دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا

حوزه/ یکی از هنرهای مهم انقلاب را باید در الگوسازی انسان تراز انقلاب دانست. اندیشه انقلاب آن انسان های عرشی را در فرش قرن بیستم به میدان آورد و «انسان حکیم»، «انسان فقیه»، «انسان مجاهد»، «انسان شهید»، «انسان منتظر» ، «انسان انقلابی»، « انسان حزب اللهی» را ساخت و آن را در مقابل انسان غیر انقلابی، غیر حزب اللهی، غیرمؤمن قرار دارد و با این دوگانه سازی سبب طرد انسان های ناتراز با عنوان« انسان های منافق»، « ملحد»، « کمونیست» و« لیبرال» شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که به همت مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با وجود اینکه انقلاب اسلامی تحولی انسانی و محصول اراده انسان های تحول خواه است اما امروز بعد از چهل و دو سال، به شدت نیازمند تبیین نوع انسان شناسی و انسان مبنا و شناخت انسان در تراز انقلاب هستیم امروز بعد از چهار دهه، انقلاب اسلامی افتخار دارد که امثال « شهید سلیمانی» انسان تراز اوست.


پژوهشگر حوزه سیاسی در بیان مبنای انسان شناختی انقلاب اسلامی گفت: در آستانه انقلاب و بعد از آن و برای آینده آن، سه نوع ترازنامه معرفتی برای انسان وجود داشته و وجود دارد. یک انسان در «ترازاسلام»، یک انسان در «تراز تاریخ اسلام» و یک انسان در« ترازانقلاب اسلامی»، نسبت سنجی و پیوند میان این سه نوع انسان از ضرورت های انسان شناختی نسل امروز انقلاب اسلامی است.


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به انسان شناسی نوع اول اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم اولین گزارش از حقیقت انسان در زمانی است که خداوند تصمیم به آفرینش چنین موجودی گرفته است که در حضور فرشتگان فرمود «انی جاعل فی الارض خلیفه» من تصمیم دارم جانشینی برای خودم در زمین بیافرینم. در پاسخ به اعتراض ملائکه فرموده، موجودی را خلق می کنم که شما نمی شناسید و « علّم آدم الاسماء کلها» او را مستقیم آموزش داد و سپس دستور داد«اسجدوا لآدم» فرشتگان تعظیم کردند. انسان تنها موجودی است که بار«امانت» الهی را تحمل کرد و خداوند همه آفرینش را در «تسخیر» او درآورد. به او کرامت«لقدکرّمنا بنی آدم» داد و درنهایت هم خداوند بابت خلقت انسان به خودش تبریک گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» برای این انسان که در تراز دین و اسلام و مورد اراده ربوبی است، ویژگی ها و خصلت های فراوانی در قرآن ذکر شده است. این نوع انسان؛ بنیاد اصلی انسان شناختی تفکر انقلاب اسلامی است.


وی در ادامه به تبیین انسان تراز تاریخ اسلام پرداخت و گفت: یکی از ابعاد مهم ادیان به ویژه اسلام این است که الگوهای ایده آل خویش را در خارج محقق کرده است و در سطح ایده های قابل دسترس مطرح کرد. انسان تراز دین در قالب « انسان اسوه حسنه» در تراز انسان ساز تاریخ معرفی شده است. یعنی هم سبک زندگی دارد و هم خصلت ارزشی دارد. همه انبیاء معصومند اما برخی از آنها اسوه هم هستند. حضرت ابراهیم(ع) به عنوان اسوه معرفی شده است «قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم» او برای شما انسان سرمشق و نمونه است. پیامبر اسلام(ص) هم نمونه انسان تراز تاریخ «لقدکان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» است اما راجع به حضرت یونس(ع) با همه عصمت و قداستش در یک مورد به دلایلی فرمود: « ولاتکن کصاحب الحوت» همانند او نباشید. این انسان های تراز در میان زنان هم وجود دارد. در مورد زن فرعون که موفق شد در کنار مستبدترین طاغوت اسوه انسانی شود، فرمود« ضرب الله مثلاً للذین آمنوا اِمرأت فرعون» مثال اسوه بودن را درخصوص زن فرعون بیان کرد. همچنین« مریم بنت عمران» را به عنوان اسوه، تمثیل آورد. امیرالمؤمنین(ع) اسوه‌ی انسان کامل در مخلوقات الهی به ویژه در عصر اسلام است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) که یک انسان اسوه‌ی بی‌نظیر برای همه مردان و زنان مؤمن هستند.


حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در بیان انسان تراز انقلاب اسلامی گفت: خداوند انسان تراز دین را از مجرای انسان تراز دینداری و اسوه تاریخی به ما معرفی کرد و ما هم اگر بخواهیم الگوی انسان اسوه تاریخی را در عصر انقلاب اسلامی پیاده بکنیم باید « مشکل زمان» را حل کنیم. روشن است که اسوه های تاریخی در حجاب تاریخ هستند و اگر بخواهند فراتاریخی شوند باید پرده زمان را کنار زد. هنر اندیشه انقلاب اسلامی آن بود که ماهیت اسوه های دینی و تاریخی را در دو بخش « اصول ثابت» و«سازوکارهای متغیّر» تفکیک کرد ونشان داد  بخش دوم مربوط به شرایط و اوضاع زمان ابراهیم(ع) و زمان پیامبراسلام(ص) و نیاز به الگوسازی ندارد زیرا اقتضائات متغیر زمان ما با اقتضائات متغیر زمان آنها متفاوت است. انقلاب اسلامی اصول ثابت همانند؛ هدایت، صداقت و کمال خواهی و سعادت طلبی، حق طلبی و خلق نیکو و رفتار نیک، را بازسازی کرد و از قالب انتزاعی به صورت عینی درآورد.


وی در ادامه گفت: اندیشه انقلاب برای اینکه تقدیس اسوه ها به تعطیلی آنها منجر نشود، از طریق توصیه و تحکم وارد نشد بلکه به تبیین عقلی روش ها و اشتراکات انسان تراز انقلاب اسلامی با دو انسان تراز قبلی پرداخت تا به نسل معاصر ما بفهماند انسان شناسی اسلام در دو قالب انتزاعی و تاریخی قابلیت «تعمیم سازی» به انسانیت مدرن را دارند. به همین جهت هفت اشتراک میان آنها را بیان کرد: « اشتراک در آفرینش» ، « اشتراک در فطرت»، « اشتراک در عقل و کرامت»، « اشتراک دررسالت»، « اشتراک در سرنوشت»، « اشتراک در عقیده»، «اشتراک درفضایل اخلاقی» با این اشتراکات انقلاب اسلامی تبر ابراهیمی را برداشت و به شکستن بت طاغوت استبداد مدرن رفت.


حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پایان به تبیین انسان شناختی انقلاب پرداخت و گفت: یکی از هنرهای مهم انقلاب را باید در الگوسازی انسان تراز انقلاب دانست. اندیشه انقلاب آن انسان های عرشی را در فرش قرن بیستم به میدان آورد و«انسان حکیم»، « انسان فقیه»، «انسان مجاهد»،« انسان شهید»، «انسان منتظر» ، انسان انقلابی»، « انسان حزب اللهی» را ساخت و آن در مقابل انسان غیر انقلابی،  غیر حزب اللهی، غیرمؤمن قرار دارد و با این دوگانه سازی سبب طرد انسان های ناتراز با عنوان« انسان های منافق»، « ملحد»، « کمونیست» و« لیبرال» شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha