سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست علمی

حوزه/ واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) کاشمر، نشست علمی جایگاه شرح صدر در تدریس با محوریت آیات و روایات را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست علمی «جایگاه شرح صدر در تدریس» با محوریت آیات و روایات به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) کاشمر، به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد.

خانم ضرابی، مدرس حوزه علمیه خواهران خراسان در این نشست علمی بابیان اینکه، شرح صدر یکی از لوازم تدریس است که بدون آن، معلم نمی‌تواند تدریس مؤثر و کارآمدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ازجمله دلایل لزوم شرح صدر، درخواست اعطای شرح صدر توسط حضرت موسی علیه‌السلام از خداوند درآیات ۲۴ و ۲۵ سوره طه می‌باشد که آموزش عملی آن به فراگیران، انتقال بهتر مطالب به شاگردان، افزایش تأثیرگذاری موعظه بر مخاطبان، زمینه‌ساز انتقادپذیری معلم و... را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که کلمه شرح صدر ۵ بار در قرآن بکار رفته است، اظهار کرد: از جمله راهکارهای افزایش شرح صدر با توجه به آیات قرآن، دعا و درخواست از خداوند، بندگی و عبادت خدا، ذکر و تلاوت قرآن است.

استاد این نشست علمی، در ادامه ابراز کرد: طبق نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، منظور از شرح صدر معنای کنایی آن است به معنای وسعت روح و گسترش افق عقل آدمی است؛ زیرا پذیرا شدن حق، احتیاج به گذشت‌ های فراوان از منافع شخصی دارد که جز صاحبان ارواح وسیع و افکار بلند آمادگی برای آن نخواهند داشت.

وی در پایان با جمع‌بندی نظرات بزرگان از جمله علامه طباطبایی، آیت الله مطهری و... در خصوص معنای شرح صدر، گفت: شرح صدر کنایه از با ظرفیت شدن است که این امر، شامل پذیرش علم و همچنین تحمل سختی‌ها و ناملایمات در پیشبرد اهداف می‌شود و این گشایش به‌وسیله نور الهی پدید می‌آید.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha