دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

حوزه/ مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه با اشاره به اهمیت نقش رسانه و فضای مجازی در شناخت افراد از کاندیداهای انتخابات تصریح کرد: مردم در ارزیابی نامزدها، به گذشته و کارنامه آن ها توجه لازم را داشته باشند.

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه از منظر آموزه های دینی ما مجاز به هر گونه تبلیغات و یا انجام هر کُنش و رفتاری در مباحث انتخاباتی نیستیم، اظهار داشت: گاهی اوقات ما با مقوله ای به نام "پروپاگاندا" یا تبلیغات سیاسی مواجه هستیم که در این نوع از تبلیغات، شاهد گونه‌های سفید، خاکستری و سیاه با مختصات، کارکردها و ویژگی‌های خاص خود می باشیم.

وی افزود: در توضیح این مطلب این که برای جلب نظر مردم و استفاده مثبت از فضای تبلیغات انتخاباتی چنانچه از پروپاگاندای سفید استفاده شود، این به معنای بهره گیری از عنصر تبلیغ برای ارائه راهکار و برنامه مبتنی بر مساله‌شناسی صورت گرفته و جلب نظر مردم و افکار عمومی، صرف‌نظر از شعارزدگی و توجه به شعار و رفتارهای پوپولیستی، بیشتر با توجه به کارنامه و برنامه محقق می شود، اما اگر قرار باشد نامزدها و جریان‌های مختلف، از پروپاگاندای خاکستری و به خصوص از پروپاگاندای سیاه استفاده کنند، با مقوله فریب افکار عمومی روبرو خواهیم بود.

وی همچنین اضافه کرد: در پروپاگاندای خاکستری، افکار عمومی با ملغمه ای از راست و دروغ روبرو خواهند بود که گاهی منبع آنها نیز نامشخص است و بسیاری از شنیده‌ها و گفته‌ها منبع معتبر ندارند و گاهی هم البته با هدف تخریب کاندیداها برای جلب نظر افکار عمومی استفاده می‌شود؛ فاجعه آن جاست که طرف در پروپاگاندای سیاه بخواهد نظر و رأی دیگران را جلب کند که ساختار و روش آن مبتنی بر استفاده از اخبار جعلی و شایعه‌ها و اساساً ارایه اخبار کذب و از اساس دروغ برای مردم است.

این مدرس و تحلیلگر رسانه در ادامه بیان داشت: چنانچه کاندیداها بخواهند بر مدار اخلاق و سواد انتخاباتی کنشگری داشته ‌باشند، لاجرم به سمت دوری از شعار و پرهیز از تخریب و ترور شخصیت و افشاگری‌های غیر ضروری خواهند رفت. البته افکار عمومی هم می‌داند که باید به کارنامه و برنامه این افراد دقت کند، به این که چقدر درک آنها از مسائل کشور دقیق است، اما از آن سو چنانچه قرار باشد که مهندسی افکار عمومی در ذیل تبلیغات سیاسی با سویه منفی انجام شود، اینجا برچسب‌زنی، اهریمن‌سازی، پاره‌حقیقت‌گویی، دروغ بزرگ و استفاده از تکنیک ترس و مظلوم‌نمایی استفاده می‌شود که بر این اساس احتمال فریب مخاطب هم معمولاً بالاتر می‌رود.

وی افزود: آن چه مهم است این که مخاطب آگاه باشد که این روش‌ها و تکنیک‌ها برای فریب دادن افکار عمومی، احساسی و هیجانی کردن آنها و گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود دنبال می شود.

نصیری با تأکید بر اهمیت توجه به گذشته و کارنامه کاندیداها در امر ارزیابی آن ها گفت: چنانچه کاندیداهای محترم در ارائه طرح ها و برنامه‌های خود، مسائل کشور را با نگاه به گذشته و کم‌کاری‌هایی که صورت گرفته با بیان علت آن مطرح نمایند و البته برنامه های خود را هم بگویند، این مساله موجب می‌شود افکار عمومی بدانند که اساسا این فرد مساله را می‌شناسد یا خیر و این که چنین فردی آیا می‌تواند با راهکار پیشنهادی خود به حل مساله کمک کند یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که صرف تبیین یک مشکل دردی را دوا نمی‌کند، چه آن که امروزه همه مردم مشکلات را درک می‌کنند و لذا مساله مهم و اصلی، داشتن راهکار برای برون رفت از این مشکلات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش رسانه و فضای مجازی در امر روشنگری و تبیین صحیح دیدگاه ها گفت: از آن جایی که رسانه باید به عنوان یکی از ارکان جامعه مدنی نقش واسط را بین مردم و حاکمان، مردم و کسانی که به عنوان نامزدها مطرح شده‌اند و حتی مردم و سازمان‌ها برعهده داشته‌ باشد، قاعدتاً به نظر می‌رسد که رسانه نباید در خدمت نامزدها برای چیزی جز ارائه برنامه و تبیین نظر آنها باشد.

کارشناس و تحلیلگر رسانه همچنین افزود: با این حال اگر هر یک از رسانه‌ها وامدار هر کدام از جریانات و نامزدها باشند، از دایره کار حرفه‌ای رسانه به معنایی خارج شده‌اند و البته که می‌دانیم سیاست و اقتصاد در حوزه رسانه نقش مهمی را ایفا می‌کند و نمی‌شود این انتظار را به صورت کامل داشت. با این حال در شرایطی می‌توانیم حرف از اعتماد مردم به رسانه بزنیم و بگوییم رسانه در قامت حرفه‌ای خود و بدون سوگیری در حوزه انتخابات ورود پیدا کرده که وامدار جریان یا گروه سیاسی نباشد و تلاش و همت خود را در امر شفاف‌سازی و مطالبه‌گری خاص مردم از کاندیداها بکار گیرد.

وی ابراز داشت: از یاد نبریم که در عصر رسانه و جامعه شبکه‌ای و اشباع و انبوه تولیدات رسانه‌ای، به خصوص در دوران شیوع کرونا که تبلیغات محیطی نقش کم‌رنگ‌تری دارد، تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌های جریان اصلی مانند صداوسیما و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اهمیت بیشتری پیدا می کند و بر این اساس رسانه و فضای مجازی در جهت دهی به افکار عمومی مؤثرتر است.

وی افزود: از این رو معتقدم فضای مجازی چه بسا در تعیین رای یا حداقل رساندن افکار عمومی به رای خاص یا نامزدی مشخص نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد چرا که به هر حال امروزه پلتفرم ارائه کنشگری کاندیداها و هواداران آن ها، همین شبکه‌های اجتماعی فعال می باشند.

نصیری در خاتمه سخنان خود بیان داشت: شیوع کرونا و دسترسی و استفاده بیشتر از فضای مجازی و این که در فضای حقیقی نمی‌توان همچون گذشته فعالیت نمود، قاعدتاً فضایی پدید آورده که رسانه‌های چاپی در آن جای خود را به فضای مجازی می‌دهند، اما صداوسیما در کنار فضای مجازی در این دوره نقش بیشتری خواهد داشت، به این خاطر که مردم مناظره‌ها و گفت‌وگوهایی که بدون تقطیع در صداوسیما برگزار می‌شود، می‌بینند و شاید این دو بال بتوانند به همراه سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جریان اصلی، کمک کنند تا مخاطب بتواند به انتخاب بهتر و مناسب تری برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha