سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 959437
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
مدرسه مشکات

استاد حوزه با اشاره به اینکه باید به فقه اصغر، فقه اکبر و رابطه بین این دو توجه داشته باشیم، گفت: فقه اصغر فقه فعال در حوزه ها است که احکام وضعی را در همه عرصه ها مشخص می‌کند؛ اما این فقه ظرفیت بررسی ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را ندارد و درگیر کردن فقه اصغر در مسائل ساختاری می تواند به آن آسیب بزند و آن چیزی که در ساختار سازی کمک می‌کند، فقه اکبر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،همایش وبیناری ماجرای مشکات با موضوع تبیین حوزه مطلوب و نقش آن در حاکمیت اسلامی به همت حوزه علمیه مشکات برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی، استاد حوزه و دانشگاه، در این همایش عنوان کرد: ساختاراندیشه های سکولار نظام سرمایه داری لیبرال که در کشورهای نظام سرمایه داری لیبرال شکل گرفته بود به سایر کشورها نیز نفوذ پیدا کردند و علت این نفوذ این بود که آن کشورها تصور می‌کردند که باید با دنیا ارتباط داشته باشند؛ زیرا لازمه این تعامل پذیرش این ساختارها است.

وی ادامه داد: در اندیشه دینی و مبتنی بر فقه اسلامی این ساختارها، رفتارها و رابطه درون این ساختارها باید تحلیل فقهی شود و بررسی کنیم که آیا رفتارهای درون این ساختارها مطابق با موازین فقهی و اسلامی هست یا خیر؟ اما اصل، ماهیت ساختار و کارکرد این ساختارها مورد توجه قرار نگرفته است و تنها به رفتارهای درون این ساختار ها توجه شده است و فقط به حکم تکلیفی درون ساختارها توجه کردند.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه ها علمیه افزود: اگردر ساختارهای اقتصادی کشور دقت کنیم متوجه می شویم که بعد از ۴۰ سال هنوز در اساس و بنیادهای اقتصادی مثل بانک، بورس و... تغییری ایجاد نشده است؛ زیرا اساسا فقه موجود در حوزه (فقه اصغر) کارکرد اش ناظر به ساختارها نیست و کارکرد آن تعیین تکلیف احکام وضعی درون ساختارها است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه باید به فقه اصغر، فقه اکبر و رابطه بین این دو توجه داشته باشیم، بیان کرد: فقه اصغر فقه فعال در حوزه ها است که احکام وضعی را در همه عرصه ها مشخص می‌کند؛ اما این فقه ظرفیت بررسی ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را ندارد و درگیر کردن فقه اصغر در مسائل ساختاری می‌تواند به آن آسیب بزند و آن چیزی که در ساختار سازی کمک می‌کند، فقه اکبر است.

وی اظهارکرد: اساسی ترین مبنای ما توحید است و از توحید عملی در ساختارسازی و نهادسازی باید حرکت کنیم و این یک مسئله مهم است که بتوانیم روش صحیح حرکت از مبانی به نهادهای متناسب به آن مبانی را در پیش بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی ادامه داد: یکی از اموری که درساختارسازی ونهادسازی بر اساس مبانی اسلامی مغفول مانده است روش صحیح امتداد مبانی است. آنچه که باید از علوم دنیا و اندیشه های سکولار استفاده کنیم این است که چگونه ساختارهایی مناسب با مبانی خود بسازیم.

بخش های  مختلف، متناسب با ساختار اصلی (ولایت فقیه) نیست

آیت الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: ساختارها یک مجموعه به هم پیوسته هستند و نمی توان ساختاری سالم داشت جز اینکه همه بخش های آن سالم باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ادامه داد: ساختارهایی که تمدن غربی برای اداره جامعه تعریف می کند، نفی خدا است و ما خدا را فقط به عنوان یک خالق نمی شناسیم بلکه خدا را در همه عرصه‌های خالق و مدبر الامر بودن می شناسیم.

وی با اشاره به اینکه اگر ساختاری را می خواهید برای اجتماع تنظیم کنید باید توجه داشته باشید خداوند فرمانروا و مدیر است و بر اساس دستور او باید ساختار سازی کرد، بیان کرد: مدیران از بالاترین بخش تا جزئی ترین بخش باید با بر اصل تقوا و قبول فرمانروایی خدا انتخاب شود و آسیبی که در بخش مختلف داریم به این دلیل است که بخش های  مختلف، متناسب با ساختار اصلی (ولایت فقیه) نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان اینکه اولین گامی  که باید برداریم این است که ساختار را تعریف کنیم و بتوانیم الگوهای مناسب را شناسایی کنیم و این ها مبتنی بر فقه کار است، اظهار کرد: مهمترین وظیفه حوزه های علمیه تدوین فقه نظام جامعه مانند نظام آموزش، نظام تربیت و ... است و سپس این ساختارها باید به الگو سازی برسد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابولقاسم عنوان کرد: مقام معظم رهبری برای فرآیند اهداف انقلاب اسلامی پنج گام استقرار و تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی،  تشکیل جامعه‌ی اسلامی است و امت اسلامی را مشخص کردند.

وی ادامه داد: رهبری بیان کردند که ما به دولت اسلامی نرسیده ایم و در دولت پیشا اسلامی متوقف شده ایم و در دولتی اسلامی کارگزاران آن بر اساس رهنمودهای اسلام انتخاب شده باشند.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: حاکمیت شامل سه حوزه اجرائی، تقنینی و قضائی است و هر سه بخش باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند.

فقه حکومتی آنگونه که باید شناخته نشده است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی در این نشست عنوان کرد: تزکیه چیزی است که سبب تفاوت حوزه علمیه با سایر مراکز شده است و اکسیری است که انسان می‌سازد و امام خمینی(ره) را از سایر رهبران دنیا جدا کرده است و امام قبلا از اینکه به تربیت شاگردان بپردازد خودش را ساخته بود.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، ادامه داد: برخی افراد به امام خمینی(ره) گفتند که اگر اولتیماتوم روسیه را رد کنی به  ما حمله می کنند و امام خمینی(ره) پاسخ دادند: چرا باید از ترس مرگ، خودکشی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر خود به در ملاقاتی با اساتید نخبه حوزه علمیه به مسئله علم آموزی تاکید کردند اما شاخص ترین صحبت ها این بود که برای خدا به دنبال تحول  ونوسازی بروید و این امری است که باید از حوزه علمیه به سایر کشور سرایت کند و اما تحول در فقه شاخصه مخصوص حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی بابیان اینکه فقه حکومتی آنگونه که باید شناخته نشده است، اظهار کرد: این گونه نیست که فقه در اسلام به دونوع فردی و اجتماعی تقسیم شده باشد، بلکه به گفته رهبری فقه فردی نیز باید با دید فقه حکومتی مطالعه و استنباط شود.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha