شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از دو نرم افزار تفسیری مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: از همه نهادها و مراکز حوزوی به خصوص مرکز مدیریت حوزه های علمیه می خواهیم که به مقوله پژوهش دیجیتال، ورود جدی تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بهرامی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم رونمایی از نرم افزارهای قرآنی دانشنامه تفسیر صافی و دانشنامه تفسیر طبری که به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت مجازی و حضوری در سالن همایش این مرکز برگزار شد، با اشاره به این که در سال ۱۴۰۰ فعالیت ها و برنامه های متنوعی از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اجرا می شود، اظهار داشت: آغاز فعالیت های ما در سال جاری، رونمایی از دو نرم افزار قرآنی دانشنامه تفسیر صافی و دانشنامه تفسیر طبری است و ان‌شاءالله امسال نرم افزارهای متعددی را در برنامه رونمایی و عرضه داریم.

وی با بیان این که بخش قرآن مرکز نور از جمله بخش های فعال و نسبتاً پرکار است، افزود: از سال های گذشته تاکنون برنامه ها و فعالیت های قرآنی در صدر برنامه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قرار داشته و ما تاکنون نرم افزارهای مختلفی با محوریت دانشنامه های قرآنی ارایه کرده ایم که یکی از شاخص ترین آن ها پروژه عظیم جامع التفاسیر بوده است.

وی با اشاره به این که با عرضه این نرم افزارها، مسیر دست یابی پژوهشگران به منابع مورد نیاز، کوتاه تر و سریع تر شده است، گفت: باید توجه داشت که محصولات این مرکز صرفاً ناظر به یک سری فعالیت های فنی و یا ماشینی نیست بلکه بر روی آن ها فعالیت های پژوهشی متعددی انجام می شود و لذا چه خوب است که در کتاب سال حوزه نیز عنایتی بر روی پژوهش ها در این باره وجود داشته باشد.

رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه همچنین بیان داشت: در همین دو دانشنامه ای که امروز رونمایی می شود، در هر کدام بیش از ۷۰ هزار فیش مورد استفاده قرار گرفته و ده ها محقق و پژوهشگر بر روی آن ها کار انجام داده اند.

وی گفت: ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی چیزی در حدود سه دهه است که عملاً درگیر با مقوله علوم انسانیِ اسلامی دیجیتال هستیم و در سال های اخیر گام های بزرگی در این راستا برداشته شده است.

وی افزود: آن چه مهم است این که ما خودمان زودتر از سایرین به موضوعات و شبهات ورود پیدا کرده و بر اساس نیازمندی ها و ابزارهای نوین به آنها پاسخ لازم را بدهیم تا مبادا دیگران بخواهند با اغراض و اهداف دیگری به اذهان عمومی در جهان، جهت دهی بدهند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی همچنین ابراز داشت: ما از مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی حوزوی می خواهیم که به مقوله پژوهش دیجیتال ورود جدی تری داشته باشند و در این راستا آماده همه گونه همکاری با نهادها و مراکز هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha