سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر مدرسه جاجرم

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام کاظم(ع) جاجرم گفت: برگزاری امتحانات دروس پایه سوم و پنجم به‌صورت متمرکز و حضوری از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، اتفاق خوبی بود که در جهت ارزشیابی مدارس و کیفیت‌سنجی آموزش، برگزار شد.

حجت‌الاسلام نقی خراشادی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه از مشهد، با اشاره به برگزاری امتحانات دروس پایه سوم و پنجم به‌صورت متمرکز و حضوری از سوی مرکز مدیریت، گفت: در جهت ارزشیابی مدارس و کیفی سنجی آموزش‌ها، واگذاری نحوه‌ی برگزاری سایر امتحانات به مدارس علمیه، اتفاق خوبی است.

وی با تأکید بر حضوری برگزار کردن امتحانات پایانی حوزه، تصریح کرد: به‌تناسب شرایط و رنگ‌بندی شهرها باید تدبیر شود و ما در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) جاجرم، درس‌هایی را به‌صورت مجازی و دروسی را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به‌صورت حضوری برگزار می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم(ع) جاجرم، در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و شرایط به وجود آمده که تمامی ارگان‌های تعلیم و تربیت همچون آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را به مخاطره انداخت، گفت: حوزه‌های علمیه در شرایط خاص و با محدودیت برگزاری کلاس‌ها، با سرعت در فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در سامانه‌ی LMS۲، آموزش مجازی را در پیش گرفت و حتی یک روز بحث آموزش در هیچ مدرسه علمیه‌ای تعطیل نشد.

حجت‌الاسلام خراشادی به بهره‌مندی از سیستم آموزش مجازی به خاطر عدم عقب‌افتادگی از آموزش‌ها، اشاره و ابراز کرد: ضمن تدریس استاد در حال برخط (آنلاین)، طلبه سؤال را جویا می‌شود و در همان زمان کلاس، پاسخ را دریافت می کند.

وی افزود: در مدل کلاس‌های ضبط‌ شده و آفلاین، حالتی همانند گوش دادن به نوار صوت است و هیچ پرسش و پاسخی صورت نمی‌گیرد و از سویی، عدم فرهنگ‌سازی استفاده از فضای مجازی و آمادگی افراد در بحث تحصیل آنلاین و آفلاین را یکی از مخاطرات جدی سیستم مجازی برای آموزش‌ها برشمرد.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم(ع) جاجرم ادامه داد: با توجه به تمام تلاش مدیران، اساتید و دلسوزان در مدارس علمیه برای ارتقای تهذیب و تزکیه نفس در طلاب، ضررهای دوری از فضای معنوی حضوری حوزه ها را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: باید دقت داشت که ورود به فضاهای غیردرسی در عرصه باز مجازی برای افراد مهیا است.

وی اضافه کرد: در زمان حضور طلبه در حوزه‌های علمیه، درک از درس و ارتباطات بین اساتید و شاگردان با یکدیگر و ایجاد فضاهای دوستانه رقابت علمی، فرهنگ مطالعه و مباحثه و ... وجود داشت، اما در مدل مجازی، عدم برقراری ارتباط باعث کاهش انگیزه ادامه تحصیل در فرد و ایجاد آسیب‌های روحی و ... در تحصیل می‌شود.

حجت‌الاسلام خراشادی ضمن تأکید بر اینکه امتحانات باید تا حد امکان به‌صورت حضوری برگزار شود، در پایان گفت: بر خلاف آنچه برخی صرفاً برای گرفتن مدرک و نمره، تحصیل می‌کنند در حوزه‌های علمیه، تسلط بر مباحث و مبانی حوزوی مطرح است که باید با دقت نظر و درک حضور به ثمر نشیند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha