یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
می خواهم زنده بمانم

حوزه/ محصولاتی از قبیل سریال "می خواهم زنده بمانم" جدای از تحلیل درباره فرم و محتوای آن ها، در خصوص ترسیم جریانات و وقایع دهه شصت به گونه ای عمل می کنند که ذهنیت مخاطب امروزی نسبت به دهه شصت، دچار خدشه و تحریف می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کسانی که پیگیر و مخاطب جدی سریال " می خواهم زنده بمانم" از محصولات پرطرفدار شبکه نمایش خانگی هستند، تصدیق می کنند که این سریال اشارات کنایه ای و گاه صریح به مسایل مربوط به دهه شصت و به خصوص عملکرد کمیته های انقلاب اسلامی دارد.

حتی برخی از رسانه ها طی مدت زمان پخش این سریال که همچنان هم ادامه دارد در این باره از تیترهایی چون "انتقام از کمیته‌های انقلاب اسلامی در سریال فیلیمو" استفاده کرده اند که در جای خود قابل توجه است و جای تحلیل جدی دارد.

متأسفانه در سال های اخیر، بسیاری از آثار هنری که در ارتباط با وقایع دهه شصت تولید شده، حاوی محتواهایی تحریف شده است به گونه ای که بیم آن می رود که نسل جدید با حقایق و واقعیت های دهه شصت که اهمیت فوق العاده ای در تاریخ انقلاب اسلامی دارد، به گونه ای آشنا شود که صد و هشتاد درجه با اصل ماجرا متفاوت باشد.

بی جهت نبود که رهبر معظم و فرزانه انقلاب در همین سال ها بارها در محافل و سخنرانی های مختلف، از دهه شصت به عنوان دهه پر افتخار انقلاب اسلامی یاد کرده و مشخصاً در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در خرداد سال ۹۶ تصریح کردند: "دهه‌ شصت یک دهه‌ مظلوم و در عین ‌حال بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که متأسفانه ناشناخته مانده و اخیراً هم به‌وسیله‌ی برخی بلندگوها و صاحبان آن‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است. "

فارغ از نقد و تحلیل فرم و محتوای سریال " می خواهم زنده بمانم" آن چه فعلاً مورد توجه و غرض نگارنده این سطور است، نگرانی از بابت وارونه نمایی مسایل در خصوص دهه شصت در این قبیل آثار است که باید ناظران قانونی نسبت به این مباحث، تذکرات و نکات لازم را منتقل کنند و نگذارند که به تدریج ذهنیت نسل کنونی نسبت به یکی از مقاطع حساس و پرواقعه کشور، مخدوش و منحرف شود.

البته مسلم است که مثل دیگر دهه ها، دهه شصت عاری از خطا و اشتباه نیز از منظر حاکمیتی نبوده اما به تعبیر صریح مقام معظم رهبری آن چه مهم است این که "مراقب باشیم تا در دهه‌ی شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود. "

سکانس ابتدایی این سریال تصویر اغراق آمیزی از کمیته سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ ارائه می‌دهد در حالی که کمیته انقلاب اسلامی که به زعم بنیانگذارانش، شاید برخی نفوذی‌ها در آن رخنه کرده بودند اما تا سال ۱۳۶۵ هسته تشکیل دهنده، اقدام به خلع نفوذی‌ها کردند و در برخی موارد نفوذی‌ها دادگاهی هم شدند.

به تعبیر یکی از کارشناسان، سازندگان این سریال، بررسی روابط محرم و نامحرم را به صورت اغراق شده به عنوان دستاویزی بزرگ در طول سریال برای بدنام کردن کمیته پس از سال ۱۳۶۵ به کار می‌برند؛ آن هم درباره کمیته‌ای که سیستماتیک و روش‌مند بر اساس حقوق شهروندی عمل می‌کرد و رویکردهای سال‌های آغازین تأسیسش، بر اساس تصمیمات فردی، برای گسترش امنیت شهری شهروندان را اصلاح نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha