شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی استان سمنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین لطفی گفت: نگاه طلاب به مسائل باید پژوهش محور باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی لطفی، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت و مدیر گروه زبان انگلیسی، در آیین تجلیل از طلاب خواهر و برادر پژوهشگر و برگزیدگان جشنواره علامه حلی، اظهار داشت: هیچ دینی در این عالم وجود ندارد که به بحث علم آموزی، تحقیق و پژوهش، تعقل و تامل به این اندازه اهمیت داده باشد.

وی افزود: «قرآن کریم» پر از آیاتی است که ما را به تدّبر و تعقل دعوت می‌کند، خدا برای ما چیزهایی را فراهم کرده که ما به تعقل مجبور می‌شویم؛ دین ما دین علم آموزی و پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی با اشاره با آیه مبارکه «قُل سیروا فِی الأَرضِ ثُمَّ انظُروا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ المُکَذِّبینَ» گفت: قرآن و اسلام از انسان می‌خواهد که مسیر فکر و ذهنش را تربیت شده پیش ببرد؛ لذا وقتی به شما می‌گوید بروید و در زمین بگردید، نگاه دینی و اسلامی به این گردش یک نگاه توام با تفکر و تعقل است.

وی تصریح کرد: ما در هر پژوهشی یا به دنبال اثبات و یا به دنبال نفی و ابطال آن هستیم؛ از این رو قرآن به ما سفارش میکند در هر دو مورد باید نگاه ما مدبرانه و محققانه و دقیق باشد که اگر قرار بر اثبات مسئله باشد، با دلیل و تحقیق باید اثبات شود و اگر هم قرار هست باطل شود، به همین صورت باید محققانه و مدبرانه باشد.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت افزود: ما اگر قرار است یک محقق باشیم و در حوزه پژوهش فعال باشیم، مسیر این پژوهش کجاست؟ کجا باید به دنبال این پژوهش رفت؟ منبع این پژوهش کجاست؟ مسیر پژوهش کجاست؟ مسیر پژوهش ما به عنوان کسی قرار است که در حوزه علوم انسانی تدبر داشته باشیم مسیر ما روایت متواتری است که از رسول اکرم(ص) رسیده است؛ «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌ الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی» مسیر من قرآن و اهل بیت هستند.

وی تصریح کرد: اگر شما مسیر اهل بیت و قرآن را طی کنید محال است راه غلط را طی کنید و یقینا پژوهش شما باعث هدایت خواهد شد، هم هدایت خود شما و هم هدایت جامعه، لذا مقام معظم رهبری تاکید داشتند که علوم انسانی، اسلامی شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی گفت: آنچه که از غرب به ما رسیده با چارچوب های من مسلمان سازگاری ندارد؛ چراکه نگرش آنها مادی، اما نگرش ما، یک نگرش الهی است. این دو با هم جمع نمیشوند من نمی‌توانم از همان علمی استفاده کنم که یک شخصیتی با یک نگاه مادی به این عالم آن را تولید کرده و در اختیار من گذاشته. آن خوراک فکری من نیست.

وی در ادامه افزود: اگر کسی این مسیر را تغییر داد و از مسیر اهل بیت خارج شد و مسیری که دیگران ترسیم کردند را انتخاب کرد، یقینا این مسیر علم آموزی به انحراف کشیده شده و باعث هدایت جامعه نمی‌شود و محصولی که از این طرز تفکر بیرون می‌آید نه تنها باعث هدایت جامعه نمیشود، بلکه باعث گمراهی هم می‌شود.

عضو هیاءت علمی مرکز تخصصی مهدویت در پایان گفت: زمانی که انسان در مسیر اهل بیت قدم برمی‌دارد و در این مسیر تحقیق می‌کند، این تحقق و تدبر باعث هدایت شود. آن زمان است که خدا به قلم ما قسم می‌خورد و حاصل تلاش ما می‌شود خشنودی و شاد کردن دل امام زمان(عج)... إن شاءالله... .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha