یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آتش جنگل

حوزه/حجم انبوهی از درختان، مراتع و مزارع در آتش‌هایی که عمدتا ناشی از عوامل انسانی است خاکستر می‌شود و این روال نگران کننده در جنگل‌های زاگرس، این روزها بیشتر از هر جایی جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از یاسوج، آتش سوزی‌ها همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد زبانه می‌کشند و در این میان جنگل‌ها و مراتع را طعمه خود می‌کند.

حجم انبوهی از درختان، مراتع و مزارع در آتش‌هایی که عمدتا ناشی از عوامل انسانی است خاکستر می شود و این روال نگران کننده در جنگل‌های زاگرس این روزها بیشتر از هر جایی جریان دارد.

پنج شنبه هفته گذشته بود که آتش به جان کوه «نارک» در ارتفاعات گچساران افتاد و در پی آن خسارات بسیاری به بار آورد هر چند هنوز به طور دقیق محاسبه نشده، اما یک فعال محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برآورد اولیه از میزان خسارات وارده ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع «نارک» گچساران بیش از ۴۰۰ هکتار است.

دود و خاکستر؛ باقی‌مانده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/نمره منفی دستگاه‌های فرهنگی در برابر فاجعه زیست محیطی

این آتش سوزی به علت وزش باد شدید، شدت گرمای هوا و کمبود امکانات و تجهیزات برای اطفا خیلی زود گسترش یافت و کنترل آن از دست خارج شد.

با وجود تلاش نیروهای مردمی، دوستداران طبیعت، نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی اما موقعیت مکانی حادثه و صعب العبور بودن محل آتش سوزی امکان مهار را دشوار کرده و زبانه های آتش را به سایر نواحی سرایت داد.

کوه خامی هم از شعله های آتش در امان نماند و رویشگاه‌های پر تراکم این کوه و درختان بلوط و سایر گونه ها را طعمه خود کرد.

اعزام بالگرد و هلی برن نیرو اگرچه تا حدودی به مهار آتش کمک کرد اما به علت نبود بالگرد در استان تا رسیدن از دیگر استانها زمان زیادی لازم بود و همین باعث کندی کار در مهار آتش شد.

دود و خاکستر؛ باقی‌مانده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/نمره منفی دستگاه‌های فرهنگی در برابر فاجعه زیست محیطی

فعالان محیط زیست در شبکه های اجتماعی از کمبود امکانات و تجهیزات کافی و نیز بروز بحران در نارک و خامی نوشتند و هر لحظه فیلم و عکس هایی از شدت آتش به اشتراک گذاشتند این در حالی است که مسئولین استانی در مصاحبه های خبری اعلام داشتند همه امکانات برای اطفا بسیج شده و همه نیروها در تلاش هستند هر چه سریعتر آتش را کنترل کنند!.

دود و خاکستر؛ باقی‌مانده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/نمره منفی دستگاه‌های فرهنگی در برابر فاجعه زیست محیطی

با این حال هفت شبانه روز آتش سوزی طول کشید طی این مدت نیروهای زیادی عازم منطقه شدند و مسئولین نیز از نزدیک روند عملیات را ارزیابی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج هم عازم منطقه شد و در این خصوص به خبرنگاران گفت: این آتش‌سوزی خسارت سنگینی به بیت‌المال وارد کرد، عوامل اجرایی از مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست و مردم خودجوش پای کار هستند و تلاش می‌کنند آتش مهار شود.

دود و خاکستر؛ باقی‌مانده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/نمره منفی دستگاه‌های فرهنگی در برابر فاجعه زیست محیطی

نماینده ولی‌ فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور استاندار، معاونین و فرماندار گچساران و همه کسانی که علاقمند به محیط زیست و منابع طبیعی هستند، افزود: لازم بود در این شرایط سخت از نزدیک از همه عزیزانی که چند روزی است در این منطقه حضور دارند تقدیر و تشکر کنم.

وی بیان کرد: چیزی که از دستگاه‌های ذی‌ربط مطالبه داریم اینکه عوامل دست‌اندرکار که این حریق را به جامعه تحمیل کردند شناسایی شوند اگر آتش‌سوزی عمدی بوده با نگاه عمدی و اگر سهوی بوده با نگاه سهوی برخورد قاطع صورت گیرد. 

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: متاسفانه همه ساله شاهد آتش‌سوزی گسترده در منابع طبیعی هستیم بهتر است مناطق جنگلی استان در فصل گرما تقسیم‌بندی و کسانی برای حفاظت و حراست از جنگل‌ها مشخص شوند تا در موقع آتش‌سوزی در اولین فرصت مهار شود.

