دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 961078
۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
آیت الله مرتضی محامی

حوزه/ مرحوم آیت الله محامی از علمای مشهد بعد از عمری خدمت علمی به حوزه علمیه شب گذشته در جوار علی بن موسی الرضا(ع) به دیار حق شتافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مرتضی محامی از علمای مشهد بعد از عمری خدمت علمی به حوزه علمیه و تربیت شاگردان، شب گذشته در جوار علی بن موسی الرضا(ع) به دیار حق شتافت.

بخشی از زندگی نامه:
آیت الله شیخ مرتضی محامی در سال ۱۳۱۳شمسی در مشهد در خانواده‌ای اهل علم و اجتهاد متولد شدند، آن مرحوم یکی از اساتید مهم خارج حوزه علمیه خراسان بود و سالهای بسیاری است که به تربیت طلاب و فضلای بسیاری مشغول بود .

والد معظم آن مرحوم، آیت الله شیخ غلامحسین محامی بادکوبه ای از علما و ارکان حوزه علمیه مشهد مقدس و از جمله شاگردان ممتاز و مبرز فقیه اهل بیت آیت الله میرزا مهدی اصفهانی بود.

آیت الله مرتضی محامی دروس حوزوی را نزد مرحوم والد معظم خود آغاز نمود و پس از اتمام مقدمات و ادبیات  شرح لمعه و قوانین را نزد مرحوم آیت الله میرزا احمدمدرس یزدی آموخت.

سطوح عالیه را ( رسایل مکاسب و کفایه) نزد مرحوم آیت الله شیخ هاشم قزوینی به پایان رسانید پس از اتمام دروس سطح در درس خارج والد خویش حاضر گشت و پس از آن برای استفاده از دیگر اساتید  عازم حوزه علمیه قم شد و از درس خارج آیت الله بروجردی و مرحوم امام خمینی(ره) استفاده نمود و بعد از آن نیز عزم حوزه علمیه نجف اشرف شده و از محضر  آیت الله خویی استفاده کرده و پس از سه سال خوشه چینی از محضر ایشان به مشهد باز گشت و وارد حوزه درسی آیت الله میلانی شد و مدت هجده سال نیز در فقه و اصول از محضر این فقیه بزرگوار بهره جست و به مقام اجتهاد رسید.
همزمان نیز در مشهد از دروس معقول و معارف آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی غافل نبود و در درس  شرح اشارات ایشان حاضر گشت و از مستشکلین خوب این درس بود و مورد عنایت خاص این استاد نیز بود.
سجایای اخلاقی ایشان
مرحوم آیت الله محامی با اینکه سالیان بسیار زیادی جزو مدرسین خارج مشهد بود، اما با این حال بسیار متواضع خلیق و مهربان  و مهمان نوازبود و با شاگردان و مراجعین با صبر و حوصله برخورد کرده و در درس به ایشان میدان میدادتا اشکال کنند و فضای مجلس درس وی خاص بوده و روحیه شاگرد پروری خاص داشت.
فعالیتهای سیاسی ایشان
آیت الله محامی علاوه بر تحصیل و تدریس عالمی بیدار بوده و از امور سیاسی غافل نبود و به تبع استاد خود مرحوم آیت الله شیخ مجتبی قزوینی_ که بواقع در انقلاب ایشان و شاگردان ایشان سهم وحقی ویژه داشت_و نیز همراهی اخوی خویش  وارد صحنه و مبارزات انقلابی شد و در این میدان نیز خوش درخشید.
سرانجام این عالم ربانی پس از عمر خدمت به اهل علم و طلاب و عموم مردم  شب گذشته  به دیار حق شتافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین حمامی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    2 0
    خداوند غریق رحمتشان قراردهد
  • سپاهیان IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    5 0
    خداوند ایشان را با اولیاء الله محشور گرداند و به فرزند برومندش حاج آقای محامی امام جمعه معزز زاهدان صبر عنایت بفرمایند.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    3 0
    خدا رحمتشون کنه انشالله در جوار رحمت حق ارام گرفته باشند شادی روحشون فاتحه مع الصلوات