابل نقد دانست و عنوان کرد: به این نحو که بسیاری از موضوعاتی که تصویب می شود معلوم نیست چقدر ثمره کاربردی برای جامعه داشته باشد، و حال آنکه می توانیم کمیته فقه، اصول، کلام و کمیته های مختلف علمی نظام موضوعاتی را به عنوان پایان نامه مشخص کنند تا بتواند در خدمت حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

وی افزود: امروز چالش های زیادی در عرصه علوم انسانی وجود دارد. علومی مانند اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و مشاوره را داریم که حتما باید اسلامی شود، نتوانستیم پژوهش های مبنتی بر مسائل اصلی آن علوم را از علوم دینی استخراج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی بیان کرد: نظام و انقلاب به تولیدات محتوایی مبتنی بر نظام سازی نیاز دارد، که شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه را می طلبد؛ لازمه شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه تشکیل کارگروهی از اندیشمندان حوزه و دانشگاهی است که البته این کار نیاز به صبر و همدلی دارد.

وی بر لزوم تقویت بخش پژوهش در حوزه اشاره کرد و ادامه داد: باید فرهنگ پژوهش را در بین طلاب و اساتید تقویت کنیم؛ امروز اساتید ما متاسفانه با فضای پژوهشی که به آن نیاز داریم فاصله دارند. همچنین پژوهشگاه ها باید به سمت کاربردی کردن پژوهشگاه های خود بروند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس در پایان بیان کرد: پژوهشکده های علملیاتی ناظر به نیاز های جامعه باید زیر نظر حوزه علمیه شکل بگیرد و مراجع و علما از آنها حمایت کنند؛ بسیاری از مباحث اعتقادی است که پاسخ های قوی و عمیق دریافت نکرده کما اینکه بسیاری از مباحث مربوط به نظام سازی نیز وجود دارد که نیاز به تولید علم دارد تا بتوانیم مشکلات جامعه را با محوریت فقه و مبانی توحیدی شریعت برطرف کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha