یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 9, 2024
نشست اقتدار

نشست وبیناری با موضوع «اقتدار فرهنگ پایه با نگرش بر امنیت» با سخنرانی سردار عباسعلی فرزندی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سردارسرتیپ دوم دکتر عباسعلی فرزندی، رئیس دفتر حوزه مکتب اندیشه دانایی دانشگاه عالی دفاع ملی، درنشست وبیناری با موضوع «اقتدار فرهنگ پایه با نگرش برامنیت»  که در ستاد حوزه علمیه مشکواه(مشکات) در قم برگزار شد،‌ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع)، عنوان کرد: عصاره ی آنچه که بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره مندی از بیانات رهبرمعظم انقلاب به عنوان وظیفه در عرصه های گوناگون مطرح شده است دو موضوع  جغرافیای ملی و استحکام ساختاردرونی قدرت و نقش آفرینی در هندسه قدرت جهانی است.

وی ادامه داد: جغرافیای ملی و استحکام ساختار درونی قدرت یعنی درون مرزهای جغرافیای دارای یک ساختار و شاکله قدرتمند باشیم و نقش آفرینی درهندسه قدرت جهانی نیز یعنی شکل گیری تمدن اسلامی که زمینه ساز ظهور نیز هست.

وی افزود: در اقتدار و قدرت باید با توجه به آموزه های اسلام، رهنمودهای امامین انقلاب و نگاهی به آینده پیش برویم و سعی کنیم نگاه خود را با منطبق  کردن به حوزه علمیه و تعامل با شخصیت ها ومراکز زیر مجموعه آن، ارتباط حوزه و دانشگاه در سیستم عملی کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه ی زیرساخت ها خلاصه شده در اسلام و فقه است و فقه حاکم برهمه ی حوزه ها است، اظهار کرد: تحولات علمی از همه مسائل سبقت گرفته است و امروزه  تقابل ها گاهی با یک ویروس جابجا می شود و سیطره علم بر حکومت سایه انداخته است و جایگاه علم در آیات  وروایات  نیز به خوبی نشان داده شده است.

 رئیس دفتر حوزه مکتب اندیشه دانایی دانشگاه عالی دفاع ملی، با بیان اینکه در ابعاد کلاسیک قدرت دوموضوع جایگاه فقه و علم وجود دارد، اظهار کرد: غربی ها فاقد فقه بوده و فقط از علم بهره مند هستند و ما را نیز از علم محروم کرده بودند اما درحال حاضر در ۱۰ حوزه علمی راهبردی جز ۱۰ کشور برتر دنیاهستیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مربوط به قدرت و اقتدار ابتدا باید مفهوم شناسی صورت بگیرد و معنای آن موضوع مشخص گردد، تصریح کرد: برای این موضوع تعاریف لغوی، اصطلاحی و مهم تراز همه عملیاتی وجود دارد همچنین باید ماهیت، عوامل موثر و تقویت کننده و تضعیف کننده، با چه اهدافی مورد توجه قرار میگیرد، ابزار تحقق مشخص گردد.

فرزندی با بیان اینکه امروز در غرب همه چیز به نگاه مادی گرانه برمی‌گردد، گفت: قدرت واقتدار ما باید برخاسته از ارزش ها و فرهنگ مان باشد و مبتنی بر آموزه های دینی، ظرفیتی ایجاد کند که به مرزهای جغرافیای محدود نشود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند«اگر در محیط  بسته بمانیم ازبین می رویم» و با این جمله مسئله صادرات انقلاب را مطرح کردند، افزود: انقلاب اسلامی باید چهار سطح ایرانیان، مسلمانان، پیروان ادیان الهی و مستضعفان به یکدیگر متصل شود.

رئیس دفتر حوزه مکتب اندیشه دانایی دانشگاه عالی دفاع ملی، ادامه داد: امام خمینی( ره) سه ویژگی برجسته مردم شناسی، شناخت عقیده وباوری ملت و شناخت موانع  پیش روی ملت (دشمن شناسی) داشتند که اگر این ویژگی ها نبود انقلاب اسلامی پیروز نمی شد.

وی با بیان اینکه موقعیت سرزمینی درعرصه جهانی اهمیت دارد، اظهار کرد: با توجه مسئله جمعیت و موقعیت سرزمینی، هیچ کشوری ویژگی ما را ندارند همچنین مهمترین از آن تمدن دینی و فرهنگی است.

وی با تاکید به اینکه مهم ترین مسئله نیروی انسانی با انگیزه است؛ زیرا انسان مومن و با انگیزه به گونه ای عمل می کند که هیچ سلاح پیشرفته ای حریف آن نیست، خاطر نشان کرد: بسیاری از کشور ها ما را در توسعه و پیشرفت عقب نگه داشته بودند اما در حال حاضر در حوزه های علمی جایگاهی قابل قبول داریم، در امنیت حرف اول را در منطقه می زنیم، در سیاست  نیز جز معدود کشورهایی هستیم که  بدون آنکه به دنبال سلطه باشم، مستقل هستیم، درقدرت دفاعی ونظامی نیز در شرایطی که در جنگ تحمیلی ۴۰ کشور علیه ما بودند؛ اما اکنون دوستان، دشمنان، صاحب نظران و...به این قدرت اقرار می کنند.

فرزندی با اشاره به اینکه ساختار سیاسی ما منحصر به فرد است، افزود: این ساختار در حالیکه پارلمانی و ریاستی نیست، از آنها  فاصله ای هم ندارد و هر قوا در جایگاه معینی تحت هدایت رهبری با سه ویژگی مردم شناسی، دشمن شناسی، و باور شناسی ملت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در طول این ۴۰ سال مشکلاتی داشته ایم که هرکدام می‌توانست یک کشور را از بین ببرد، اظهار کرد: قدرت دامنه ی وسیع روانی وذهنی و...دارد ومی تواند گاهی مثبت یا منفی باشد همچنین قدرت تک بعدی نیست و مثلا فقط وابسته به اقتصاد نیست.

وی با اشاره به اینکه الهام بخش و الگودهی در قدرت بسیار مهم است، تصریح کرد: اقتدار، قدرت مشروع  وملموس است و باید دارای ویژگی عقلانیت با نگاهی به ماورا باشد که به تعبیر آیت الله جوادی آملی به آن عقلانیت وحیانی می‌گویند همچنین دارای سه سطح داخلی، منطقه ای وفرا منطقه ای است.

رئیس دفتر حوزه مکتب اندیشه دانایی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه پایداری و ثبات انقلاب، تاثیر در روابط بین الملل و... از جمله آثار امنیت است، اظهار کرد: امروز جنگ و نبرد در حوزه اراده است و کسی موفق است که اتکا به زیرساخت های بنیادی دارد.

وی ادامه داد: دشمنان در دو شاخه تحریم و تحریف متمرکز هستند و به مردم القای ناامیدی می کنند و وظیفه رهبران الهی و مردمی تبدیل تهدید ها به فرصت است.

در انتهای این وبینار تفاهم نامه ای بین دانشگاه دفاع ملی و حوزه علمیه مشکات امضا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha