یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه نکونام
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام

حوزه/ اعضاء منتخب شورای اسلامی شهرهای تابعه شهرستان شهرکرد با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، اعضاء منتخب شورای اسلامی شهرهای تابعه شهرستان شهرکرد در نشست صمیمی با نماینده ولی فقیه در استان راهکارهای ارتقای شهرستان و هماهنگی و وحدت رویه را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.

در این نشست اعضای منتخب شورای اسلامی شهرهای سودجان، سورشجان، شهرکرد، طاقانک، فرخشهر،کیان، نافچ، هفشجان و هارونی تابعه شهرستان شهرکرد حضور داشتند.

متن کامل بیانات نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در دیدار اعضای منتخب شورای اسلامی شهرهای تابعه شهرستان شهرکرد به شرح زیر است: 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جلسه ارزشمندی است، امروز خداوند تبارک و تعالی توفیقی عطا کرد بتوانیم محضر عزیزان منتخب در شهرها و شوراهای شهرهای شهرستان شهرکرد باشیم، عزیزانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفتند و به عنوان نمایندگان مردم بار سنگین خدمت‌گزاری را بر دوش گرفتند و در عین‌ حال این توفیق را هم خداوند متعال به آن‌ها عطا کرده و جا دارد خودتان هم به خودتان تبریک بگویید. ارزشمند است که انسان این توفیق را پیدا کند، مورد اعتماد مردم قرار بگیرد و عرصه خدمتی که برایش گشوده شده، استفاده کند و برای خودش عاقبت بخیری رقم بزند.

البته این تبریک‌ها تبریک غرور آور نیست، تبریکی نیست که انسان مغرور شود و عُجب او را بگیرد و احیاناً خودش را گم کند و در معرض لغزش قرار بگیرد. این تبریک‌ها به‌نوعی شکرگزاری به درگاه پروردگار است که خداوند تبارک و تعالی این توفیق را داد که من بتوانم به خلق او خدمت کنم، به انسانی که اشرف مخلوقات است و اکرم مخلوقات است من بتوانم عرصه خدمت داشته باشم و گره‌ای از کار او بگشایم، این تبریک یعنی شکرگزاری.

این آیاتی هم که در آغاز جلسه تلاوت شد و بعضی از شما عزیزان هم به آن توجه کردید «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها » و بعد هم می‌فرماید بحث موعظه که «إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ » خداوند امانت به شما می‌سپارد و شما را مأمور می‌کند که این حق امانت را ادا کنید و به شما موعظه می‌کند، بهترین موعظه کننده هم خداست که شما را امر می‌کند به اینکه حق امانات را ادا کنید « إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا» بدانید که خداوند بصیر است، خداوند شنواست، خداوند حاضر و بیناست و بلافاصله بحث محور را مطرح می‌کند. حق امانت  چگونه ادا می‌شود؟ به شرطی که محور مشخص باشد، اگر آدم محور درست داشت می‌تواند حق امانت را ادا بکند.

خداوند بلافاصله محور را مشخص  می‌کند « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ » محور خدا، پیامبر و ولی امر است که امروز امام عصر سلام الله علیه و جانشین امام عصر ولی‌فقیه این محور است.

خداوند می‌فرماید شما زمانی می‌توانید حق امانت را خوب ادا کنید که حول این محور حرکت کند. اگر از این محور عدول کنید، حق امانت ادا نمی‌شود، اگر هم نگاه‌های سلیقه‌ای و اختلاف پیدا کردید، مراقب باشید این نگاه‌های سلیقه‌ای و این اختلافات شما را از این محور دور نکند «إِنْ تَنَازَعْتُ » نزاع همین اختلاف سلیقه ای و نگاه‌های مختلف است، « فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ » دور همان محور بگردید، به اختلاف خودتان و نگاه اختلاف انگیز خودتان دامن نزنید، وحدت را تقویت کنید، وحدت حول محور ولی امر، این دستور قرآن است و این برنامه سازنده یک جامعه است که خداوند تبارک و تعالی برای بشریت ترسیم کرده است.

از اینکه مطالب بسیار خوبی را بیان کردید واقعاً جای تقدیر است، نفس این جلسات خیلی مهم است، همان‌طور که اشاره فرمودید، شما اکنون در همین جلسه ملاحظه بفرمایید چه عزیزانی که قبلاً بودند، چه عزیزانی که جدیداً در این جایگاه قرارگرفته‌اند، چقدر در نگاه‌هایتان و انگیزه‌هایتان تغییر و تحول ایجاد می‌شود و چقدر عزمتان جزم می‌شود برای آنکه بالأخره باید حرکت کرد. نفس این جلسات و منتقل کردن تجربیات به یکدیگر مهم است. شما یک استقلالی دارید، به نوعی پارلمان شهری هستید، هر کدامتان مجلس تصمیم گیر برای یک شهر و برای یک جمعیت، برنامه‌هایتان هم جایگاه قانونی دارد، مصوبه دارید، شهرداری باید مصوبه‌های شما را اجرا کند و تبعا آن مجموعه‌هایی که از دل شما برمی‌خیزد، شورای استان و شورای عالی کشور را تشکیل داده که قانون وضع می‌کنند.

گاهی وقت‌ها دولتمردان حق شما را در گذشته ادا نکردند، ما نسبت به این معنا همیشه گله‌مند بودیم، در این دوره‌های قبل آقایان خیلی حاضر نبودند درد و دل‌های شما را بشنوند، گاهی وقت‌ها هم که شما موردی را مطرح می‌کردید، می‌گفتند شما چه‌کاره هستید، دولت باید وظیفه خودش را انجام بدهد، شورا حق دخالت در مسائل دولت ندارد؛ بله شورا و دولت هر کدام باید وظیفه خودش را انجام بدهد، تداخل درست نیست اما تعامل و همکاری و مشورت باید باشد.

گاهی در بعضی از شهرها فرماندار در بسیاری از مناطق محل مأموریتی خود حضور پیدا نکرده درحالیکه باید روستا به روستا بگردد، گوشه گوشه مشکلات روستاها و شهرهای و شهرستان خود را آگاهی داشته و واقف باشد، ولی گاهی در دفترش می‌نشیند و می‌گوید اگر مسئله‌ای به ما منتقل شد انجام می‌دهیم. این‌ها را باید به وسیله شوراها در متن جامعه آورد، فرماندار، بخشدار و مدیران کل را در متن جامعه آورد و با مشکلات آشنا کرد، البته با خیرخواهی نه دعوا و عصبانیت. بالأخره آن‌ها دولت هستند و برای خودشان ادعایی دارند، شما هم منتخب مردم هستید ادعای درستی دارید، این ادعا را باید به هم نزدیک کرد و لازمه‌اش همان ادبیات درست، سلامت و رفتار خوب است.

باید خوب و دقیق مسائل شهرستان را شناسایی کنید، شما بنا نداشته باشید هر که هرچی گفت همان‌جا ورود کنید. مردم هر کدام مطابق ذوق و سلیقه خودشان ده‌ها و صدها مطالبه از شما دارند، اگر بنا باشد شما این ده‌ها و صدها مطالبه را ورود پیدا کنید، هیچ‌کدام به نتیجه نمی‌رسد. باید مشکلات را بشنوید، جمع‌بندی و اولویت‌بندی کنید. مسئله اول شناسایی دقیق و کامل مشکلات، مسئله دوم اولویت‌بندی و برنامه و حرکت بر اساس اولویت‌هایی که جمع به آن می‌رسد.

در امورتان مسائل فرهنگی و دینی را دست‌کم نگیرید، به معنای واقعی پشتیبان دین مردم باشید، آباد کردن دنیا و دین یک وظیفه است، مبادا این وظیفه اصلی مغفول بماند. اجازه ندهید دین مردم دست‌خوش تحریف‌ها و بازی‌ها و فرقه‌های انحرافی و امثال این‌ها شود و به داد جوان‌ها برسید.

 شما برای تبلیغات دینی و مساجد، هیئت‌های مذهبی و روحانیون خدمتگزار پشتوانه باشید تا دین رونق پیدا کند. دین اگر خراب شد دنیا هرقدر هم آباد شود، به درد نمی‌خورد، دنیای بدون دین جهنم است، اگرچه ظاهرش گل و بلبل باشد و کاخ‌های سر به فلک کشیده باشد و مسئله تمدن و مدرن و مسائلی که فقط اسمش یک قدری پرجاذبه است ولی تهی است.

ان‌شاءالله موفق و مؤید باشید و مجدداً تقدیر و تشکر می‌کنم از اینکه تشریف آوردید و در این جمع خوب شرکت کردید. برایتان آرزوی توفیق دارم ان‌شاءالله مأجور و موفق باشید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha