شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 948799
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
نشست رسانه ای مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ امروز نه تنها افکار نژادپرستانه از بین نرفته، بلکه به صورت پیشرفته تر تبدیل به درد مزمن جامعه بشری شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین استوارمیمندی در یادداشتی آورده است: اینکه خدای متعال انسان ها را به صورت قبائل، نژادها و گروه های مختلف قرار داده به جهت مصالحی از جمله انسجام بخشی اجتماعی بوده اما این دلیل نمی شود که با چماق قومیت گرایی، مصالح ملی و کلان ما قربانی شود و به مسلخ برود چرا که همان خداوند مهمترین معیار شایستگی را تقوا قرار داده آن وقت که فرمود: «ان اکرمکم عند الله اتقاکم»(سوره حجرات آیه۱۳).

امام صادق علیه السلام کسانی را که تعصب های کور قبیله ای دارند مورد نکوهش قرار می دهند و ایمان را از او دور می دانند؛ «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِیمَانِ مِنْ عُنُقِهِ» ( الکافی، ج‏۲، ص: ۳۰۷)‏ همانطور که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز تعصب های قومیتی را محکوم می کنند و جایگاه آنها در قیامت را مساوی با اعراب جاهلی می دانند؛ «مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِیَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِیَّةِ»( الکافی، ج‏۲، ص: ۳۰۸)‏.

اینکه منافع عده ای در تحریک قومیت ها و اقوام مختلف است و به هر بهانه ای به دنبال این هستند که از آب گل آلودِ چالش های قومیتی ماهی منفعت طلبی خود را بگیرند نباید سبب شود که عقلای اقوام و طوائف نسبت به مراقبت از مرزهای الهی و انسانی غفلت بورزند و فضا به گونه ای شود که اگر کسی نسبت به سنتی از سنت های آن قوم و یا یکی از شخصیت های آن ها نقدی دلسوزانه کرد به او بتازند و او را آماج توهین و تخریب قرار دهند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با بعثت خود قومیت گرایی و نژادپرستی را به حاشیه راند و از آن طرف قومیت زدایی و تضییع حقوق فردی و اجتماعی اقوام مختلف را نیز برنتابید و همه امت اسلام را زیر سایه سار رحمت و عزت اسلامی قرار داد. سلمان فارسی، مقداد، بلال و بسیاری دیگر از مؤمنانی که با قومیت ها و نژادهای مختلف در مسیر چشمه زلال تربیت و هدایت پیامبر قرار گرفتند و در کنار هم با همدلی و صمیمیت زیستند و به اسلام خدمت کردند و جز شایسته سالاری را معیار قرار ندادند.

آری؛ امروز هر نوع دامن زدن به عصبیّت های قومیتی و ایجاد موج های پان قومیتی تخلف از فرهنگ قرآن کریم، خیانت به تعالی بشریت و ضربه به منافع ملی کشور است.

و اکنون که در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفته ایم لازم است بیش از هر زمان دیگری از آرمان بعثت الهام بگیریم و با دعوت همه به چنگ زدن به ریسمان الهی مراقبت بیشتری کنیم تا به ورطه طرفداری های کور قومی، قبیله ای و حزبی دچار نشویم و شایسته سالاری، پاکدستی و کارآمدی را فدای منافع زودگذر حزبی، قومی و قبیله ای نکنیم.

«واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»(سوره آل عمران آیه۱۰۳)

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha