یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کاهش جمعیت

حوزه/در موسم حساس انتخابات که به جهت شرایط خاص کشور معمولاً مطالبات اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد، کاندیداهای ریاست جمهوری نباید از اهمیت و فوریت توجه به مساله جمعیت و ازدواج و ارایه برنامه های کاربردی در این زمینه غافل شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نامه اخیر رئیس ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه، خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری، گرچه در این روزهای پرهیاهوی سیاست و اقتصاد، چندان مورد توجه رسانه ها و فعالان فضای مجازی قرار نگرفت، اما به هر صورت نمی توان از اهمیت و فوریت توجه به مساله جمعیت غافل شد.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در این نامه ۷ پرسش و مطالبه جدی را مطرح کرده که لازم است فعالان رسانه ای و فضای مجازی در پویشی مطالبه گرایانه، آن ها را مورد توجه قرار داده و به بازخوانی و نشر آن ها به شیوه ای مطلوب و اثرگذار همت گمارند.

اجمالاً این که بر اساس برخی آمارها، در حال حاضر بین ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد بالای ۲۷ سال سن در کشور وجود دارد که اگر برنامه ای برای ازدواج آن ها وجود نداشته باشد به زودی این میزان حتی بیشتر هم خواهد شد و ایضاً آفات و تبعات نامطلوب این امر نیز افزون تر!

واقعیت آن است که عدم ازدواج جوانان- به هر دلیلی- مشکلات عدیده‌ای را در کشور به دنبال داشته و این در حالی است که حل این معضل نیازمند عزم و اراده ملی است.

مسلم است که نقش رئیس جمهور و هیئت دولت در حل این معضل بسیار مهم و کلیدی است چرا که بخش مهم و اصلی مشکلات به مباحث مرتبط با قوه اجرایی کشور برمی گردد و لذا اگر رئیس جمهوری معتقد و باورمند به لزوم تسهیل ازدواج جوانان و نیز افزایش جمعیت بر سر کار بیاید، قطعاً در تعامل با قوه قضاییه و قوه مقننه می تواند بخش قابل توجهی از نگرانی ها در این زمینه را رفع کند.

در این میان، مطالبه گری انقلابی و دلسوزانه چهره های علمی و حوزوی از نامزدهای پست ریاست جمهوری را باید به فال نیک گرفت و چه خوب است که با تقویت این پویش ها و مطالبه گری ها و ایضاً ضریب رسانه ای دادن به آن ها، زمینه توجه افکار عمومی به این مقوله فراهم شود، چرا که وقتی افکار عمومی در کلان جامعه این مطالبه را از کاندیداها بخواهد، آن ها نیز ناگزیر به پاسخگویی و ارایه برنامه هستند.

البته ناگفته نماند که برخی از کاندیداهای جبهه انقلابی در همین زمینه نیز انصافاً برنامه های خوبی ارایه داده اند اما همان طور که عرض شد در هیاهوی سیاست و اقتصاد در این روزها و شب ها، کمتر به بحث جمعیت و نیز ازدواج توجه و عنایت لازم صورت گرفته است که چرایی این مساله خود نیازمند تحلیل و پردازشی همه جانبه است.

از دیگر سو، دولت و رئیس جمهور آینده باید فکری جدی برای آمار رو به تصاعد سقط جنین در کشور داشته باشند و از این رو از کاندیداهای محترم می خواهیم که در خصوص این مباحث نیز برنامه ها و راهکارهای خود را در معرض قضاوت عموم جامعه قرار دهند.

مشکل حاد دیگر، وجود حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور است که اگر حمایت های دولتی و حاکمیتی برای درمان این افراد وجود نداشته باشد، نمی توان نسبت به افزایش جمعیت در آینده چندان اُمیدوار بود.

البته بی شک حل مشکلات اقتصادی از قبیل گرانی و تورم می تواند زمینه ساز افزایش انگیزه خانواده ها برای فرزندآوری باشد، ضمن آن که در کنار مباحث اقتصادی نباید از بُعد فرهنگی قضیه و اهتمام نسبت به اصلاح سبک زندگی غافل شد.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha