دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سواد رسانه

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: یکی از بایسته ها و الزامات جدی در مسیر گفتمان سازی فرهنگی در جامعه، تأکید بر سواد رسانه ای و تعمیق و توسعه این مساله است.

دکتر حسن بشیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به این که گفتمان ها ناظر به افکار مسلط بر جامعه هستند، ابراز داشت: معمولاً هر گفتمانی می کوشد که برای غلبه یافتن، دیگر گفتمان ها در حوزه های مشابه را به حاشیه براند، از این رو، نوعی کشمکش در این خصوص به شکل مداوم وجود دارد، چه آن که ایده ها و افکار گوناگون به هیچ وجه متوقف نمی شوند و البته این حرکت دائم است.

وی با اشاره به این که گفتمان، به سان موتور محرکه جامعه در راستای تحقق افکار مطلوب عمل می کند، گفت: خواه ناخواه باید بپذیریم که اساساً هیچ جامعه ای بدون فکر و گفتمان نیست به این جهت که این افکار و ایده ها هستند که با عملیاتی کردن آنها می توان به دستاوردهای مهم و مفید در جامعه دست پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین با تأکید بر اهمیت و ضرورت شناخت، فهم و تحلیل و ارزیابی گفتمان ها در جامعه بیان داشت: یکی از عوامل تأثیرگذار در شکل گیری و توسعه گفتمان ها، رسانه های جمعی هستند به این خاطر که معمولاً رسانه با طرح پیام ها، محتواها و تحلیل های گوناگون، مهم ترین کانال طرح و معرفی گفتمان ها و در یک کلمه، افکار مختلف در جامعه به شمار می روند.

وی با اشاره به این که بدون سواد رسانه ای نمی توان به تحلیل درست گفتمان ها، افکار، پیام ها و مسائل مختلف نائل آمد، گفت: به خصوص در زمینه گفتمان سازی فرهنگی ما نیاز جدی به مقوله آموزش سواد رسانه ای و تلاش هدفمند در مسیر تعمیق و توسعه سواد رسانه ای داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha