شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عرفان

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی : عرفان حقیقی با زشتی ها، ستمکاری و آزار انسان ها مخالف است و خود را برای دیگران، به ویژه مستضعفان و نیازمندان، به زحمت می اندازد و فقط در پی راحتی و لذت خویشتن نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاونت پژوهش و تولید دانشگاه مجازی المصطفی نشست علمی- پژوهشی «ابعاد عرفان اسلامی و تأثیر آن بر سلامت جامعه» را با سخنرانی حجت‌الاسلام عباسعلی براتی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، برگزار کرد.

در این نشست آنلاین درباره مفهوم شناسی عرفانی، تعریف عرفان اسلامی، عرفان اسلامی خاص و اخص در معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و پرهیز از عرفان های کاذب و انحرافی بحث شد.

حجت‌الاسلام براتی در خصوص ابعاد عرفان اسلامی و تأثیر آن بر سلامت جامعه به ایراد سخنرانی پرداخت.

سخنران نشست، با اشاره به تأثیر مثبت خداشناسی واقعی (عرفان حقیقی) و افعال و صفات خدا و تأثیر مثبت آن در جامعة اسلامی، والاترین نمودهای آن در ماه مبارک رمضان برشمرد و ابراز کرد: عرفان حقیقی انسان را به نوع دوستی و محبت ورزیدن به کل جهان و مخلوقات خدا رهنمون می‌سازد، هوس ها و تمایلات بشر را در جهت صحیح هدایت می نماید، او را به سوی کمال سوق می‌دهد و از زندگی حیوانی رهایی می بخشد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی افزود: عرفان حقیقی با زشتی ها، ستمکاری و آزار انسان ها مخالف است و خود را برای دیگران، به ویژه مستضعفان و نیازمندان، به زحمت می اندازد و فقط در پی راحتی و لذت خویشتن نیست.

سخنران نشست ارتباط بین سلامت معنوی و عرفان را یکی از ساحت های مهمی دانست که در سال های اخیر، پژوهش درباره آن در حال گسترش است و تصریح کرد: با توجه به میراث غنی مسلمانان در این عرصه، مطالعه و پژوهش در این عرصه بیش از پیش مهم می نماید و ما را در رسیدن به زندگی معنوی و سالم بیش از پیش کمک می کند.

وی ادامه داد: یافته ها نشان می دهد با توجه به اینکه بحث انسان کامل، دال محوری مباحث عرفان اسلامی است و عرفا با پرورش روحی و جسمی، در پی رسیدن به مقام انسان کامل هستند، می توان با ارائه این مبانی در کنار بحث های جدید سلامت معنوی به همراه پرورش روحی انسان، به کمک مذاهب، در بازسازی مبانی عرفانی و سلامت معنوی محقق گردد.

حجت‌الاسلام براتی با اشاره به مواردی از سنت و میراث عرفانی، اظهار داشت: نکاتی که گفته شد، می‌تواند تلاشی برای تأسیس بنیاد نهادن آموزه های عرفانی برای سلامت معنوی باشد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، در پایان، بیان نمود: مفهوم سلامت معنوی در اواخر قرن ۲۰ به صورت جدی مطرح گردیده و اصول و مبانی طرح شده در آن براساس نظرگاه های سکولاریستی تدوین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha