یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جواد(ع)

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: امام جواد علیه‌السلام عابدترین فرد زمانش بود و خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودنی است از این رو باید این بخش از زندگی فردی و اجتماعی این امام همام برای مردم تبیین شود و به شبهات پاسخ دهیم.

انسیه یوسفیان در شهادت جانسوز امام جواد(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: این امام همام در کنار سایر خصوصیات اخلاقی به بعد عبادی توجه ویژه ای داشتند و تاکید فراوان بر نماز اول وقت و عبادات داشتند.
وی افزود:در تاریخ نقل شده است که اسماعیل بن سهل گوید: به خدمت امام جواد(ع) نوشتم : "به من چیزی بیاموز که هر گاه آنرا بگویم در دنیا و آخرت با شما باشم" حضرت با خط شریف خود که آنرا میشناختم نوشت: سوره مبارکه "انا انزلناه" را زیاد تلاوت کن و دو لب خود را با گفتن استغفار تر کن.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امروزه این یادگار از امام جواد(ع) به یادگار مانده است که در جای جای متعدد زندگی در نمازها و جاهای دیگر از این آیه استفاده می کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز شبهاتی در خصوص بعد عبادی و خواندن نماز در بین مردم ایجاد شده است گفت: برخی ها مطرح می کنند که اینهمه افراد نماز می خوانند کجا را گرفته اند باید به این افراد گفت که اشتباه فکر می کنید چراکه قرار نیست نماز تمام مشکلات را در این دنیا حل کند.
این استاد حوزوی، افزود: خداوند فرموده است: نماز انسان را از فحشا و گناه جلوگیری می کند از این رو نگفته است که مشکلات را حل می کند.
وی تاکید کرد: اینگونه نیست که با نماز همه مسائل در دنیا حل شود بلکه دنیا دار عمل و نعمت است و آمیختگی حق و باطل و ناخالصی در آن وجود دارد.
یوسفیان ابراز داشت: در همین راستا  برخی شبهاتی ایجاد می کنند تا نماز که اولین و مهمترین ستون دین و سلاح هر فرد است را از او بگیرند از این رو باید آگاه باشیم که خداوند در این دنیا از ما عمل می خواهد و کاستی های عمل ما را با رحمانیت خود می پوشاند لذا باید به بعد عبادی توجه شود تا مورد مغفرت خداوند قرار گیریم.
وی با اشاره به بحث امامت امام جواد(ع) گفت: برخی نیز بر امامت این امام همام در سن کم ایراد گرفتند و به دنبال دستاویز بودند که ایشان را نپذیرند در حالی که سن خردسالی مانعی از اعطای مناسب نبوت و امامت از جانب خداوند به بنده نیست.
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: در طول تاریخ بودند کسانی که به امامت این امام شک داشتند که آمدندو سوالاتی را مطرح کردند و امام جواد(ع) پاسخ دادند.
وی ادامه داد: همچنین در طول تاریخ بعضی از خویشان حسود امام را داشتیم که سن بالای امام و پسردار نشدن امام رضا(ع) را مورد طعنه بر ایشان قرار می دادند و می گفتند که چرا تا کنون فرزندی خداوند به ایشان عنایت نکرده است ضمن اینکه افراد دیگری به عنوان واقفیه بودند کسانی که در امامت امام کاظم (ع) توقف کردند و ولایت امام‌های بعد از ایشان را نپذیرفتند عده ای از این افراد پس از ولادت امام جواد(ع) به امامت علی بن موسی الرضا(ع) باور پیدا کردند و واقفیه از بین رفت.
این استاد حوزوی، با بیان اینکه امام جواد(ع) مولود پرخیر و برکت بود گفت: در خانواده امام رضا (علیه السلام) و در محافل شیعه، از حضرت جواد (علیه السلام) به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می شد. چنانکه «ابو یحیای صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا (علیه السلام) بودم، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است»
وی افزود: همچنین نقل شده است که حتی برخی بحث قیافه شناسی را مطرح می کنند که می‌خواستند نسبت امام جواد(ع) را به امام رضا(ع) نفی کنند آنقدر دشمنان در پی بهانه آوردن بودند که در قول اهل سنت هست که بعد از تولد امام جواد(ع) تمام این فتنه ها خاموش شد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha