یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 955618
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: خیلی از بلایای طبیعی، تصادفات و مرگ‌های ناگهانی حاصل  لغزش‌ها و گناهان انسان است که خداوند را به غصب آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر «دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: در روزهای ماه مبارک رمضان از خداوند درخواست می‌کنیم که «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» یعنی خداوندا در این روز مرا به لغزش‌هایم مواخذه نفرما و عذر خطاهایم را بپذیر و مرا هدف تیر بلاها و آفت‌ها قرار نده به‌حق عزت و جلالت ای عزت بخش مسلمین...

وی با اشاره به فراز اول  این دعا یعنی «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ»، ابراز داشت: گاهی انسان در زندگی روزمره خود دچار لغزش و گناه می‌شود و به‌وسیله این لغزش‌ها و گناهان ایمانش از بین می‌رود؛ از سوی دیگر خداوند تبارک‌وتعالی به خاطر کردار، اعمال زشت و گناهان ما به غضب می‌آید و می‌بینیم که این زلزله‌ها و بلاهای طبیعی اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه گفت: خیلی از تصادفات و مرگ‌های ناگهانی حاصل همین لغزش‌ها و گناهان انسان است که خداوند را به غصب آورده است؛ ولی متأسفانه ما گاهی اوقات فکرمی کنیم که اگر خداوند بلائی بر ما وارد کند حتماً باید ما را متوجه علت آن بلا بکند درحالی‌که این‌گونه نیست و از قدیم گفته‌اند چوب خدا صدا ندارد.

وی  ضمن تأکید بر نماز اول وقت خاطرنشان کرد: اگر شخصی از روی بی‌اعتنایی نماز اول وقت را به تأخیر انداخت نماز او را نفرین می‌کند و می‌بینی همین شخص پشت ماشین می‌نشیند و تصادف می‌کند؛ ازاین‌رو اگر نماز را اول وقت بخوانیم خیلی از این پیشامدها برای ما اتفاق نمی‌افتد و از طرف دیگر گره‌ها و مشکلات زندگی‌مان نیز برطرف می‌شود پس باید به نماز اول وقت توجه لازم داشته باشیم و نماز را سبک نشماریم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، به بخش دیگر این دعا یعنی «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ»، اشاره کرد و بیان داشت: اقاله در اصطلاح فقه، به معنی درخواست کردن و موافقت بر فسخ معامله می‌باشد مثلاً شما جنسی را از فروشنده خریدی ولی پشیمان شده‌ای و می‌خواهی بی‌جهت و بدون اینکه آن جنس عیبی داشته باشد را به فروشنده پس دهی! که در اینجا مستحب است فروشنده آن جنس را پس بگیرد در این دعا ما از خداوند می‌خواهیم که بدون دلیل و به‌رایگان و به قول کوچه‌بازاری‌ها مفتی‌مفتی گناهان و خطاهای ما را ببخشد.

وی در تفسیر عبارت «ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ» عنوان کرد: در این قسمت از دعا ما از خداوند می‌خواهیم که ما را در معرض تیر بلا قرار ندهد ولی باید پرسید منظور از تیر بلا و در معرض تیر بلا قرار گرفتن چیست؟ در جواب باید گفت این زلزله‌ها، سیل‌ها و بلایای طبیعی همان تیرهای بلا هستند.

حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ» یعنی هر گرفتاری‌ای که برای شما پیش می‌آید حاصل دسترنج خودتان است و هر چه کشت می‌کنید همان را درو می‌کنید اگر با عروست خوش‌رفتاری کردی فردا دیگران با دخترت خوش‌رفتاری می‌کنند اگر با زیردستت مدارا کردی فردا دیگران با فرزندانت مدارا می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت پرداخت خمس و زکات تصریح کرد: اگر می‌بینید میوه و مزرعه شما به آفت مبتلا می‌شود به خاطر این است که اهل خمس و زکات نبوده‌ای پس باید توجه زیادی به پرداخت زکات و خمس داشته باشیم تا دچار بلا و آفت نشویم.

حجت‌الاسلام طباطبایی در پایان گفت: در قسمت پایانی این دعا ما خداوند را به عزت خودش قسم می‌دهیم که این دعاها را در حق ما به اجابت برساند و می‌گوییم «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» یعنی به عزتت قسمت می‌دهیم ای کسی که عزت مسلمین از آن توست.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عادل حلفی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    انشالله همیشه سربلند باشید