دود و خاکستر؛ باقی‌مانده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/نمره منفی دستگاه‌های فرهنگی در برابر فاجعه زیست محیطی

وی با بیان اینکه اجرای چنین طرحی استان را متحمل هزینه کمتری می‌کند، خاطرنشان کرد: از دستگاه قضایی تقاضامند هستم هر چه سریعتر عوامل دخیل در آتش‌سوزی‌ها خصوصا آتش‌سوزی گچساران را شناسایی کند.

همچنین نماینده مردم کهگیلویه در مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: جناب آقای وزیر کشور به نظر می رسد وظیفه سازمانی سازمان مدیریت بحران برای راس هرم آن باید باز تعریف شود یا بحران مدیریت آن پایان یابد.

جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌سوزند، مدیران استانی، محلی و مردم با دست خالی به جنگ آتش می روند و مدیران تهران نشین در سکوت بیخیالی محض به سر می برند.

اما اصل مطلب این که عده ای از خدا بی خبر و سودجو برای منفعت طلبی و سودجویی خود جنگل‌های بلوط را هر روزه به عمد آتش می‌زنند و این سرمایه‌های طبیعی استان اندک اندک در حال حاکستر شدن است.

در این بین دولت‌ها خواسته و ناخواسته در از بین رفتن درختان بلوط و جنگل‌های چشم‌نواز استان نقش موثری داشته‌اند؛ زیرا مماشات در برابر سودجویان و اجازه دادن برای دست بردن در جنگل ها باعث شده که امروزه کار از قطع درختان به آتش زدن جنگل‌ها رسیده و سودجویان متخلف به راحتی جنگل‌ها را برای رسیدن به منافع خود که همان زمین‌خواری است از بین می‌برند.

به موازات اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی سودجویان رد پای بعضی از مدیران منفعت‌طلب نیز در زمین خواری ها دیده می شود که در سالیان گذشته تاکنون از این دست مدیران کم نداشته‌ایم مدیرانی که در دل جنگل ویلا احداث می‌کنند و با دور زدن قانون و ارتباطات ناسالم بخشی از اراضی را به نام خود کرده‌اند و برای همین است که سودجویان با دیدن مدیران متخلف پا را فراتر گذاشته و روی به اقدامات غیر قابل باور و غیر انسانی مثل سوزاندن درختان می‌کنند

در کنار این سودجویی‌ها از سوی دیگر بی‌تدبیری دولت‌ها در حفاظت از جنگل ها باعث ایجاد چنین وضعیتی شده؛ بنا به گفته حسن حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۳ درصد از اراضی این استان را جنگلها و ۳۷ درصد آن را مرتع تشکیل می‌دهند که حجم بالایی از وسعت استان است.

کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت داشته که یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار یعنی معادل با ۹۰ درصد آن پوشش جنگلی و مرتعی است که حفاظت از آن عزم جدی می‌طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی استان می‌گوید به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر مربع از اراضی ملی یک قرق‌بان دارد در حالی که میانگین کشوری برای حفاظت جنگلها و مراتع یک قرق‌بان به ازای ۷ هزار هکتار است یعنی هر قرق‌بان این استان ۱۳ هزار هکتار اضافه بر توان خود حفاظت می‌کند که کاری دشوار و عملا غیر ممکن است.

اما دردناک‌تر از همه این که بنا به گفته مسئولان استانی و شخص مدیرکل منابع طبیعی استان؛ بیش از ۹۰ درصد عامل آتش‌سوزی‌ها منشاء انسانی دارد که البته ۶۰ درصد از آن عمدی است.

از دلایل این اقدام می‌توان به اختلافات قومی و قبیله‌ای و تلاش برای زمین خواری از راه سوزاندن جنگل و مرتع و روشن کردن آتش توسط چوپانان و شکارچیان، زغال گیری در دل جنگل و ده‌ها مورد دیگر از دلایل انسانی آتش زدن به خرمن جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون فکری برای آن اندیشیده نشده است.

اما سخن آخر این که دستگاه‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی کجای کار هستند و تاکنون چه اقدامی انجام داده‌اند؛ دستگاه‌های فرهنگی استان توضیح دهند که برای مبارزه با زمین‌خواری که منتهی به آتش زدن جنگل‌ها می‌شود کدام برنامه عملی را اجرایی کرده‌اند.

دستگاه‌های فرهنگی استان کهکگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از آتش گرفتن سهوی جنگل‌ها و توجیه مردم برای استفاده صحیح از جنگل در موقع تفریح چه رویکردی داشته‌اند و چند فیلم و کلیپ و پوستر و کلاس آموزشی داشته‌اند.

دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد یقینا در آتش سوزی جنگل‌ها نمره زیر ۱۰ دارند چرا که تاکنون در این زمینه هیچ فرهنگ‌سازی نداشته و تنها شاهد خاکستر شدن این میراث چند صد ساله استان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha