پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مسئله انتخابات از نظر مکتب اسلام یک حق، یک تکلیف الهی و رسالت و مسئولیتی ویژه برای پیشگامان و نخبگان جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نخستین نشست از سلسله جلسات «گفتمان انتخابات» که به صورت مجازی برگزار شد به موضوع تبیین شاخصه های انتخاب اصلح در مکتب امامین انقلاب پرداخت و ابراز کرد: انتخابات مسئله ای سرنوشت ساز است و این امر در جامعه ما از ویژگی خاصی برخوردار می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مسئله انتخابات از نظر مکتب اسلام یک حق، یک تکلیف الهی و رسالت و مسئولیتی ویژه برای پیشگامان و نخبگان جامعه است.

انتخابات، فرصتی برای ماهیت شناسی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه انتخابات به عنوان یک فرصت مغتنم در اختیار اجتماع است تا نسبت به انقلابی که در ایران رخ داد و در جهان تاثیر گذاشت، اندیشه شود، اظهار کرد: این عرصه، فرصتی برای ماهیت شناسی نسبت به این موقعیت تاریخ ساز، ارزیابی گام هایی که تا کنون برداشته شده و زمانی برای مطالعه برنامه های انتخاباتی به منظور حرکت به سمت اهداف جامعه آرمانی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید در مجموعه فعالیت های انتخاباتی هم افزایی داشت، گفت: این فرصت را حوزویان و هر کسی که با یک مجموعه اندیشه ای مرتبط است، می بایست مدنظر قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه انسان نمی تواند از گذشته چشم پوشی کند و نسبت به آینده بی تفاوت باشد، اظهار کرد: این امر در مورد انتخابات نیز صادق است و در واقع مسئولیتی برای نخبگان جامعه می باشد که حرف و نظر سازنده خود را در آن باره به اجتماع منتقل کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به ماهیت شناسی نسبت به انقلاب شکوهمند اسلامی و پیروزی آن با سه عامل اصلی اسلام ناب، رهبری و مردم اشاره و خاطر نشان کرد: مردم، اسلام ناب را به عنوان مکتبی عدالت گستر، نجات بخش، ستم ستیز، استقلال طلب، آزادی خواه و همراه با کرامت انسانی شناختند؛ از این رو امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب همیشه بر معرفی اسلام توسط حوزه علمیه و کسانی که در این زمینه نقش داشتند، توصیه می کردند.

انقلابی بی نظیر با حضور مردمی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، وجود رهبری فقیه، عادل، اندیشمند، متقی، خودساخته، شجاع، بصیر، سیاستمدار، مدیر و مدبر را ویژگی دیگری برای انقلاب اسلامی خواند و گفت: امام راحل حرکت را به خوبی معماری و راهبری، و یک انقلاب مبتنی بر اسلام ناب ایجاد کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مردمی بودن نهضت امام خمینی(ره)، ابراز کرد: این انقلاب از نظر مردمی با حضوری گسترده و آگاهانه همراه بود که در دنیا نظیر ندارد.

مرحله نظام سازی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به مرحله نظام سازی در هر انقلابی به عنوان دومین قدم اشاره و ابراز کرد: از همان ابتدا، دوست و دشمن بر این نکته نظارت می کردند که نظام اسلامی بر چه پایه ای استوار می شود و به همین علت استکبار به دنبال نفوذ در نظام سازی و ارکان انقلاب و تحریف آن از مسیر اصلی خود بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انقلاب مردم ایران مبتنی بر ارزش های اسلامی بود ولی دشمنان در تلاش بودند که دو اصل اسلام و رهبری را به انزوا بکشانند، گفت: عده ای نیز بر این نظر بودند که نظام صرفا حکومت اسلامی باشد؛ این تعداد متوجه نبودند که با این شعار چه ضربه ای به انقلاب می زدند.

ولایت فقیه، عمود خیمه نظام اسلامی مردمی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی توضیح داد: معمار کبیر انقلاب عصاره همه فقیهان مجاهد و تشیع ناب بود که طراحی انقلاب و نظام را ارائه داد و سه اصل گفته شده را برای استمرار نظام اسلامی با شعار جمهوری اسلامی بیان و عمود خیمه آن را ولایت فقیه عنوان کرد. این مسئله به آن معنای می باشد که بقا و تداوم انقلاب اسلامی نیز با وجود همان عوامل ایجاد، یعنی اسلام، رهبری و مردم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: تیر دشمنان و جاهلانی که به ماهیت نظام توجه نداشتند، با تعیین نوع حاکمیت و گنجاندن این عوامل سه گانه، به سنگ خورد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه با اشاره به اینکه انتخابات یک حلقه از زنجیره سه گانه گفته شده است، ابراز کرد: در این عرصه، سخن از اسلام و آرمان های انقلاب با میدان داری رهبری، جمهوریت و حضور گسترده مردم است؛ در واقع تجلی جمهوریت در انتخابات روشن تر و گسترده تر می باشد.

انتخابات، هم حق، هم تکلیف

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه رقم زدن سرنوشت خود با شرکت در انتخابات یک حق است، گفت: از سوی دیگر این مسئله یک تکلیف الهی است و از این منظر، انتخابات تجلی عمیق ترین تکلیف یک ملت در جامعه می باشد و قداست دارد که این مسئله باید مدنظر افراد و به ویژه نامزدهای انتخاباتی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه نمی بایست با حرکت های غیراخلاقی، قداست انتخابات آسیب ببیند، اظهار کرد: نباید با یکسری مسائل حاشیه ای، مشارکت مردم در مهم ترین مسئله سرنوشت سازشان آسیب ببیند بلکه باید به گونه ای عمل شود که ملت با انگیزه زیاد شرکت کنند.

جمهوریت نظام، دشمن را می شکند

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حضور مستقل یا تحت عنوان یک جریان در نامزدی انتخابات اشکالی ندارد، تاکید کرد: انتخابات به شخص و جریان خاصی وابسته نیست بلکه ابعاد فراجناحی دارد و البته در اردوی دشمن تاثیرگذار است. همه باید توجه داشته باشیم که انتخابات به گونه ای برگزار شود که رکن جمهوریت را به رخ بکشاند تا دشمن بشکند و به هیچ نامزد یا جریان و حتی به تضعیف انتخابات، طمع نکند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه از سوی دیگر انتخاب باید در همه جای دنیا امید ایجاد کند، گفت: شرایط فعلی بهترین زمان است، زیرا پیروزی های مکرر در اقصی نقاط دنیا به نفع جریان مقاومت و نظام اسلامی کم نیست. در این شرایط، ایران، محور اصلی مقاومت و حرکت شکوهمند انقلاب است و به همین علت مشارکت باید در اوج قرار بگیرد تا این جایگاه و سربلندی را در منطقه و جهان حفظ کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: نخبگان و حوزویان موظف هستند با قوت، قدرت، تبیین و تبلیغ در همه جای جامعه برای جلب مشارکت عمومی و انتخاب اصلح تلاش کنند تا دنیا اوج پیروزی انقلاب را در این محور و پایگاه راهبری یعنی ایران با این اقتدار آفرینی مشاهده کند.

ویژگی های اصلح

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین در ادامه به بحث ویژگی های اصلح اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس فرمایش امیرمؤمنان علیه السلام که می فرمایند: لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ وَ لَا یُضَارِعُ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع»، نمی تواند فردی امر خدا را در جامعه مدیریت کند، مگر کسی که سازش ناپذیر باشد و از طرفی نه تنها به دنبال مطامع نباشد بلکه به صورتی خالص و مخلص تلاش کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: حضرت علی علیه السلام می فرمایند: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فِیهِ؛ بنابراین، توانایی و شناخت خوب مکتب و پیاده کردن آن از دیگر ویژگی هاست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه همانطور که امام خمینی(ره) اشاره داشته اند، وفاداری به اسلام و سپس جمهوری اسلامی و قانون اساسی خصوصیتی برای انتخاب یک فرد اصلح بیان می شود، تخصص، تعهد و تجربه و سابقه کار را از دیگر ویژگی ها برشمرد و اظهار کرد: توجه به ساده زیستی و دوری از اشرافی گری نیز به این علت است فرد منتخب باید بتواند درد جامعه را درک کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، علاوه بر توانایی در مدیریت، شجاعت را از دیگر ویژگی ها خواند و ابراز کرد: فرد اصلح باید کسی باشد که راه نفوذ دشمن را به جامعه و کشور ببندد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به ویژگی های فرد اصلح در بیان مقام معظم رهبری اشاره و خاطر نشان کرد: ایمان، اساس یک مدیریت توانمند است که می بایست با تعامل و عمل انقلابی همراه باشد و از آنجا که مردمی بودن با محوریت ولایت فقیه یک رکن در ماهیت انقلاب اسلامی است، فرد اصلح نیز باید اینگونه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر شرکت حداکثری در انتخابات و شناسایی و انتخاب فردی شایسته که با این ویژگی ها بتواند تغییر و تحول مطلوب و مورد رضایت الهی را ایجاد کند، به ویژگی های دیگری همچون: توجه به توانمندی های داخلی، عدالت، مبارزه با فساد و... اشاره و خاطر نشان کرد: مردم به دنبال حل مسائل معیشت، اقتصاد، شغل و... خود هستند که با انتخاب یک فرد اصلح، محقق خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رجایی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام لطفا طلاب خراسانی را دعوت به تبلیغ در عرصه انتخابات کنید نه اینکه از نامزد خاصی حمایت کنند بلکه اگر تواناییش را دارند شاخصه ها و ویژگی های اصلح را در خراسان و شهرستان های مربوطه و همچنین روستاها تبلیغ نمایند و به یک نشست مجازی و نمادین از طرف حوزه اکتفاء نکنید. حوزه خراسان مدیون رهبری و انقلاب اسلامی است ولی متأسفانه بینش سیاسی در بین طلاب خراسانی بسیار محدود است.