شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید محمد مجتهدی

حوزه / از سه مصادر مهم یعنی کتب احادیث شیعه، کتب مخالفین و کتب زیدیه که بسیاری از مصادر این‌ها را مراجعه کردم دسترسی پیدا کردم و چه چاپی و چه نسخه‌های خطی را بررسی کرده و کتاب جامعی را درباره روایات و اصحاب امام صادق (ع) آماده چاپ کردم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  حضور در حوزه‌های علمیه و یادگیری دروس حوزوی همواره با سختی‌ها و مشکلات خاص خودش همراه بوده است، دروسی که یادگیری آن نیازمند همت، تلاش و کوشش فراوان است، از همین رو با حجت‌الاسلام سید محمد مجتهدی پژوهشگر و محقق حوزه علمیه قم و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) از طلاب موفق به گفت‌وگو نشستیم تا از دلایل موفقیت وی در یادگیری این دروس بیشتر بدانیم.

سید محمد مجتهدی فرزند سید حسن، متولد اول رجب ۱۳۹۰ قمری در نجف اشرف هستم، شغل پدرم کاسبی است اما اجداد پدری همه اهل علم و رجال دین هستند، جد اعلای من ۲۰۰ سال پیش از کاشان به نجف اشرف هجرت کردند.

من تا سن ۱۰ سالگی در نجف بودم، مقدمات را آنجا خواندم، سال ۱۳۵۹ با اجبار صدام به ایران منتقل شدیم، اینجا هم ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را خواندم و در کنارش هم درس طلبگی خواندم که مشوق من دو تا پدربزرگ‌های من مرحوم سید هادی جدّ پدری و جدّ مادری هم به نام حاج شیخ محمدحسن سراجی غروی از علما بود.

خودم کارهای زیادی در علم حدیث کردم، تألیفات زیادی در کتب رجال و حدیث دارم، کتاب مفصلی درباره روایات و اصحاب امام صادق (ع) نوشتم که آماده چاپ است.

در مورد روایت امام صادق، سال ۱۳۶۸ خدمت مرحوم سید کاظم قزوینی بودم که ایشان مؤسسه‌ای تشکیل داد و تمام احادیث امام صادق (ع) را جمع‌آوری و تهذیب کرد، الآن ۶۲ جلد چاپ شده در طول ۳۰ سال، البته فوت ایشان اجازه نداد کل احادیث را در این موسوعه بیاورند، ۲۳ هزار حدیث بدون تکرار موجود و چاپ شده. روش کار را از ایشان یاد گرفتم، نقصی که احساس کردم در قسمت روایات و شاگردان امام صادق (ع) است که دو سه کتابی که موجود است ناقص است، کتاب الفائق فی اصحاب امام صادق (ع) که چاپ جامعه مدرسین است به‌وسیله مرحوم استاد عبدالحسین شبستری تألیف و چاپ شده، به چهارهزار نرسانده است.

خودم از سه مصادر مهم یعنی کتب احادیث شیعه، کتب مخالفین و کتب زیدیه که بسیاری از مصادر این‌ها را مراجعه کردم دسترسی پیدا کردم و چه چاپی و چه نسخه‌های خطی را بررسی کردم،

کتاب دیگری مشغول تألیف هستم که درباره اصحاب و روایات امام باقر (ع) است که نصف کار را انجام دادم، علاوه بر این در زمینه علمی خودم تألیفات زیادی بر کتب رجال من‌جمله رجال طوسی، رجال نجاشی، رجال بلخی دارم، در تراجم هم اعیان الشیعه را دو دور کامل خواندم، این کتاب عظیم اعیان الشیعه مخلوطی از تراجم و رجال حدیث است که تألیفات را تدوین کردم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha